2009-10-07, 19:12
  #73
Medlem
ttamizs avatar
Bagarn

Han tvekar inte en sekund att ställa upp i kvällstidningarna och bedyra att han då inte slaktat några får i pizzeria-köket - testiklar på govlet till trots.

Sicken lirare.

Nåväl, det här med att polisfrun säljer får till arabiska pizzeriaägare är intressant.

Borde det inte räknas som medhälp till brott mot livsmedellagen om man säljer levande får till en Arab som har Kebab på menyn? Bor araben dessutom i lägenhet så blir det än mer besvärande för polisfrun.

Jag kan vara lite fel ute nu - det är möjilgen tillåtet i Sverige att köpa ett får, slakta det hemma i köket och äta upp det - men känner mig tveksam till att det är tillåtet framförallt med tanke på att maximistraffet för att slå ihjäl en huggorm är två års fängelse.

Någon som vet att han tagit upp kvittot på fåren som utgift för varuinköp i handelsbolaget?
Citera
2009-10-07, 19:22
  #74
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttamiz
Han tvekar inte en sekund att ställa upp i kvällstidningarna och bedyra att han då inte slaktat några får i pizzeria-köket - testiklar på govlet till trots.

Sicken lirare.

Nåväl, det här med att polisfrun säljer får till arabiska pizzeriaägare är intressant.

Borde det inte räknas som medhälp till brott mot livsmedellagen om man säljer levande får till en Arab som har Kebab på menyn? Bor araben dessutom i lägenhet så blir det än mer besvärande för polisfrun.

Jag kan vara lite fel ute nu - det är möjilgen tillåtet i Sverige att köpa ett får, slakta det hemma i köket och äta upp det - men känner mig tveksam till att det är tillåtet framförallt med tanke på att maximistraffet för att slå ihjäl en huggorm är två års fängelse.

Någon som vet att han tagit upp kvittot på fåren som utgift för varuinköp i handelsbolaget?


det är väl för att ormar är fridlysta i Sverige.
Citera
2009-10-07, 19:28
  #75
Medlem
ttamizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
det är väl för att ormar är fridlysta i Sverige.

Jo, men två år ovillkorligt känns hårt för att slå ihjäl en huggorm.
Citera
2009-10-07, 20:05
  #76
Medlem
-FlaskBack-s avatar
Det går mycket rykten om att detta även förekommer på pizzeria La Spezia i Sundsvall.
Dom ska tidigare ha blivit dömda för att ha hemmaslaktat kött på pizzorna och fått bytt ägare flera gånger.
Var ett repotage i SundsvallsTidning om det för flera år sedan.

Så ovanligt är det inte med fusk på resturangerna.
Citera
2009-10-07, 20:31
  #77
Medlem
Röksopps avatar
Inte bara i Tidaholm:

Får på Årsta holmar misstänks ha slaktats


http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=3151593

Snart på en kebab nära dig.
Citera
2009-10-07, 20:46
  #78
Medlem
ttamizs avatar
Nu rullar det på

GP har också en likande story.

Skillanden var att får-tasken hittades i en bil istället för vid pizza-ugnen.

Läs och begrunda om "Borås-storyn

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.219796-indraget-tillstand-for-pizzerian-med-far
__________________
Senast redigerad av ttamiz 2009-10-07 kl. 20:56.
Citera
2009-10-07, 21:05
  #79
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Men antagligen kommer en ny pizzeria att få öppna där om ett tag. Eftersom Ibrahim Izza inte kommer vara med då tror Britt Svensson att nästa ansökan kan beviljas.

– Lokalen är ju inte för alltid diskvalificerad att använda som restaurang. Det är ju bara att skura ur ordentligt. Vad vet jag, den nya restaurangen kanske kan heta Tre Får?
Hon har humor den där livsmedelsinspektörn..
Citera
2009-10-07, 21:27
  #80
Medlem
Visst kan man kanske skratta åt det här men det är allvarligare än så.

Hantering av livsmedel och hygien är många gånger skrämmande usel hos somliga nysvenskar.

En total kulturkrock och tillbakagång till medeltiden.
Citera
2009-10-07, 21:32
  #81
Medlem
Tre Får är upptaget. Leksaksaffären i Tidaholm heter Tre Får.

Lite märkligt att polischefens fru som är sjukskriven skulle vara säljare och leverantör. Rykten gör gällande att polischefen inte var med vid pizzeriatillslaget då han var ledig och levererade får.
Vad jag kan se på bilderna är lammen inte idmärkta. Svart affär?
__________________
Senast redigerad av Busschauffören 2009-10-07 kl. 21:50.
Citera
2009-10-07, 22:04
  #82
Medlem
Jobbar i en av de större livsmedelsbutikerna med kött och chark och med tanke på hur mycket som kött som försvinner utan att betalas så verkar det vara ett under att inte fler blir dåliga. En oxfilé som fraktats till nån pizzeria i innerfickan på någon pundare en solvarm dag. Kanske via "alagshänget" i nån park några timmar.
Citera
2009-10-07, 22:59
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttamiz
Han tvekar inte en sekund att ställa upp i kvällstidningarna och bedyra att han då inte slaktat några får i pizzeria-köket - testiklar på govlet till trots.

Sicken lirare.

Nåväl, det här med att polisfrun säljer får till arabiska pizzeriaägare är intressant.

Borde det inte räknas som medhälp till brott mot livsmedellagen om man säljer levande får till en Arab som har Kebab på menyn? Bor araben dessutom i lägenhet så blir det än mer besvärande för polisfrun.

Jag kan vara lite fel ute nu - det är möjilgen tillåtet i Sverige att köpa ett får, slakta det hemma i köket och äta upp det - men känner mig tveksam till att det är tillåtet framförallt med tanke på att maximistraffet för att slå ihjäl en huggorm är två års fängelse.

Någon som vet att han tagit upp kvittot på fåren som utgift för varuinköp i handelsbolaget?

I lokaltidningen i Tidaholm säger polischefen:

"– Totalt brukar vi ha femton –tjugo djur
för landskapsvård och för att sälja som livdjur.
Han tillägger:
– Fast när man får höra sådant här överväger man ju att aldrig någonsin sälja ett enda får till en pizzabagare mer."

Enl samma tidning säger livsmedelsinspektören i Tidaholm:

"– Säljaren har inte gjort något som helst fel."
Citera
2009-10-08, 00:13
  #84
Medlem
MeMajks avatar
På andra ställen klagas det över att det är för gamla livsmedel och kött, det behöver ju inte denna pizzaägaren bli anklagad för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in