2009-10-07, 17:39
Medlem
Hejsan, har 3st 500gb WD diskar, dessa satt i en 3in2 device som jag köpte för 100€

Killen jag köpte av känner jag personligen så jag har inga tvivel om att diskarna skulle varit ofungerande.

Har testat koppla dessa till både ett kontrollerkort, och direkt till moderkortet.
Tyvärr så är det något fel.

De syns i bios, helt rätt.. WD 500gb, 496,7gb eller vad det är exakt..

De 2 andra 500gb diskarna som jag har i systemet visas precis lika stora.

Problemet är att det går inte att få något filsystem på diskarna.. Ubuntu server 9.04 och 9.10beta har jag testat installera, testat dra in ext3 på dem. Den säger:

input/output error during read on /dev/sde
input/output error during read on /dev/sdf

Går att ignorea, men då tar det bara tid när den försöker partitionera den, och så avbryts det tillsist..

Det går altså att partitionera, eller välja hur man vill ha det, dock inte att få det genomfört sedan..

För mig mycket underligt att bios hittar, partitioneraren hittar och man kan välja hur det skall se ut, men inte få det att faktiskt se ut så..
Citera
2009-10-07, 19:24
Medlem
EnokThuttifems avatar
Hej!
Lite tips i felsökningen...
Testa diskarna en och en kopplade mot moderkortet. Starta med ubuntu live (Desktop) och formattera diskarna med gparted. http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Koppla loss övriga diskar när du testar. Då de får "sde" och "sdf" så misstänker jag att du har fler diskar inkopplade. Orkar ditt strömagg med? Kolla senaste bios för moderkortet. Lågnivåformattering av hårddiskarna?
Det är inte igång någon raid på kontrollerkortet som spökar?

Enklast brukar vara att testa en av hårddiskarna på en annan dator. Funkar det där men inte på din pc, då får du felsöka lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in