2009-10-07, 18:19
Medlem
wendy1s avatar
Jag ska sälja min ena rätt nya bärbara dator och undrar vad man bör göra innan man säljer. Är det självklart att man omformaterar eller räcker det att bara ta bort sina egna bilder och dokument? Hur brukar man göra? Och om man ska omformatera, så måste man ju ha vista (t.ex) som man kan installera efter formateringen. Måste man springa och köpa det då, eller går det att få tag i på annat vis....tänker på att det behövs väl koder?
Citera
2009-10-07, 18:22
Medlem
stilltons avatar
jag skulle göra en komplett nyinstallation. till dom alra flesta bärbara medföljer en windowslicens.. var datorn med windows när du fick den? fick du med någon "recovery cd" eller liknande? finns det någon klisterlapp under datorn som det står windows och en lång kod på?
Citera
2009-10-07, 18:32
Medlem
EvilTouchs avatar
Jag hade inte lämnat ifrån mig datorn utan att ha formaterat den före.
Citera
2009-10-07, 18:33
Medlem
Fyll datorn med ritningar på olika byggnader och några ritningar på hur man gör hemmagjorda bomber fyll på med en massa artiklar på Arabiska och fantisera lustfyllt över hur de reagerar.
Jag behagar så klart att skämta.
Det finns ett gratisprogram som heter KillDisk, det startas i DOS-läge och skriver över hela hårddisken med nollor. Därefter installerar du Windows + program alternativt använder en "rescue-skiva" så blir datorn ren och det blir mycket svårt att hitta något som tidigare funnits på hårddisken.
Citera
2009-10-07, 18:44
Medlem
oNesteruds avatar
Jag skulle minst formatera om datorn, och kanske installera windows igen. Det kan ju finnas olika msn-loggar eller bankuppgifter som inte bör lämna dig.
Citera
2009-10-07, 19:49
Medlem
Plocka ur den gamla hd:n och köp en ny på kjell & co för en 300 spänn
då är du ju säker.
Citera
2009-10-07, 20:32
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag skulle göra en komplett nyinstallation. till dom alra flesta bärbara medföljer en windowslicens.. var datorn med windows när du fick den? fick du med någon "recovery cd" eller liknande? finns det någon klisterlapp under datorn som det står windows och en lång kod på?

Ja det finns en klisterlapp under där det står product key och sen en lång kod. Inte sett det förut. Recovery CD kanske det fanns med, har kartongen hos mamma, får kolla med henne. Kan jag i så fall använda den skivan och koden vid en nyinstallation eller hur fungerar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in