• 1
  • 2
2004-01-15, 02:16
Medlem
Jo, ofta är det ju så, men är det en högre vinst så är det nog få som inte skulle scanna den med en gång.

Men skulle jag ha en lott som jag VISSTE inte var aktiverad då skulle jag nog välja en livsmedelsbutik med lotter i kassan en fredagsem eller lördag vid lunchtid...

Förresten, det är märkligt många som glömmer bort att skrapa 'gånger'-rutan
Citera
2004-01-15, 03:14
Medlem
MADs avatar
Jag tror att Svenskaspel vet vilka nummerserier som gått till vilka butiker.
Citera
2004-01-15, 22:57
Medlem
johanbtks avatar
Om man väljer en butik där man vet att man blir filmad (t.ex. en bensinstation) och strax innan inbrottet går in och köper en lott samt behåller kvittot så borde det väl inte vara några problem?
Citera
2004-01-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
..begå ett inbrott på en bensinmack och sno alla trisslotterna (kanske 25-50 st)...

Är det så ni nationella finansierar er verksamhet så får ni nog svårt att hålla jämna steg med ZOG...
Citera
2004-01-16, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag tror att Svenskaspel vet vilka nummerserier som gått till vilka butiker.

Det tror jag också, är nog ganska säker på det.
Ska kolla upp hur det går till när butikerna blir informerade om att dom sålt vinst lotter, dom får ju diplom att sätta upp.
Citera
2004-01-17, 17:57
Medlem
genos avatar
Om du snor aktiverade lotter (vi förutsätter det, för enkelhetens skull)
och sen vill lösa in dem, så kan du bara lösa in lotter som har en vinst på max 1000 kronor... eller nåt liknande.

Det är ju nämligen så att butiker är skyldiga att direkt betala ut vinstlotter på upp till 1000 kronor till vinnaren. (Och jag tror att butiker får, om de har kontanter för det, lösa ut vinster på upp till 10 000 direkt i butiken.)

Får du en vinstlott på över 1000(10000) - en lott som du inte kan lösa in direkt i butiken, så måste du slänga den.

Sådana lotter skickas ju nämligen in till svenska spel och kontrolleras jättenoga så att ingen ska kunna blåsa dem. Då ser de även om lotten är stulen.

Ibland kan det gå att skicka in en lott på ett större belopp och få ut pengarna, även om den är stulen. Men det är INTE att rekommendera - räkna med snuthäng ifall du gör det, dvs husrannsakan och anhållning/förhör.

Jag lovar att jag vet vad jag pratar om.
Citera
2004-01-20, 06:09
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geno
Om du snor aktiverade lotter (vi förutsätter det, för enkelhetens skull)
och sen vill lösa in dem, så kan du bara lösa in lotter som har en vinst på max 1000 kronor... eller nåt liknande.

Det är ju nämligen så att butiker är skyldiga att direkt betala ut vinstlotter på upp till 1000 kronor till vinnaren. (Och jag tror att butiker får, om de har kontanter för det, lösa ut vinster på upp till 10 000 direkt i butiken.)

Får du en vinstlott på över 1000(10000) - en lott som du inte kan lösa in direkt i butiken, så måste du slänga den.

Sådana lotter skickas ju nämligen in till svenska spel och kontrolleras jättenoga så att ingen ska kunna blåsa dem. Då ser de även om lotten är stulen.

Ibland kan det gå att skicka in en lott på ett större belopp och få ut pengarna, även om den är stulen. Men det är INTE att rekommendera - räkna med snuthäng ifall du gör det, dvs husrannsakan och anhållning/förhör.

Jag lovar att jag vet vad jag pratar om.

Det kan jag också tänka mig, men om man som sagt går in i affären 5 minuter innan stängningsdags, köper en lott, ser till att bli filmad och sparar kvittot så borde det inte vara några problem om man inte torskar för själva inbrottet. Svenska Spel kan väl inte neka en vinstutbetalning om man bevisligen har köpt en lott ur den aktuella serien?
Citera
2004-01-20, 15:44
Medlem
genos avatar
@Johanbtk:

Om du köper en lott där, just några timmar före du begår inbrottet, samt att du ser till att få med dig alla lotter från kassan så borde det ju fungera.
Men hela den saken i sig är ju rätt korkad.... eftersom att du då måste hoppas att någon av de (50-100) lotterna som ligger i kassan är en högvinst.
Säg då att det är tialotter vi pratar om, så inser man ganska fort att det inte är värt att begå ett inbrott för att sno lotter för ett värde av 500-1000 kronor.

Men mest effektivt blir ju att sno alla buntade lotter istället för de som är uppackade, eftersom att det går fortare, och du får fler. (Läs: Innifrån lagret)
Får du med dig 500-1000 lotter så har du ju iaf snott saker för ett värde av 5000-10000 kronor. Är väl inte så jättebra heller... men bättre än att attackera kassan...

En kompis till mig snodde runt 1000 lotter en gång och han vann typ 2000-3000 totalt på dem. Jag hjälpte honom att skrapa... och det var INTE roligt efter ett tag
Citera
2004-01-20, 19:01
Medlem
Snabelmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Member-X
När man köper en lott idag så funkar det väl så att dom drar lotten med streckkoden igenom maskinen i kassan & på så sett så registrerar svenska spel att lotten är såld.

Streckkoden är inte unik för varje enskilld lott. Tialotter har en kod, triss en etc. Samma som varje streckkod på mellanmjölkspaketen är likadan.

Edit: stavfel etc.
Citera
2004-01-20, 19:14
Medlem
Puppets avatar
men när man lämnar in en vinstlott så läser kassörskan av den med den där läsaren, och då tror jag att den "aktiveras" samtidigt som man löser ut pengarna. är inte helt säker på detta, men det kan vara så för att "SS" ska hålla koll på hur många vinstlotter som blivit sålda och eftersom det är vinst på var 5:e(triss) om jag inte minns helt fel så kan de holla koll på när det är dags att skicka ut nya lotter etc.
Citera
2004-04-06, 15:57
Medlem
Maxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puppet
men när man lämnar in en vinstlott så läser kassörskan av den med den där läsaren, och då tror jag att den "aktiveras" samtidigt som man löser ut pengarna. är inte helt säker på detta, men det kan vara så för att "SS" ska hålla koll på hur många vinstlotter som blivit sålda och eftersom det är vinst på var 5:e(triss) om jag inte minns helt fel så kan de holla koll på när det är dags att skicka ut nya lotter etc.

Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag kunde inte hålla mig.

Om de aktiverar, eller läser av vinsten med strecckoden på baksidan, så borde de ju kunna scanna alla lotter och plocka ut de som är vinst och sälja alla nitlotter, eller.

Har för mig att de istället läser av det där under rutan "får ej skrapas", eller vad det står på den...
Citera
2004-04-09, 00:57
Medlem
Maxel: Det stämmer fint

Puppet: nä, man aktiverar lotterna innan man lägger ut dem för försäljning. Sen så är det ju inte alltid man löser in vinsten där man köpte lotten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in