Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 03:33
  #325
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
En av mina personliga favoriter är Little Big Man med Kevin Costner från 1970.
Dustin Hoffman menar du, men håller med den är bra!

Såg idag en western från 60-talet som verkligen överraskade, Law of the Lawless från 1964. Inga kända ansikten med förutom då möjligen William Bendix som spelar sheriffen som känns igen från noirfilmer från 40-talet.

Filmen utspelar sig i en liten dammig stad i Kansas efter Amerikanska inbördeskriget där lag och ordning sakta håller på att byggas upp trots att vissa menar att män fortfarande ska få delta i pistoldueller med dödlig utgång utan att lagen ska utdöma straff.

Den lilla staden "ägs" av den auktoritäre Big Tom, vars son Pete sitter fängslad för att ha dödat en man i en pistolduell där vittnen påstår att det lutade mer åt en ren avrättning än en likvärdig duell. Rättegången ska hållas inom kort och alla väntar på att den utomsocknes domaren Clem ska anlända. Stans sheriff (William Bendix) blir nervös när Big Tom hela tiden trycker på att Pete ska frisläppas och när fler och fler outlaws/gunslingers anländer till stan (sheriffen misstänker att de ska frita Pete).

Clem anländer således och folk i Petes närhet börja göra påtryckningar mot honom att inte ta sig an fallet och det blir inte bättre av att Pete är en gammal vän till Clem. Ska han kanske behöva verkställa en dom att hänga sin egen vän? (staffet för mord).

Det blir svårt att sammanfatta allt för det hände en massa annat och även Clem hade ett speciellt förhållande till just pistoldueller. Väldigt välskriven story och framförallt välskrivna karaktärer där många hade dunkla motiv och man visste inte alls vilket håll historien skulle gå åt.

Westerngenren (äldre filmer framförallt) är nog den mest klichéartade genren av dem alla så därför överraskar det mig mycket när man får helt nya infallsvinklar som i denna genrefilm. Rekommenderas varmt!

Finns här hos Rarefilmm: http://rarefilmm.com/2018/09/law-of-the-lawless-1964/.
Citera
2018-09-03, 09:19
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Dustin Hoffman menar du, men håller med den är bra!

Jo naturligtvis menade jag Dustin Hoffman. Måste fått någon felkoppling i hjärnan när jag skrev det där.
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2018-09-03 kl. 09:22.
Citera
2018-12-30, 13:11
  #327
Avstängd
bajssmakarskitbras avatar

The Revenant


Amerikansk Oscarbelönad western från 2015.

I kväll på DR2 klockan 20.00.
Citera
2019-01-01, 02:36
  #328
Medlem
Geomeisters avatar
Hud (1963) med Paul Newman.

Ju fler "western" jag tittar på desto svårare tycker jag det är att definiera genren. Först var det enkelt "okänd man rider in till stad.." eller "krig mellan indianer och cowboys". Nu ser jag det inte riktigt så. Tusan jag har sett att Brokeback Mountain (filmen som är känd för sina homosexuella scener) har varit omnämnd som en western.

"Hud" är ingen actionrulle utan ett drama med få korta stunder av action och för mig har det blivit ett av årets guldkorn. En nyanserad film med lite moral och man vet inte riktigt var filmen ska gå. Det uppkommer ett antal oväntande scener och det allra mesta är bra. Den är även svartvit och kanske lider lite av tidens tand, men inte alls mycket enligt mig. Inte actionrulle utan ett drama.
Citera
2019-01-01, 03:58
  #329
Medlem
hugTracersbutts avatar
Western-filmer är ju riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Filmerna med Bud Spencer och Terence Hill är rätt sköna. Komedi-Western får man väl säga.

En lista nedan (många icke-western men ändå många Western-filmer där):
https://www.imdb.com/list/ls002712620/

Yep, dessa filmer är så jävla bra. Djävulens högra hand, eller vad kallas han, Trinity. Fan, vad jag älska western.

A fistful of dynamite rekommenderar jag annars.
Citera
2019-01-02, 13:10
  #330
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hud (1963) med Paul Newman.

