Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-06, 21:38
  #1
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Har sett alldeles för få. Jag gillar "Rio Bravo" skarpt, så då vet ni vilken typ jag är ute efter. Någon västernkonnäsör som kan hjälpa mig med tips på bra filmer?
Citera
2004-01-06, 21:40
  #2
Medlem
Ja antar att du redan sett "En handfull dollar". Den är mycket bra tycker ja
Citera
2004-01-06, 21:48
  #3
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combat84
Ja antar att du redan sett "En handfull dollar". Den är mycket bra tycker ja

Jag är faktiskt inte säker...."En handfull dollar", "För några få dollar mer"....kan inte hålla reda på alla.
Citera
2004-01-06, 22:32
  #4
Medlem
BlueDucks avatar
"They call me Trinity"
Citera
2004-01-06, 22:42
  #5
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueDuck
"They call me Trinity"

Har sett den, men den är riktigt bra. Tack vare en far med rätt bra smak vad gäller filmer så såg jag massor av Bud Spencer/Terence Hill-filmer när jag var riktigt ung.
Citera
2004-01-06, 23:51
  #6
Medlem
Cineastens avatar
Re

Sergio Leones Dollar-trilogi är förstås självklar (För en handfull dollar, För några få dollar mer och Den gode, den onde, den fule).

Andra bra rullar är

Pale rider - Clintan
Outlaw Josey Wales - Clintan
The Unforgiven - Clintan
Mannen med oxpiskan - Clintan
Trinity - djävulens högra hand - Bud Spencer/Terrence Hill
Mitt namn är Nobody - Terrence Hill/Henry Fonda
Det vilda gänget
Young Guns
The magnificent seven
Harmonica - en hämnare/Once upon a time in the West

En annan bra rulle som utspelar sig i 1800-talets Amerika men som knappast kan räknas in bland westernrullarna är den otroligt brutala Soldier Blue som handlar om nordstatsarméns slakt av en indianstam. Slutscenerna är utan tvekan något av det värsta jag någonsin sett. Nästan lika grafiska scener som Braveheart med avhuggna lemmar, människor som dekapiteras och annat slaskigt.

Det finns en del internationella forum som behandlar ämnet westernfilmer väldigt bra. Tyvärr har jag inga aktuella länkar i nuläget.

Andra tips på westerns är ju att kolla upp Lee Van Cleefs samlade verk. Han gjorde ju otroligt många filmer såsom Sabata, Revolvermannen och främlingen (klart sevärd. Väldigt udda) och Barquero.

Gene Hackman gjorde en bra western som heter The hunting party. Tydligen kraftigt nedkortad i Sverige.

Clintan har ju gjort ett gäng westerns utöver de tidigare nämnda. De är dock av väldigt skiftande kvalité.

Häng dom högt
Joe Kidd
The beguiled
(om en arméofficer som tas om hand i ett kloster)
Sierra Torrida
Paint your wagon
Rawhide
(lär vara rätt svår att få tag i, iaf med svensk text)

Charles Bronson gjorde ju också en väldig massa westernrullar. Kolla på imdb så lär du hitta en hel del intressant.

Gillar du brutala westernrullar bör du kanske ta dig en titt på Cut throats nine, Massacre time, Keoma, Django (en skurk blir skalperad i närbild, en annan får smältande guld över sig, ytterligare en annan blir skjuten med guldkulor som folk gräver ur hans kropp) och Four of the apocalypse.
Citera
2004-01-06, 23:56
  #7
Banned
Slaktmasks avatar
Alla Sergio Leones westernfilmer är i en klass för sig själva. Särskilt "the man with no name" trilogin. Även den gode John Wayne gjorde ett par riktiga pärlor, framför allt så gillar jag Alamo.

En annan film jag gillar skarpt är Dead Man som kanske inte är en riktig westernrulle men den utspelar sig hur som helst i western miljö.
Citera
2004-01-06, 23:58
  #8
Medlem
Cineastens avatar
Re:Slaktmask

Dead man är väldigt udda.
Citera
2004-01-07, 00:05
  #9
Banned
Slaktmasks avatar
Jo, det kan jag hålla med om men den är även väldigt vacker i mina ögon.
Citera
2004-01-07, 00:12
  #10
Medlem
Rubbermans avatar
Heja Sergio Leone! Också en av mina absoluta toppfavoriter när det gäller västernfilmer.

Annars kan jag rekommendera
Vera Cruz från 1954 med bla Burt Lancaster och Gary Cooper!

En recension:
http://www.imdb.com/title/tt0047647/
Citera
2004-01-07, 00:14
  #11
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Cineasten - en guldpläterad sheriffstjärna för dina tips! "Soldier Blue" är en mycket bra realistisk västern, och Lee van Cleef är en gammal husgud!
Citera
2004-01-07, 02:33
  #12
Medlem
dIRe_s avatar
De flesta bra är nämnda redan utom klassikern "Once upon a time in the west". Den har inte fått 8.6 på imdb för ingenting.

Sen så hörde jag från en polare att "The missing" ska vara bra. Inte sett den själv dock:

http://www.imdb.com/title/tt0338188/

Jackie Chans Shanghai-filmer är ju annars skitroliga

Gillar du anime så kolla in Trigun och Cowboy bebop.

Annars kan du ju kolla imdbs top50-westernfilmer:
http://www.imdb.com/Charts/Votes/western
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback