2009-10-06, 02:59
Medlem
Nu har jag haft två halsbölder på 1 månad, först trodde jag det var körtelfeber och det blev bra efter en vecka men kom tillbaka 2 dagar efter tillfrisknandet sen sprack skiten efter 1 vecka till i sängen, sen har jag varit helt frisk i två veckor.

Men idag börjar jag bli snorig och samma känsla som innan kmr tillbaka i halsen och salivet börjar rinna o det gör mer ont för varje timme som går, vad fan ska jag göra? Hur fan förhindrar jag denna plåga från att återvända till min hals?
Har hört att man kan operera bort halsmandlarna men att man ändå kan få skiten på andra stället i halsen. Jag undrar om halsbölderna kan bero på rökning/tandborstning/dygnsrytm/regelbunda måltider och sånt skit? Hjälp!
Citera
2009-10-06, 03:24
Medlem
Stubbe11s avatar
Slut att suga pekfingern efter du grävt i näsborrarna.

Inte bita naglar... det kan va smittskällor...inte slicka fittan/suga kuken, inte hångla. Det blir bara återkommande smitt. Enda person har inte problem med det, men en annan har problem. Flora hos personen o en annan har inte det alltså.

Tandborst kokas i 5 min efter du borstat när du är riktigt sjuk.

Halsböld ges svaret på provet. Du ska gå o träffa läkare o begär honom att ta prov ordentligt. Om svaret e positiv, så behandlas det med antibiotik... kåvepenin.

Att ta bort mandlarna är inte bra. De har sin viktiga immunsförsvarsfunktion, men om det är litet barn... helt ok då.
Senast redigerad av Stubbe11 2009-10-06 kl. 03:26.
Citera
2009-10-06, 03:31
Medlem
Morsan är läkare, har redan börjat knapra kåvepenin men det känns som att det inte kommer hjälpa ett skit, måste veta varför skiten uppkommer och lägga utav med det som påverkar det att tillkomma hela tiden.
Citera
2009-10-06, 03:42
Medlem
Stubbe11s avatar
Uhmm har morsan berättat mer än? har provet tagits av?

du kan prata med henne om igen juh, o ta diskussion.

Det kan vara virus, om ja, så kan man inte göra åt.
Virus o ta bort mandlarna är jag inte säker på. Diskutera med morsan.

Lindra symtom kan vara munskölj, äta glass, mkt honung...halstabletter o -godis.

Jag haft problem med det, o farsan togs bort mandlarna när han var 14, men han har ofta feber pga detta. Min syrra togs bort oxå men hon var liten, kanske 4-5 år gammal. Hon mår ok som vanligt vi med mandlarna.
Citera
2009-10-06, 03:58
Medlem
Stubbe11s avatar
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4220
Citera
2009-10-06, 08:22
Medlem
Flytande_argots avatar
Har du en halsböld så är det bara att säga: It sucks to be you.

Det enda sättet att komma till rätta med en halsböld är att "lansera" den. Det går kort och gott ut på att en läkare först sprayar din hals med lokalbedövande (typ xylocain). Sedan får du gapa stort medan doktorn för ner en sylvass skalpell där din halsböld skärs upp - och det skärs och karvas ordentligt. Det är dock helt smärtfritt..... Haha, fan va jag ljuger, det gör extremt ont.

Men det är viktigt att halsbölden öppnas upp ordentligt så att varet kan rinna ut och bölden kan läka ut ordentligt. Om de karvar för lite så är risken stor att den sluter sig igen och börjar bilda nytt var.

Här är en brud som bloggat om det hela:

http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11341776

Förmodligen har du nog inte en halsböld utan bara en streptokock-infektion som du får en rejäl dos kåvepenin mot.
Citera
2010-02-16, 14:49
Medlem
BlottedSciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbe11
Slut att suga pekfingern efter du grävt i näsborrarna.

Inte bita naglar... det kan va smittskällor...inte slicka fittan/suga kuken, inte hångla.
helt ok då.

Misstänker mer och mer att jag fått en halsböld och jag rimmade en tjej i fredags
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in