• 2
  • 3
2009-10-06, 21:13
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
"Gör en tråd om våran butik på Flashback Forum, så får du 1g Methedrone"
Klockren SPAM, permban är enda alternativet.

Finns inget att ifrågasätta där tycker jag.

Det är ju ett meddelande som visades på nätbutiken, det finns ju inga garantier för att ts var medveten om det. Allt beror väl ändå på hur trådstarten är formulerad?

"Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen."

Det kan ju lika gärna vara så att ts har avlyssnat ett samtal på ungdomsgården och där snappat upp att det har öppnat en drogshop som heter KB. Det är inte säkert att h*n kände till adressen men bestämde sig för att starta en tråd för att ta reda på mer.

Om trådstarten är formulerad på exempelvis detta sätt:

"Tja, jag har hört talas om en ny shop som säljer lagliga droger, den ska visst förkortas KB, är det någon som har adrssen dit? Stämmer det att de säljer proskalin förresten och är shoppen grön?"

Varför ska det leda till permbann? I fallet ovan är det väl uppenbart att huvudsyftet inte är att marknadsföra shoppen?
Citera
2009-10-06, 21:16
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Varför ska det leda till permbann? I fallet ovan är det väl uppenbart att huvudsyftet inte är att marknadsföra shoppen?

Om tråden var formulerad så att det inte bröt mot 1.01. så ska det inte leda till bann heller. Så tråden bedömdes vara tillräckligt allvarligt brott mot 1.01. så det ledde till permbann. Det är rätt sällan detta händer.
Citera
2009-10-06, 21:22
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Om tråden var formulerad så att det inte bröt mot 1.01. så ska det inte leda till bann heller. Så tråden bedömdes vara tillräckligt allvarligt brott mot 1.01. så det ledde till permbann. Det är rätt sällan detta händer.

Jo, jag är övertygad om att det var ett korrekt beslut. Det jag förvånas över är att det på nuvarande moderarorn Natural och fd moderatorn StefanHeterJag låter som att det räcker med att shoppen i fråga hade ett dylikt erbjudande?
Citera
2009-10-06, 21:26
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om uppmaningen postades i siten det gjordes reklam för (vilket inte framgick riktigt tydligt) så är ju självklart inte uppmaningen i sig skäl för permban för inläggspostaren.

Om uppmaningen postades i inlägget som raderades så är det klockrent SPAM-ban för den som skrev inlägget. Om det postades på siten som det gjordes reklam för så är det lite annorlunda.

Om avsändaren av inlägget har koppling till siten och skriver ett inlägg som tar en till den där uppmaningen så är det spam-ban, men då måste man ju avgöra om det finns en koppling.

Om inlägget bara puschade siten i ren allmänhet utan övrigt diskussionsunderlag så är det ju någon form av 1.01 och då:

Om det kan anses att man skapade sitt konto bara för att kunna posta inlägget (typ har under 5-10 inlägg och alla är relaterade till detta) så blir det ju spamban.

Om det är en användare med många inlägg och engagemang på siten och ett sådant inlägg postas som verkar pushning för en kommersiell site, utan eget intresse i det så kan man med tur komma undan med en varning.

Lite svårt att veta utan att sitta med inlägget framför sig. Och egentligen borde jag inte svara utan låta någon moderator göra det men jag har inget annat för mig just nu så att sitta och gissa känns som en meningsfull sysselsättning just nu.
Citera
2009-10-06, 21:27
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Jo, jag är övertygad om att det var ett korrekt beslut. Det jag förvånas över är att det på nuvarande moderarorn Natural och fd moderatorn StefanHeterJag låter som att det räcker med att shoppen i fråga hade ett dylikt erbjudande?
Se mitt inlägg jag gjorde nyligen, jag missförstod informationen tidigare.
mvh, Stefan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in