2009-10-06, 12:16
Medlem
Är en stor missbrukare av prylar till köket, och nu har jag bestämt mig för en stekpalett. Men vet inte riktigt vad jag ska titta efter och riktigt vad jag ska ha den till förutom när jag steker pannkakor.

Så kan någon delge mig lite tips på egenskaper man ska titta på och vad ett rimligt pris är.
Citera
2009-10-06, 13:51
Medlem
dePauls avatar
Menar du board/raquette?

~Paul~
Citera
2009-10-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Menar du board/raquette?

~Paul~

Aldrig hört det namnen, men jag har å andra sidan inte hört palett särskillt ofta heller.
Men så här ser globals variant ut
http://www.prokok.se/globalpalettspa...2495b6355cfd85
Citera
2009-10-06, 16:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Aldrig hört det namnen, men jag har å andra sidan inte hört palett särskillt ofta heller.
Men så här ser globals variant ut
http://www.prokok.se/globalpalettspa...2495b6355cfd85

Jag skulle något ovetenskapligt kalla den stekspade för pannkakor.

Det som jag skulle känna efter är att den har rätt "svikt", att man kan få den att mer eller mindre ligga parallellt med botten på stekpannan när man är första fasen av vändningen och sedan bra sviktar tillbaka bra när man skall ha loss pannkakan.

En prisuppgift hittar du hos www.bagarenochkocken.se
Citera
2009-10-06, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Alltså palettkniv visste jag självklart vad det var. Dock har jag inte tidigare hört ordet stekpalett. Därför trodde jag att det var något mer invecklat .

Palettkniv borde finnas i välsorterade butiker, t ex Cervera eller beställa från nätet.

~Paul~
Citera
2009-10-06, 17:07
Medlem
Citat:
Alltså palettkniv visste jag självklart vad det var. Dock har jag inte tidigare hört ordet stekpalett. Därför trodde jag att det var något mer invecklat .

Palettkniv borde finnas i välsorterade butiker, t ex Cervera eller beställa från nätet.

~Paul~

Jo jag vet var dem finns, jag vill bara ha lite tips på egenskaper såsom längd, styvhet osv Sen vad den kan kosta, några 800 spänn för en global tänker jag inte betala.
Samt vilka fördelar det är med den.
Citera
2009-10-06, 17:14
Medlem
Hispers avatar
Citat:

~Paul~

Palettkniv! Hade inte en aning om att dessa kallades palettkniv, trodde att palettkniv var just palettknivar som man företrädesvis använder vid målning. Alltid lär man sig något nytt.

För att återgå till ämnet. Jag har faktiskt aldrig känt ett behov av en sådant verktyg, även om jag är tredje gradens prylbög när det gäller köksgrejor
Jag tycker faktiskt att en bra stekspade fungerar bra. Men om kör stora pannkakor/crêpes så kanske det finns ett behov.

Frågan är om de fungerar bra om man steker i en vanlig stekpanna eller krävs att man har en speciell pannkaks/crepepanna med låg kant? Men jag utgår från att TS har en dedicerad panna för sina pannkakor/crêpes/galettes-
Citera
2009-10-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Palettkniv! Hade inte en aning om att dessa kallades palettkniv, trodde att palettkniv var just palettknivar som man företrädesvis använder vid målning. Alltid lär man sig något nytt.

För att återgå till ämnet. Jag har faktiskt aldrig känt ett behov av en sådant verktyg, även om jag är tredje gradens prylbög när det gäller köksgrejor
Jag tycker faktiskt att en bra stekspade fungerar bra. Men om kör stora pannkakor/crêpes så kanske det finns ett behov.

Frågan är om de fungerar bra om man steker i en vanlig stekpanna eller krävs att man har en speciell pannkaks/crepepanna med låg kant? Men jag utgår från att TS har en dedicerad panna för sina pannkakor/crêpes/galettes-

Jag är inte riktigt behovsstyrd när jag handlar kökstillbehör, det är mer att jag råkat se nån använda den någon gång så går jag igång på den saken. Och visst, den är förmodligen sämre än en vanlig stekspade, men det hoppas jag den kompenserar i känslan.

Tack för hjälpen i mitt letande, om det är någon mer som har tips på vilken längd eller spänst man ska ha så delge gärna! Jag har 28cm gjutjärns pannor genomgående.
Citera
2009-10-09, 16:55
Medlem
Det blev denna, http://www.blueshoots.com/pp/Knives_...ife,_26cm.html dock från en affär, men ändå lite dyrare än väntat. Men jag kunde inte hålla mig.
Citera
2009-10-09, 19:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Det blev denna, http://www.blueshoots.com/pp/Knives_...ife,_26cm.html dock från en affär, men ändå lite dyrare än väntat. Men jag kunde inte hålla mig.
Den ser fin ut. Grattis!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in