Några år sedan som jag såg den men den lämnade ett stort avtryck på mig och tyckte att den var riktigt bra, Paul Newman var magisk i sin rolltolkning som "problembarnet" i familjen.

Ska ta och se om den tänkte jag efter ditt inlägg, händer att jag tänker på den filmen mellan varven.
Citera
2019-01-02, 17:41
  #331
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Några år sedan som jag såg den men den lämnade ett stort avtryck på mig och tyckte att den var riktigt bra, Paul Newman var magisk i sin rolltolkning som "problembarnet" i familjen.

Ska ta och se om den tänkte jag efter ditt inlägg, händer att jag tänker på den filmen mellan varven.

Du får inviga nya året med Hud

Själv har jag A Fistful of Dynamite som hugTracersbutt rekommenderar väntades på mig hemma!

Har någon sett filmen "Forsaken" med Donald och Kiefer Sutherland som kom för något år sedan? Är den värd att spana in?
Citera
2019-01-02, 17:51
  #332
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Du får inviga nya året med Hud

Själv har jag A Fistful of Dynamite som hugTracersbutt rekommenderar väntades på mig hemma!

Har någon sett filmen "Forsaken" med Donald och Kiefer Sutherland som kom för något år sedan? Är den värd att spana in?

Ja det låter som en idé god som någon att göra!

På tal om gamla spaghettiwesterns så kanske du skulle uppskatta Sartana-filmerna, klassiska sextiotalswesterns.

https://www.imdb.com/title/tt0063568/

Sen vill jag rekommendera Cut-Throats Nine som var en rejäl snackis för en del år sedan här på Flashback. Våldsam och skitig spansk (har jag för mig) western som är bra.

https://www.imdb.com/title/tt0066939/
Citera
2019-01-03, 01:41
  #333
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja det låter som en idé god som någon att göra!

På tal om gamla spaghettiwesterns så kanske du skulle uppskatta Sartana-filmerna, klassiska sextiotalswesterns.

https://www.imdb.com/title/tt0063568/

Sen vill jag rekommendera Cut-Throats Nine som var en rejäl snackis för en del år sedan här på Flashback. Våldsam och skitig spansk (har jag för mig) western som är bra.

https://www.imdb.com/title/tt0066939/

Tack för tips. Dom är noterade
Citera
2019-12-03, 18:35
  #334
Medlem
Geomeisters avatar
Tre olika typer av westerns som jag tycker varit sevärda. Kan inte lova dig inga nya favoriter i genren, men önskar dig några trevliga timmar framför någon av dumburkarna.

Hostiles, 2017.

Nyare western med Christian Bale i huvudrollen. I starten kan den kännas som vilken western som helst, men tycker den med tiden bygger upp sig. Den har en rätt unik känsla och innehåller mer drama än vad många liknande filmer kan göra. Den som vill ha något lättsamt/någon stämningshöjare kan leta efter annan film. I mina ögon en av de bättre moderna westerns jag sett.

Shenandoah, 1965

Påminner starkt om Familjen Macahan (How The West Was Won). Lite daterad och lite cheesy, men även rätt mångfasicterad och icke förutsägbar. Trevlig film att slå på när man vill se något "icke modernt" i lagom takt. Jimmie Stewart i huvudrollen.

I giorni dell'ira eller Day of Anger, 1967.

Lee Van Cleef i en roll och filmens skapare var en student/medarbetare till Sergio Leone (som skapadeden kända dollar-triologin). Spaghettiwestern som gör många rätt. Enda mindre klagomålet är språket. Se den på italienska och du kanske får lite svårt att hänga med i allt trots textning (det fick jag) eller se den på engelska och filmens dubbing känns lite fel (dock inte särskilt mycket). Bang Bang med lite djup!
Citera
2019-12-03, 20:57
  #335
Medlem
ADHD-syndromets avatar
https://www.imdb.com/title/tt0065214/
Kollar på denna! Typ 500 blev mördade i denna film . Men ändå grym!!!
Citera
2019-12-07, 22:54
  #336
Medlem
Harmonica en hämnare ..finns på netflix nu. Är verkligen sevärd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback