Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Nej, jag tror inte att det finns någon skillnad vad gäller vetenskapliga belägg eller trolighet.. I grunden är Bibeln, Koranen och Spaghettimonstret samma sak. Självklart har religionen mycket mer info och behandlar alla livets aspekter, men det beror på att folk har trott på det i stor skala och klätt sin tro med allt möjligt.
Jag var lite slarvig där. det skulle ha stått "neutrala och/eller".
Min poäng är att kristendomen och islam har växt på grund av det omgivningstryck som fanns för tusen år sedan.
Religionerna var oerhört viktiga maktkontrollfaktorer eftersom ledarna ansågs stå närmast Gud.
Jag vågar påstå att det inte finns ett enda verifierbart indicium för att Gud eller Allah existerar.
Nickep har försökt få de religiösa att förstå det meningslösa i cirkelresonemanget; Allah finns därför att det står så i Koranen och Koranen är budskapet från Allah.
Samma sak gäller Bibeln och Gud.
Kristendomen har ändå ett visst socialt värde eftersom de goda budskapen har överlevt sekulariseringen, men Koranen är bara en simpel efterapning med lite arabiska kompletteringar för att rättfärdiga maktanspråken på omgivningen.
Gospel FSM slår ut Bibeln och Koranen på alla plan.
Den heliga Skrift
Den heliga Hemsidan
Alternativa religioner:
Den osynliga rosa enhörningen
Russels Tekanna
Övriga stolligheter