2004-01-07, 11:08
Bannlyst
I somras kom jag över ett uppslagsverk om fyra band för sammanlagt 100:-. Jag skulle gärna vilja vet om böckerna kan vara värda något. Jag tänker inte sälja dem (om de inte är värda många, många tusenlappar, men det är ju inte så troligt).

Titel: Uppfinningarnas bok

Första bandet: Den menskliga utvecklingens gång och medel
Andra bandet: Naturkrafterna och deras användning
Tredje bandet: Tillgodogörandet af råämnena från jordens inre, från jordens yta och från vattnet
Fjerde bandet: Råämnenas kemiska behandling

I vardera band finns i tur och ordning 592, 527, 365 och 361 illustrationer, de flesta kopparstick, om jag inte har helt fel. Böckerna är utgivna 1874, 1873, 1873 och 1873, vilket antyder att den första boken är från en senare utgåva, eller? Utgivaren var L. J. Hiertas förlagsexpedition.

Pärmar och ryggar är mörkt bruna, med guldinlägg föreställande ånglok, kugghjul, passare och andra vetenskapliga attribut. Ryggarna är något slitna, i övrigt är böckerna i mycket gott skick. Inuti får man nästan säga "near mint"; papperet är lite gulnat, så klart, men endast ett mycket litet fåtal sidor är vikta eller har små skador.

Det skulle vara kul om någon visste lite mer om dessa böcker.
Citera
2004-01-07, 11:42
Medlem
nyfikuss avatar
Gamla böcker är, (tvärtemot vad folk inte sällan tror), oftast inte värda speciellt mycket, (i synnerhet inte uppslagsverk o.dyl. om det inte är en originalutgåva av "Encyklopedien" eller liknande). Att antikvariat sedan försöker sälja dem dyrt är en annan sak. Sök på t.ex. www.bokborsen.se, så kan du se priser, (och att du tydligen inte har alla band).
Citera
2004-01-07, 11:58
Bannlyst
Tack, mycket bra länk. Som jag sade så ska jag inte sälja dem, vill bara veta mer om dem. De var i alla fall värda mer än jag trodde; de som fanns på den sidan var ju heller inte originalutgåvan, vilken är den som jag har, tror jag (de på BokBörsen var ju tryckta mellan 1898 och 1975).
Citera
2004-01-07, 12:15
Medlem
Blot-Svens avatar
En sökning på www.antikvariat.net renderar i fyra träffar:

Tre exemplar av 1903 års utgåva av band VII, "Sten-, lervaru- och glasindustrier, kemiska industrier". "Gott skick". Pris 38 dollar, 35 dollar och 42 dollar.

Finns också en 1901:a av band VIII. "Mycket bra skick", pris 38 dollar.
Citera
2004-01-07, 18:01
Medlem
Eremitens avatar
Jag tror inte de har något speciellt värde, speciellt inte när du inte har hela serien. Det kom sju band i den utgåva du har. Jag köpte hela serien, samma utgåva som du har, för ett par år sedan på loppis för 35 riksdaler.

Dessutom är det inte speciellt gamla böcker, och antikvariatens priser styrs av efterfrågan, om det inte är väldigt speciella böcker. Man kan t.ex. få tag på en inkunabel för ett par tusen om man har tur, medan en 200 år nyare bok som Karl XII:s bibel brukar ligga runt drygt 20000 kronor (auktionspris)

.
Citera
2004-01-15, 00:51
Bannlyst
Vill du ha något med samlarvärde i dollar, kronor och ören så rekommenderar jag gamla leksaker som oftast brukar ligga runt fantasipriser - speciellt den första utgåvan i obruten förpackning.

Själv samlar jag på gamla böcker för deras(oftast) vackra och välarbetade omslags skull och för i de fall de förekommer, konstnärligt utarbetade illustrationerna.

Mitt senaste tillskott som uppfyller kraven heter Berättelser ur svenska historien del ett Hedniska tiden av and. Fryxnell, tryckår 1894. Dessutom är innehållet rätt kul.
Citera
2004-01-15, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertejp
Vill du ha något med samlarvärde i dollar, kronor och ören så rekommenderar jag gamla leksaker som oftast brukar ligga runt fantasipriser - speciellt den första utgåvan i obruten förpackning.

Själv samlar jag på gamla böcker för deras(oftast) vackra och välarbetade omslags skull och för i de fall de förekommer, konstnärligt utarbetade illustrationerna.

Mitt senaste tillskott som uppfyller kraven heter Berättelser ur svenska historien del ett Hedniska tiden av and. Fryxnell, tryckår 1894. Dessutom är innehållet rätt kul.

Jo tack, jag vet. Kan fortfarande inte smälta att morsan gav bort mina Star Wars-leksaker

Jag har ju som sagt inte tänkt att sälja böckerna. De är mycket intressanta, och ger en bra bild över hur långt vi kommit i vår tekniska utveckling i mitten av 1800-talet.
Citera
2004-01-15, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jo tack, jag vet. Kan fortfarande inte smälta att morsan gav bort mina Star Wars-leksaker

Jag har ju som sagt inte tänkt att sälja böckerna. De är mycket intressanta, och ger en bra bild över hur långt vi kommit i vår tekniska utveckling i mitten av 1800-talet.

För att inte tala om att böckerna är riktiga konsthantverk jämfört med dagens massproducerade.

På tal om utveckling så står en riktigt gammal läkarbok närmat på min önskelista - har bara hittar böcker från fyrtiotalet och dom är inte riktigt intressanta.
Citera
2004-01-15, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertejp
För att inte tala om att böckerna är riktiga konsthantverk jämfört med dagens massproducerade.

På tal om utveckling så står en riktigt gammal läkarbok närmat på min önskelista - har bara hittar böcker från fyrtiotalet och dom är inte riktigt intressanta.

Absolut! Det är ju mycket trevligare med en vackert dekorerad bok med svarta pärmar, inbunden i klotband, än en av dagens böcker med tråkiga pappomslag.

Läkarböcker är jag inte så intresserad av, däremot skulle jag gärna vilja ha råd att samla på gamla läkarinstrument.
Citera
2004-01-17, 19:42
Medlem
MonoMans avatar
Noll kronor

Behåll dina uppslagsböcker. Du gillar dem, det är huvudsaken.
De betingar nämligen inget som helst värde. Jämför med de stackars människor man ibland ser på nätet och i tidningens privatannonser som försöker sälja "band 1 och 2 ur Nationalencyclopedien", och tror de kan få några hundralappar för dessa totalt osäljbara tingestar. Är det inte en hel serie, så att säga, så är det kört.
När jag jobbade på antikvariat kom det nästan varje dag in människor som ville sälja dylikt. Dessutom, vad gäller uppslagsverk, är det ju så att dessa i allmänhet gick ut i stora upplagor och därmed är helt osäljbara, om det nu inte handlar om något osedvanligt intressant.
Hiertas bokförlag livnärde sig i mångt och mycket på att ge ut bokserier som kunde säljas på avbetalning, därav den tämligen dåliga kvaliteten på bandet(även om dina böcker stått sig bra genom åren).
Shit same, det är ju rätt kul böcker att ha, fina illustrationer osv. Vem bryr sej om värdet egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in