2009-10-05, 17:30
Medlem
Tjena har ett överskott på hundratusentalskronor som jag inte har någon användning av de närmaste året.

Vilken bank har den högsta möjliga sparräntan med insättnigsgaranti? Än så länge så funderar jag på Parex bank som erbjuder 5% sparränta, har ni några andra förslag på banker?

tack på förhand
Citera
2009-10-05, 18:43
Medlem
Tror att forex bank har 4%
Citera
2009-10-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svalle
Tror att forex bank har 4%

Nej men 1,01%
Citera
2009-10-05, 21:36
Medlem
http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Citera
2009-10-06, 19:37
Medlem
R170s avatar
Parex bank tar inte i mot mer pengar
Citera
2009-11-01, 22:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Nu letar även jag efter alternativ till mina sparkonto och har följande alternativ som jag gärna vill ha lite åsikter om.

Bluestep sparkontoplus känns mycket intressant med 2,65% ränta dock så hade de tydligen en bonus som löpte ut den 16/10 på ytterligare 0,30% men det känns ändå som ett ganska bra alternativ och betydligt bättre än de 0,15% ränta jag har på sparkontot idag. http://www.sparkontoplus.se/rorlig_sparranta.asp

Jag har ett konto på Bank2 också men de bara 1% och då känns Bluestep mer intressant.

HoistSpar erbjuder 2,90 %
http://www.hoistspar.se/Start/tabid/241/Default.aspx

Nordax Finans 2,60%
https://www.nordaxfinans.se/dispatch...gn.do?cc=91000

Akelius Spar från 4%
http://www.akelius.se/spar/raenta.as...FQ-A3godNTIULA
Är tveksam till Akelius spar då de inte omfattas av insättningsgarantin...har någon här sparkonto hos Akelius eller åsikter om dem?

Det som känns bäst är Hoistspar har jag missat något var har ni era sparkonton?
Citera
2009-11-02, 00:14
Medlem
Jag kör bluestep.

Om du kan så kolla om du hittar något räntepapper som du kan ha i en kapitalförsäkring. Det har jag just postat en tråd om här på FB. Då slipper du skatten på räntevinsten.

När du jämför de olika bankerna, så kolla dig inte blind på räntan.

Jämför hurvida de har insättningsgaranti, och hur enkelt det är att ta in och ut pengar. Jag hade till en början flera olika banker, men till slut insåg jag att endast bluestep har en lagom enkel internetbank där man kan föra över pengar och även god ränta.

Du behöver bank ID, thats it.

//GF
Citera
2009-11-02, 01:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodfidelity
Jag kör bluestep.

Om du kan så kolla om du hittar något räntepapper som du kan ha i en kapitalförsäkring. Det har jag just postat en tråd om här på FB. Då slipper du skatten på räntevinsten.

När du jämför de olika bankerna, så kolla dig inte blind på räntan.

Jämför hurvida de har insättningsgaranti, och hur enkelt det är att ta in och ut pengar. Jag hade till en början flera olika banker, men till slut insåg jag att endast bluestep har en lagom enkel internetbank där man kan föra över pengar och även god ränta.

Du behöver bank ID, thats it.

//GF

Ja bluestep är klart intressant men varför välja dem framför hoistspar som har bättre ränta? Vad talar imot hoistspar...? har sett på en del forum om att ägarna ska vara opålitliga? Jag sparar redan i fonder,aktier och har också en kapitalförsäkring men vill inte lägga in allt på börsen men kommer öka även dessa investeringar under nästa år. Idag har jag 15% i fonder 5 %aktier och resten på sparkonto men dålig ränta. Ska betala tillbaka CSN lån på 50K innna årskiftet och får ett arv som jag nog också kommer lägga in i aktier om den faller tillbaka lite de närmsta månaderna...

Är det föresten så smart att lägga räntebärande i KF då det är 1% skatt/år är inte KF främst för aktier eller möjligen aktiefonder?
Citera
2009-11-02, 15:00
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja bluestep är klart intressant men varför välja dem framför hoistspar som har bättre ränta? Vad talar imot hoistspar...? har sett på en del forum om att ägarna ska vara opålitliga? Jag sparar redan i fonder,aktier och har också en kapitalförsäkring men vill inte lägga in allt på börsen men kommer öka även dessa investeringar under nästa år. Idag har jag 15% i fonder 5 %aktier och resten på sparkonto men dålig ränta. Ska betala tillbaka CSN lån på 50K innna årskiftet och får ett arv som jag nog också kommer lägga in i aktier om den faller tillbaka lite de närmsta månaderna...

Är det föresten så smart att lägga räntebärande i KF då det är 1% skatt/år är inte KF främst för aktier eller möjligen aktiefonder?

Var har du läst att ägarna till Hoist är oseriösa?
Jag har nyligen tryckt in en del stålar där, så en källa på ditt påstående vore intressant. Men dom har ju insättningsgaranti, så man behöver väl inte vara speciellt orolig?
Citera
2009-11-02, 15:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contreras
Var har du läst att ägarna till Hoist är oseriösa?
Jag har nyligen tryckt in en del stålar där, så en källa på ditt påstående vore intressant. Men dom har ju insättningsgaranti, så man behöver väl inte vara speciellt orolig?

Vet inte säkert var det var tror det var pratompengar men är inte säker...men det var andras åsikter och inte någon pålitlig källa,,, Ja de har insättningsgaranti men vill ändå inte sätta in pengar hos någon som inte anses som seriösa.... Har ingen egen uppfattning än dock och det lutar just nu som att även jag kommer öppna konto på Hoist då det ser mest fördelaktigt ut.
Citera
2009-11-08, 21:55
Medlem
Jag tror inte att man skall stirra sig blind på den sista decimalen i räntesatsen för mycket, det stora frågan är OM man har pengarna på en storbank eller inte.

Storbank: 100.000*0.01%=100 kr- Skatt
Bra liten bank: 100.000*2.5 %=2500 Kr -skatt

Jag tror att det är bra att ha fria utag m.m dvs inga små avgifter.

Skaffa en bra mix av små banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in