• 1
  • 2
2009-10-06, 07:07
Medlem
jrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag kan tänka mig att kompromissa.. låt säga att jag betalar in 2-3 inbetalningar som tillsammans uppnår 160 kr. Lite får man som medmänniska offra sig, för att bidra till en mer idyllisk värld.
Om jag förstått det hela rätt så kan jag betala in med egna metoder så länge jag anger ärendenumret. D v s att ocr-numret inte behövs för att en betalning skall behandlas som en korrekt inbetalning.
Rätt uppfattat?
Om du delar på betalningen på tre tillfällen innan sista förfallodag så borde du vara safe, poängen är ju att de skall få in slanten hur du väljer att göra detta är inte vad jag vet reglerat. Men skriv inte OCR numret för då snappar de nog upp det automatiskt.
Skriv parkeringsböter Västra Fredsgatan12 20091005 21:24 ABC123, ärendenummer 123, 456, 789 då borde de få sköta det manuellt.
Citera
2009-10-06, 07:55
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Om du delar på betalningen på tre tillfällen innan sista förfallodag så borde du vara safe, poängen är ju att de skall få in slanten hur du väljer att göra detta är inte vad jag vet reglerat. Men skriv inte OCR numret för då snappar de nog upp det automatiskt.
Skriv parkeringsböter Västra Fredsgatan12 20091005 21:24 ABC123, ärendenummer 123, 456, 789 då borde de få sköta det manuellt.

Så OCR-numret är till för betalningsmottagarens rutiner och inte för postgirot/bankgirot att identifiera vem som skall ha transaktionen?

//Brute
Citera
2009-10-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Så OCR-numret är till för betalningsmottagarens rutiner och inte för postgirot/bankgirot att identifiera vem som skall ha transaktionen?

//Brute

Ja
Citera
2009-10-06, 20:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Träskmonster
Ja

Tack för att du byggde på min kunskap!

Nu är inkassoavgiften inbetald.

Då det än en gång var grymt tight med tidsfristen så valde jag den här gången att betala in en inbetalning, men med beloppet 161 kr istället för det korrekta 160 kr.

Nu står m a o inkassobolaget i skuld till mig.

Förslag på steg 2 mot att förändra inkassobolagens världsbild?

Hur skall jag formulera min första korrespondans för att kräva in min skuld?

//Brute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in