Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-06, 10:01
Medlem
Jansis avatar
Hej, har ett stort problem med datorn, kom precis hem o startade igång den och genast så reagerade min adaware-firewall-grej och sa att filer försökte ändra i mitt register och att dom blockerats (typ 50 gånger), sen märkte jag att alla mina genvägar på skrivbordet visades som .ink filer och kunde inte öppnas för att dom inte associerades korrekt. Jag kan inte öppna .ink, .exe eller .com filer, vilket gör det omöjligt att öppna regedit, command, msconfig eller något sånt, hur fan löser jag detta???

Extremt tacksam för hjälp!
Citera
2009-10-06, 10:02
Medlem
Jansis avatar
Jag använder mig av XP, glömde nog säga det
Citera
2009-10-06, 10:34
Medlem
927s avatar
spara den här filen på skrivbordet, välj installera
http://download.nai.com/products/mcafee-avert/Fixswen.inf

sen bör du scanna datorn med malwarebytes antimalware
Citera
2009-10-06, 10:43
Medlem
Jansis avatar
Tack för hjälpen, försökte precis det du sa men fick upp felmeddelandet: Följande fil kan inte öppnas ; Fil: grpconv.exe

Alltså när jag högerklickade och försökte installera fixswen.inf

så jävla konstigt vet inte vad jag ska göra
Citera
2009-10-06, 10:55
Medlem
Eftersom din dator funkar i det stora hela, verkar problemet vara rätt begränsat. Kanske i Utforskaren (Explorer). Prova att göra så här: Starta om datorn. Slå på F8. Välj Felsäkert läge med kommandotolk. Nu startas inte Explorer utan bara en konsol. Kör regedit genom att skriva "regedit" utan citattecken och Enter.

Annars kan det funka att välja Kör i startmenyn och skriva regedit. Eller kanske så enkelt som att ändra filassociationerna inifrån Explorer. Verktyg-menyn -> Mappalternativ.
Citera
2009-10-06, 10:58
Medlem
927s avatar
det här beror säkerligen på att du kört nån malware fil (omedevetet eller ej), oftast märks inte sånna problem förren efter omstart

hur datorn funkar i felsäkert läge?
har du testat nån av de alternativen som du får upp när du tryckt på f8?
Citera
2009-10-06, 11:14
Medlem
Jansis avatar
Redaks: Jag fick igång regedit genom felsäkert läge som du nämnde men osäker på vad jag ska göra i registret när jag väl kom in. Regedit kan jag inte öppna i vanliga fall utan var tvungen att ha felsäkert läge med kommandotolk eller vad det hette.

927: Datorn funkar identiskt i felsäkert läge, iaf som jag upplever det, jag kan inte öppna .exe filer eller liknande där heller. Jag har provat att ta "senast fungerande konfiguration" men hjälpte inte det heller.

Jag får även upp en skum ruta nu när jag bootar datorn där det typ är kinesiska tecken och jag måste klicka "ok" för att komma vidare till själva inloggningscreenen.

Fan verkligen inte en aning om hur jag löser detta, men känns som ett steg på vägen att iaf kommit in i registret?
Citera
2009-10-06, 11:32
Medlem
Jansis avatar
Phew, problemet löste sig.

Jag hittade en länk till en kille som haft liknande fel:
http://www.computing.net/answers/windows-xp/cannot-open-exe-or-com-and-other/135822.html

Det jag gjorde (vilket redaks snacka om innan) var att jag la till .exe så det fungerade som ett program i mappalternativ under filtyper, innan så hade det försvunnit av någon anledning.

Sedan så laddade jag hem registerfilen som det stod om på sidan jag länkade till och bytte ut min gamla mot den, funkar klockrent nu. Bara jag som var trög innan och inte fattade det där med filtyper.

Tack så mycket 927 och Redaks för hjälpen
Citera
2009-10-06, 14:09
Medlem
927s avatar
scanna datorn med malwarebytes antimalware och ett uppdaterat antivirusprogram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem