2009-10-06, 20:58
Medlem
avocados avatar
Hej.

Eftesom det finns en forumdel för ekonomi i detta forum och ett underforum för företagande och företagsekonomi så anser jag att det saknas en del för företagslogistik som är en viktigt del i ett företags tänkande. Logistik blir idag en allt mer viktigt del i ett företags tänkande för att skapa konkurrenskraft och då handlar det inte bara om transporter som många tänker på direkt när de hör logistik. Utan även materialflöden, lager, genomloppstider o.s.v. Idag använder man logistiska modeller för att öka lönsamheten och sänka kostnaderna.
Jag tycker att det antingen ska få ett eget underforum eller att det bör läggas till i företagsekonomi rubriken. Det andra alternativet kanske är mer naturligt, ge mig gärna lite feedback på det här förslaget.

//avo
Citera
2009-10-08, 10:42
Medlem
avocados avatar
36 visningar men inget svar?
Tyckte det verkade som en bra idé men det kanske det inte var...

//avo
Citera
2009-10-08, 15:17
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Du kan väl börja med att sammanställa en lista på trådar som skulle passa i detta forum?
Citera
2009-10-08, 20:18
Medlem
avocados avatar
Här är 3 trådar som handlar om logistik. Jag tycker det inte är mer än rätt att lägga till företagslogistik i namnet på subforumet företagsekonomi. Dels för att de går hand i hand med varandra och som det är just nu finns det ingenstans att diskutera olika företags logistik eller be om hjälp med problem.

Jag skulle gärna se mer diskussioner om Toyotas logistik eller om hur Dell har lyckats så bra med sin. Men som det är just nu finns det inget bra ställe att lägga sådana trådar.

Här är en tråd.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1019925
Här är en tråd som skulle kunna hamna i en kombinerad företagsekonomi/företagslogistik.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1012472
Ännu en tråd som skulle platsa i logistik.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1010591
Citera
2009-10-09, 00:05
Medlem
FrasseFloyds avatar
Varför kan man inte diskutera logistik under företagsekonomi redan idag? Varför skulle diskussionerna om ett så pass smalt ämne bli bättre om det fick en egen forumdel?
Citera
2009-10-09, 11:30
Medlem
avocados avatar
Som jag sa så passar det bättre att bara lägga till företagslogistik i rubriken i det redan existerande företagsekonomi delen. Bara så det blir mer tydligt att det är tillåtet att diskutera sådana frågor där också. Jag har inte börjat diskutera logistik där pga. att det har varit otydligt vart tråden ska ligga.

//avo
Citera
2009-10-09, 11:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avocado
Som jag sa så passar det bättre att bara lägga till företagslogistik i rubriken i det redan existerande företagsekonomi delen. Bara så det blir mer tydligt att det är tillåtet att diskutera sådana frågor där också. Jag har inte börjat diskutera logistik där pga. att det har varit otydligt vart tråden ska ligga.

//avo
Jag förstår fortfarande inte hur det är otydligt. På vilket sätt är företagslogistik inte en del av företagande, som ju finns med i beskrivningen. Jag föreslår att du diskuterar där och ser om intresset är så stort som du antyder. Skulle intresset för företagslogistik explodera så tar vi tag i det då.

Sen är detta bara mina högst personliga åsikter och skulle en moderator i ekonomi uttala sig bör det vägra tyngre än mina åsikter.
Citera
2009-10-09, 14:38
Medlem
avocados avatar
Det är otydligt eftersom man ofta vill skilja på ren företagsekonomi som handlar om budgetar, resultat och balansräkning och finansiering. Alltså rena pengafrågor, medans i logistik så behandlar man själva produktens väg genom företaget och försöker förbättra företagets lönsamhet genom att optimera det praktiska.
Men jag gör så att jag startar en diskussionstråd senare ikväll med lite bra underlag så ser vi om det finns intresse.
Tack för visat intresse iaf.
//avo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in