• 1
  • 2
2009-10-07, 15:33
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
"Under trappan" eller hur?

In i trappen om man bor i lägenhet .
Hur uttalas detta "skula" ?
Citera
2009-10-07, 15:33
Medlem
EvilAnnanass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pang olufsen
Skula är inte det en matrest?

Skulor = grismat
Citera
2009-10-07, 15:42
Medlem
Egon3s avatar
Det intransitiva och icke-reflexiva verbet skyla (2.III) betyder enligt SAOB att söka skyl. Det stämmer med mitt minne från väster om Småland:

— En ska inte skyla under ett träd när åskan går.

Att skjula och skula är uttals- och stavningsvarianter utan omljud. Ortnamnmet Skulebreget kan vara härlett från att söka skjul/skyl i grottorna.

Substantivet skula/skulor är snarare släkt med att skölja. Grisen fick diskvattnet med potatisskal och andra matrester.
Citera
2009-10-07, 15:54
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
In i trappen om man bor i lägenhet .
Hur uttalas detta "skula" ?

Aha trapphuset, läste lite hastigt. Men om du bor i lägenhet är det väl bättre att söka skydd i den än att stå ute i trapphuset?

Om du inte bor i det huset vars trapphus du söker skydd i, så saknar ditt egentliga boende intresse för sammanhanget. Även en villaägare kan söka skydd mot regnet i ett tillgängligt trapphus vilket som helst.

Det regnar, jag blir blöt om jag inte söker skydd. Var söker jag skydd? Jag söker skydd i det där trapphuset som har en öppen port. Hur länge regnar det och hur långt är det dit jag ska? Kanske bäst att ringa en taxi som skyddar mig från regnet och tar mig dit jag ska.
Citera
2009-10-07, 16:24
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Substantivet skula/skulor är snarare släkt med att skölja. Grisen fick diskvattnet med potatisskal och andra matrester.

Har du sett eller hört skula som ord för matrest? Jag har inte gjort det. Och nu var det första gången i mitt liv som jag skrev ordet matrest.
Citera
2009-10-07, 16:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Har du sett eller hört skula som ord för matrest? Jag har inte gjort det. Och nu var det första gången i mitt liv som jag skrev ordet matrest.
Definitivt ja. SAOB använder visserligen matavfall i artikeln SKULA (substantiv). Matrester som når skulespann är matavfall.

Sprillans nya Svensk ordbok (SOB) har ordet matrester under artikeln rest.
Citera
2009-10-07, 21:48
Medlem
Smygrökarns avatar
Hmm, jag är född och har bott i Skåne i hela mitt liv men jag har aldrig hört det ordet, hur uttalas det? med sch-ljud eller k-ljud?
Citera
2009-10-07, 22:33
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygrökarn
Hmm, jag är född och har bott i Skåne i hela mitt liv men jag har aldrig hört det ordet, hur uttalas det? med sch-ljud eller k-ljud?
Bra fråga, därför att den förklarar varför jag inte tvekar att uttala »skyla« med sj-ljud och »skulor« med k-ljud. Det är frågan om mjuk och hård vokal.

Frågan om uttal av verbet »skula« går vidare till TS eller någon annan. Enligt gängse regler skulle det vara {skula} med k-ljud som i {skulle}.
Citera
2009-10-07, 23:59
Medlem
Det är med k-ljud. Antar att det uttalsmässigt har med danska "skjule" ("gömma", besläktat med svenska "skyla") att göra. Och jag skulle nog säga att det är så utbrett att många inte vet att det är skånska.

Smygrökarn, var bor du? Ordet är allmänt vedertaget i hela Västskåne. Vet inte hur det är med Göinge och Österlen dock. Lund är säkert också ett undantag eftersom nästan ingen där är skåning.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2009-10-08 kl. 00:02.
Citera
2009-10-08, 12:20
Medlem
petter eremitens avatar
Jag är född i Malmö, uppvuxen i Stockholm och bor numera i Västerbotten. Jag använder ordet "skula" i betydelsen "söka skydd för regnet". Folk brukar förstå vad jag menar.
Ordet "skula" i singularis för matrest har jag aldrig stött på, däremot pluralformen "skulor".

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-10-08, 19:04
Medlem
Smygrökarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Det är med k-ljud. Antar att det uttalsmässigt har med danska "skjule" ("gömma", besläktat med svenska "skyla") att göra. Och jag skulle nog säga att det är så utbrett att många inte vet att det är skånska.

Smygrökarn, var bor du? Ordet är allmänt vedertaget i hela Västskåne. Vet inte hur det är med Göinge och Österlen dock. Lund är säkert också ett undantag eftersom nästan ingen där är skåning.
Jag bor i Lund =) Men har bott i Helsingborg innan i 15år och aldrig hört det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in