2009-10-07, 01:59
Medlem
Frank_the_LLaMas avatar
När började judarna bygga synagogor? Var det efter Babyloniska fångenskapen? Eller hur ligger det egentligen till med det?
Citera
2009-10-07, 02:21
Medlem
nosferatous avatar
De äldsta arkeologiska bevisen för en synagoga finns i Egypten och är från 200-talet f. kr tror jag, men det antas att det var en gammal tradition redan då.
Citera
2009-10-07, 06:42
Medlem
Det Nosferatu säger stämmmer säkert. Det blev ju säkert så när det blidde judar även på platser långt bortom Templet.

Men när de började med det rent formellt? Det finns en näpen historia om Jerusalems belägring, vilken av dem? Den år 79 antar jag.
Och en viss rabbi - minns inte just nu vem, som fick romarnas tillstånd att lämna Jerusalem. Hans hemliga plan var att han insåg att nu när Jerusalem och Templet gick mot sitt undergång, så vore det klokast att omvandla religionen från en religion centrerad runt Tempel till en religion användande sig av lokala synagogor (men därmed inte heller några offer)
Sedan dess blev synagogor den allmänna praxisen.
Citera
2009-10-07, 09:24
Medlem
Carpe Diems avatar
Minns jag rätt så fördes det bland judiska lärda en ingående diskussion om hur man så korrekt som möjligt, skulle fira offren ett par århundraden efter templets fall.
Dessa verkar att ha sett förlusten av templet som en temporär olycka.
Citera
2009-10-07, 09:33
Medlem
Krappfiskarns avatar
Själva idéen uppstod under fångenskapen, men man fick aldrig upp någon synagoga i den bemärkelsen vi tänker oss, och de fanns innan förstörelse av det andra templet så de var inte heller tänkta att ersätta det heliga templet.

De äldsta arkeologiska indikationerna kommer som sagt från Egypten, kanske 2200 år gammalt eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in