2009-10-07, 00:42
Medlem
Hej!

Jag ska inom kort köpa mig en ny dator (i5 2.66ghz, windows 7) och började fundera över hur mkt ram-minne jag ska pressa in i skiten. En av datorns huvuduppgifter kommer vara musikproduktion, främst i Reason 4. I samband med detta kommer jag även köra diverse program för mastring. Enbart mjukvara, dvs.

Jag antar rent krasst att 4gb givetvis räcker, men är det "onödigt" att slänga in 8? Kommer jag vinna något på detta? Det blir trots allt ~1000 spänn extra som jag skulle kunna lägga på annat istället.

Jag känner att jag inte får något grepp om storleken på ram-minnen och hur mkt som behövs, då den här gamla häcken jag sitter på just nu har hängt med hyfsat länge på bara 1gb. Hjälp mig, snälla ni
Citera
2009-10-07, 00:45
Medlem
Alltså om inte Windows 7 är 64 bitars så stödjer det inte ens 8gb, men om det är det vilket jag inte är insatt i så hade jag slängt in 8 direkt. Det lär bli mer kraft helt enkelt till att köra mer saker samtidigt.
Citera
2009-10-07, 00:46
Medlem
Installera operativsystemet i själva ram minnet!!
No delay bro
Citera
2009-10-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Alltså om inte Windows 7 är 64 bitars så stödjer det inte ens 8gb, men om det är det vilket jag inte är insatt i så hade jag slängt in 8 direkt. Det lär bli mer kraft helt enkelt till att köra mer saker samtidigt.

Självklart blir det 64 bitars. Du har nog rätt...
Citera
2009-10-07, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavion
No delay bro

Tror inte det är nån höjdare när du sen har musikprogram som kräver massvis med ram. Ska då Windows ha hela ramminnet, låter inte så bra.
Citera
2009-10-08, 16:53
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavion
No delay bro

Japp, och om du får strömavbrott försvinner hela operativsystemet. Sjukt bra idé.
Citera
2009-10-08, 16:55
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cebe
Hej!

Jag ska inom kort köpa mig en ny dator (i5 2.66ghz, windows 7) och började fundera över hur mkt ram-minne jag ska pressa in i skiten. En av datorns huvuduppgifter kommer vara musikproduktion, främst i Reason 4. I samband med detta kommer jag även köra diverse program för mastring. Enbart mjukvara, dvs.

Jag antar rent krasst att 4gb givetvis räcker, men är det "onödigt" att slänga in 8? Kommer jag vinna något på detta? Det blir trots allt ~1000 spänn extra som jag skulle kunna lägga på annat istället.

Jag känner att jag inte får något grepp om storleken på ram-minnen och hur mkt som behövs, då den här gamla häcken jag sitter på just nu har hängt med hyfsat länge på bara 1gb. Hjälp mig, snälla ni

4GB räcker om du inte skall komponera för med samplingsbibliotek som kräver extremt mycket RAM (Symfoniorkester t.ex.) i realtid.

Kör du inte 64-bitars kan du bara allokera 3GB Ram (dvs din sista 1GB är överflödig och används ej), så det är rekommenderat.
Citera
2009-10-08, 18:33
Medlem
1993s avatar
Läste någonstans att Windows 7 skulle förbruka sjukt mycket ramminne, så det är nog en idé att köra på 8 gig. Jag tror den rekommenderade ram-kravet är på 4 gig, i jämförelse med Vistas 2 gig.
Citera
2009-10-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1993
Läste någonstans att Windows 7 skulle förbruka sjukt mycket ramminne, så det är nog en idé att köra på 8 gig. Jag tror den rekommenderade ram-kravet är på 4 gig, i jämförelse med Vistas 2 gig.

Eh, hela grejen med Windows 7 är att det ska förbruka mindre för att många klagar på Vista att det kräver för mycket.
Citera
2009-10-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cebe
är det "onödigt" att slänga in 8?

Förmodligen är det onödigt ja, som någon sa, så länge du inte ska använda extremt stora samplingsbibliotek i dina låtar. Windows 7 käkar inte mycket ram.

Lägg tusingen på något roligare!
Citera
2009-10-09, 00:04
Medlem
The Meatballs avatar
Du tjänar nog mer på att köpa 4 gig riktigt snabba ramminnen, än 8 gig av medelkvalitet. Då får du dessutom pengar över som du kan köpa knark, horor och godis för.

Jag har inte upplevt att Reason 4 skulle käka särskilt mycket ramminne, så allt över fyra är förmodligen till överdrift.
Citera
2009-10-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Du tjänar nog mer på att köpa 4 gig riktigt snabba ramminnen, än 8 gig av medelkvalitet. Då får du dessutom pengar över som du kan köpa knark, horor och godis för.

Jag har inte upplevt att Reason 4 skulle käka särskilt mycket ramminne, så allt över fyra är förmodligen till överdrift.

Ah ok. Jag har hunnit ändra mig en tredje gång nu ska strunta i de två sista minnesstickorna. Det är ju inte så att ram-minnen helt plötsligt tas ur produktion, så skulle jag känna mig sugen på 4gb till en vacker dag får jag beställa det då.

Knark, horor och godis it is.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in