• 1
  • 2
2009-10-07, 14:46
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1018537
Citera
2009-10-07, 14:59
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristen-Huligan
Skölja mycket o länge i kallt vatten är tricket för att få det luftigt, det skall vara så länge att det inte är något "grums" kvar i vattnet (olika länge, beroende på olika rissorter o kvalite på riset)
Har även bytt vattnet efter c:a fem minuter mot nytt.
Överkurs kanske, men vill man ha luftigt ris är detta ett sätt att få det bra.
Tack så mycket. Jag har funderat mycket om det är rätt att skölja det länge eller ej. Var väll rädd att det skulle suga åt sig för mycket vatten, men antar nu att grumset är värre...eller vad man ska kalla det Trodde lite så själv.
Citera
2009-10-07, 22:05
Medlem
MadamMims avatar
Skölj som en dåre.
Använd basmati istället för jasmin.
Använd jävligt mycket vatten.
Stormkoka inte, utan dra ner värmen hyffsat rejält när det kokat upp.
När riset har en hårt kärna i mitten häller du allt i en sil. Skölj återigen, men med svag stråle.
Sätt tillbaka kastrullen på platta och ha i smör och olja i botten. Full värme i början.
Häll tillbaka riset och ett halvt glas vatten. På med lock som du lindar in i en kökshanduk så att det blir absolut tätt. Lägg riset så att det blir som en pyramid.
När du känner en lukt från smöret, oljan och riset (svårt att förklara) drar du ner värmen till kanske 50- 75 procent av maxvärmen för att inte bränna riset och få en unken bränd smak.
Låt det stå 20 minuter, en halvtimme och du får perfekt resultat.
Om du inte ska käka asiatisk mat får du gärna ha på en liten smörklick på toppen som får smälta ner över skiten.
Citera
2010-01-14, 20:13
Medlem
Om du vill undvika klumpar så rekommenderar jag basmati och ej jasminris. Vill du ha jasmin som ej klumpar kan du kanske prova att tillsätta en klick smör och röra runt i det färdiga riset?
Citera
2010-01-14, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikon11
Om du vill undvika klumpar så rekommenderar jag basmati och ej jasminris. Vill du ha jasmin som ej klumpar kan du kanske prova att tillsätta en klick smör och röra runt i det färdiga riset?
Det är inte nödvändigt att tillsätta smör eller annat fett för att få ett fluffigt ris. Hemligheten är själva preparationen, dvs en noggrann sköljning. Jag sköljer mitt ris med hjälp av min Kitchen Aid, varvid jag använder den prismaformade "vispen". Jag fyller byttan med vatten, låter maskinen gå i några minuter och byter sedan vatten. Det här upprepar jag ca 4 ggr.

Om man sedan ångkokar det här riset, eller kokar traditionellt i mycket vatten så blir inte riset ihopklibbat. Med andra ord, det är stärkelsen i riset som får det att klibba ihop i kombination (ofta) med ringa mängd kokvatten och/eller för låg vattentemperatur när man lägger i riset.

~Paul~
Citera
2010-01-14, 22:13
Medlem
FordEscis avatar
Köp Uncle Ben's basmatiris och mät upp exakt enligt anvisningarna på paketet. Men kör på full patte på plattan hela tiden, då lyckas du. Det gör jag, och det borde du också göra om dina kastruller inte suger
Citera
2010-11-08, 18:39
Medlem
kamel1s avatar
Koka riskornen ett och ett
Citera
2010-11-08, 19:20
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristen-Huligan
Skölja mycket o länge i kallt vatten är tricket för att få det luftigt, det skall vara så länge att det inte är något "grums" kvar i vattnet (olika länge, beroende på olika rissorter o kvalite på riset)
Har även bytt vattnet efter c:a fem minuter mot nytt.
Överkurs kanske, men vill man ha luftigt ris är detta ett sätt att få det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Jag brukar skölja riset ordentligt och sen låta det stå i vatten några timmar innan tillagningen. Sen sköljs det av någon extra gång så att det blir vitt och fint

Sen häller jag av allt det vattnet och slår på vatten så att det täcker riset och låter vattnet koka upp. När vattnet väl kokat upp går det bra att stänga av plattan och ta bort det från värmen en stund så att plattan hinner svalna av och sen får det stå på eftervärme.

Är det för mycket vatten kvar när det börjajr bli lagom kokt är det bara att lägga en ren handduk elelr lite hushållspapper mellan locket och grytan så att inte riset blir för blött.

Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Skölj som en dåre.
Använd basmati istället för jasmin.

Använd jävligt mycket vatten.
Stormkoka inte, utan dra ner värmen hyffsat rejält när det kokat upp.
När riset har en hårt kärna i mitten häller du allt i en sil. Skölj återigen, men med svag stråle.
Sätt tillbaka kastrullen på platta och ha i smör och olja i botten. Full värme i början.
Häll tillbaka riset och ett halvt glas vatten. På med lock som du lindar in i en kökshanduk så att det blir absolut tätt. Lägg riset så att det blir som en pyramid.
När du känner en lukt från smöret, oljan och riset (svårt att förklara) drar du ner värmen till kanske 50- 75 procent av maxvärmen för att inte bränna riset och få en unken bränd smak.
Låt det stå 20 minuter, en halvtimme och du får perfekt resultat.
Om du inte ska käka asiatisk mat får du gärna ha på en liten smörklick på toppen som får smälta ner över skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inte nödvändigt att tillsätta smör eller annat fett för att få ett fluffigt ris. Hemligheten är själva preparationen, dvs en noggrann sköljning. Jag sköljer mitt ris med hjälp av min Kitchen Aid, varvid jag använder den prismaformade "vispen". Jag fyller byttan med vatten, låter maskinen gå i några minuter och byter sedan vatten. Det här upprepar jag ca 4 ggr.

Om man sedan ångkokar det här riset, eller kokar traditionellt i mycket vatten så blir inte riset ihopklibbat. Med andra ord, det är stärkelsen i riset som får det att klibba ihop i kombination (ofta) med ringa mängd kokvatten och/eller för låg vattentemperatur när man lägger i riset.

Sammanfattning: Skölj tills vattnet är klart och använd basmatiris. Personligen undviker jag Uncle Bens men det beror säkert på att min mor alltid köpte Uncle Bens men aldrig sköljde riset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in