2009-10-05, 20:39
Medlem
HRTs avatar
Gud skapade mannen efter sin förebild och gav han namnet Adam av mannens revben skapade han kvinnan och gav henne namnet Eva, människan var skapad och liv blomstrade i lustgården ..
Adam och Eva fingo 2 söner Kain och Abel (kan ha fel me namnen) dessa gingo ut i världen för att söka sig hustrur och fann dessa...

Ja ..ni kanske förstår poängen vart kom de hustrurna ifrån?
O säg nu inte som Jehovas Vittne när jag lovade dem evig trohet om de kunde svara på denna frågan de sa
Herrens vägar äro outgrundliga..

Vart inte direkt imponerad ngn som har en teori?
Citera
2009-10-05, 20:40
Medlem
Deras systrar?
Citera
2009-10-05, 20:44
Medlem
antiadmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besus
Deras systrar?

Han skrev att de fick 2 söner.
Citera
2009-10-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiadmin
Han skrev att de fick 2 söner.

Biblen är väl lika logisk som mitt svar
Citera
2009-10-05, 20:47
Medlem
flummbullens avatar
Inavel för helvete.
Citera
2009-10-05, 20:47
Medlem
Bertil85s avatar
Väldigt invecklat vår start här på jorden.
Jag tror att om vi inte ville få inavel så har det gjorts på ett lite anorlunda sätt.
Gud vägrar svara... Annars så hade jag gärna hjälpt er.

Ensamt att vara så få personer bara
Citera
2009-10-05, 21:00
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
vart kom de hustrurna ifrån?
Uppenbarligen måste det vara Adams och Evas döttrar i och med att inga andra människor nämns förutom just Adam och Eva + Kain och Abel. På den tiden var dom inte långt från fullkomliga så inavel kan det inte ha varit tal om på det sättet vi ser på det idag, i och med att Adam och Eva fick den befallningen från Gud att de skulle föröka sig och uppfylla jorden. Någonstans måste det ju ha börjat?

Logiskt sett så torde det varit Adams och Evas döttrar det talas om. 1:a Moseboken är tyvärr inte så detaljerad på den punkten, å andra sidan så borde det vara självklart för den troende att det är så som jag beskrev det i o m att ingen annan information ges förutom att man i 1 Mos 3:20 kan läsa följande: "Mannen (Adam) gav sin hustru namnet Eva, ty hon blev moder till allt levande."
Citera
2009-10-05, 21:03
Medlem
IncredibleBulks avatar
Ledsen att jag måste säga det här: du vet att den gammaltestamentliga beskrivningen av livets och människorns (faktiskt två st vad jag minns) fullkomligt saknar stöd och bevis?

Ingen idé att ens lyssna på jehovas vittnen, med andra ord. Det är bättre att förkovra sig i andra förklaringsmodeller.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Gud skapade mannen efter sin förebild och gav han namnet Adam av mannens revben skapade han kvinnan och gav henne namnet Eva, människan var skapad och liv blomstrade i lustgården ..
Adam och Eva fingo 2 söner Kain och Abel (kan ha fel me namnen) dessa gingo ut i världen för att söka sig hustrur och fann dessa...

Ja ..ni kanske förstår poängen vart kom de hustrurna ifrån?
O säg nu inte som Jehovas Vittne när jag lovade dem evig trohet om de kunde svara på denna frågan de sa
Herrens vägar äro outgrundliga..

Vart inte direkt imponerad ngn som har en teori?
Citera
2009-10-05, 21:05
Medlem
Tolkning

Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
...man i 1 Mos 3:20 kan läsa följande: "Mannen (Adam) gav sin hustru namnet Eva, ty hon blev moder till allt levande."

Inkluderar "allt levande" även ormen?
Citera
2009-10-05, 21:09
Medlem
IncredibleBulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Ska det tolkas som att "allt levande" även inkluderar ormen?

Samt allt annat levande som med några undantag raderades ut vid syndafloden (det sistnämnda ett fint skådespel av gud som istället för att på bråkdelen av en sekund och i sin allsmäktighet utplåna alla människor)?

Kom ihåg att det är noah med familj vi tydligen härstammar från...
Citera
2009-10-05, 21:11
Medlem
HRTs avatar
knepigt

värre de här, men står inget om några döttrar och varför skulle de bege sig ut i världen för att söka dem när de redan var i familjen..nja..mkt som inte stämmer.

Men när de kommer o knackar på är de en bra historia och försöka få svar på ingen har dock lyckats ännu ..
Citera
2009-10-05, 21:12
Medlem
Golachabs avatar
Jag är skeptisk till att Jehovas Vittnen yttrat "Herrens vägar äro outgrundliga". De brukar i sina tidskrifter ta upp just den meningen för att visa vad andra troende brukar säga och ha fel, med en förklaring till varför de anser att det är fel att säga så. För övrigt har jag hört förklaring på detta men kommer inte ihåg så vi får hoppas att ett Jv eller någon annan kunnig reder ut skapesleberättelsen då den är ologisk och motsägelsefull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in