2009-10-07, 17:46
Medlem
Hej!

Jag har eventuellt ett jobb på gång i asien. Jag undrar om pengarna som man tjänar i ett annat land skattar man för de i det landet bara eller måste man också skatta i Sverige för de pengarna. Jag kommer alltså vara borta ca 6 månader och sedan återkomma till Sverige.
Citera
2009-10-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zool1402
Hej!

Jag har eventuellt ett jobb på gång i asien. Jag undrar om pengarna som man tjänar i ett annat land skattar man för de i det landet bara eller måste man också skatta i Sverige för de pengarna. Jag kommer alltså vara borta ca 6 månader och sedan återkomma till Sverige.

Har rätt stor betydelse om du är borta mer än 6 månader eller inte, huvudregeln är att om du är borta längre än 6 månader och mer än i snitt sex dar i månaden i Sverige och skattar i det andra landet, skiter staten i skatten. Däremot om du är där kortare tid kommer staten vilja ha del av kakan, men du får begära avräkning av det du skattat i det andra landet. Det finns även chans att skatteavtalet, om det finns något sådant, säger något annat, men rent generellt gäller ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in