2004-01-07, 12:53
Bannlyst
Google var inte min vän idag..

vad är det för skillnad mellan spoffa, bounca och använda en proxy?
när använder man dom olika och hur säkert är det?

Om jag ska "undersöka" en server, vad ska jag använda för något då? om jag vill tex ssh:a eller telnet till servern eller om jag vill köra lite port scanningar utan att åka ditt? Hur säkert är detta alternativet vill jag gärna veta oxå...
Citera
2004-01-07, 14:00
Medlem
Wyerds avatar
Börja med att samla information. Kanske du redan vet att servern kör en webrowser. Gå in på hemsidan och snoka runt. Du kan sedan ladda ner hela hemsidan med diverse program och undersöka HTMLkoden lokalt. Testa även att telneta till browsern: skriv följade i komandotolken (cmd.exe): telnet www.exempel.se 80 [enter] skriv sedan: GET vadfansomhelst.html . Browsern kommer då att svara med sin typ och version. Sedan kan du ju portscanna servern. Det finns massor av program för detta. Ett exempel är SUPERSCAN som är en grafisk win32 Scanner (superscan har en massa features. läs FAQ/Hjälpen). Då får du reda på vilka portar som är öppna på servern och i viss mån vilka tjänster som körs. Sedan kan du ju använda din vän google för att söka info om dessa tjänster.

När du "läser" websidan kan du ju använda en vanlig webproxy och när du scannar en vanlig. Det är inte så farligt att bara scanna så länge du inte försöker "köra" nåra exploits mot servern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in