2009-10-05, 17:19
Medlem
Ja går det verkligen?
Gillar inte precis dom som är i olja/vatten, så funkar det att steka dom som en normal fisk, isåfall hur länge?

mvh
Citera
2009-10-05, 17:22
Medlem
Faktiskt inget jag funderat på, men då har jag inte heller hört talas om det. Fisken i burk/konserv, brukar vara "färdiglagad", men visst, du kan ju alltid testa. En stund i micron kanske?

Edit: Annars kan du använda fisken som ingrediens i övrig matlagning t ex tonfisk i currysås (koka 4-5 dl currysås, i med en burk tonfisk, hetta upp och serverad med nykokt ris).
Senast redigerad av Shylette 2009-10-05 kl. 17:25.
Citera
2009-10-05, 18:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DE
Ja går det verkligen?
Gillar inte precis dom som är i olja/vatten, så funkar det att steka dom som en normal fisk, isåfall hur länge?

mvh
Om du menar rökt, kokt eller inlagd fisk på burk så är det ingen bra idé. De allra flesta arter går i atomer och tappar i vätska, dvs blir sega.

De klarar däremot en stunds uppvärmning, t ex om man lägger dem på varm pasta eller potatis.

~Paul~
Citera
2009-10-05, 18:08
Medlem
meepers avatar
Att steka burktonfisk (antar att det är tonfisk du syftar på) rakt av är oftast ingen bra ide. Dock kan du göra någon form av biffar och sedan steka dem, det kan bli ok. Men fortfarande är det inte speciellt gott.

Fiskbullar har jag för mig att man kan panera och steka.

Makrill och liknande fiskar gör du bäst i att äta som de är.
Citera
2009-10-05, 18:43
Medlem
Mhaels avatar
Vill minnas att vi gjorde nån form av stuvning med tonfisk som vi lade på mackor och satte in i ugnen när jag hade hemkunskap.
Så visst går det.
Citera
2009-10-05, 19:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Vill minnas att vi gjorde nån form av stuvning med tonfisk som vi lade på mackor och satte in i ugnen när jag hade hemkunskap.
Så visst går det.
TS efterlyste dock recept på "stekt" fisk. Han nämner inte något om ugnsgräddning. Självklart går det att laga diverse stuvningar och bechamelbaserade rätter i ugn med burktonfisk som bas .

~Paul~
Citera
2009-10-05, 19:59
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
TS efterlyste dock recept på "stekt" fisk. Han nämner inte något om ugnsgräddning. Självklart går det att laga diverse stuvningar och bechamelbaserade rätter i ugn med burktonfisk som bas .

~Paul~
Nej, nee, jo, не, no, ei, non, δεν, नहीं, tidak, ní hea, nei, いいえ, 否, ไม่ใช่...

Du ser dePaul. Halva världen motsätter sig denna kombination.
Eller är det bara jag.
Citera
2009-10-05, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Nej, nee, jo, не, no, ei, non, δεν, नहीं, tidak, ní hea, nei, いいえ, 否, ไม่ใช่...

Du ser dePaul. Halva världen motsätter sig denna kombination.
Eller är det bara jag.
Haha, dejavu. Jo, jag vet att du hatar den kombinationen men du har inte väl inte testat min version ännu? .

Var fasiken har du fått tag i alla de tecken??

~Paul~
Citera
2009-10-05, 20:34
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, dejavu. Jo, jag vet att du hatar den kombinationen men du har inte väl inte testat min version ännu? .

Var fasiken har du fått tag i alla de tecken??

~Paul~

1. Jag ska nog prova en dag, men min terapeut säger att det kommer att ta lång tid och kosta mycket pengar så jag funderar på om det kanske är bättre att investera dessa slantar i knivar istället. Vad tycker du?

2. En liten rolig leksak som heter Google - språkverktyg. Riktigt användbar även om det inte alltid blir rätt. Finns även en klistrad tråd i forumdelen Språk med riktigt bra länkar.

Voilà: dePaul på kinesiska - 德保罗 - rätt eller fel - ingen aning.

OnT
Här (se länk) TS finner du ett oändligt antal recept på vad du kan göra med din tonfisk. Inklusive att steka den och vad du ska blanda i eller vilka tillbehör som fungerar bäst. Enjoy.

http://forum.body.se/showthread.php?t=6422
Sök på tonfisk.
Citera
2009-10-05, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
1. Jag ska nog prova en dag, men min terapeut säger att det kommer att ta lång tid och kosta mycket pengar så jag funderar på om det kanske är bättre att investera dessa slantar i knivar istället. Vad tycker du?

2. En liten rolig leksak som heter Google - språkverktyg. Riktigt användbar även om det inte alltid blir rätt. Finns även en klistrad tråd i forumdelen Språk med riktigt bra länkar.

Voilà: dePaul på kinesiska - 德保罗 - rätt eller fel - ingen aning.

OnT
Här (se länk) TS finner du ett oändligt antal recept på vad du kan göra med din tonfisk. Inklusive att steka den och vad du ska blanda i eller vilka tillbehör som fungerar bäst. Enjoy.

http://forum.body.se/showthread.php?t=6422
Sök på tonfisk.
AAaa förstår. Kul med språk. Endera dagen skriver jag ned ett recept som är på kinesiska .

~Paul~

PS Knivar är alltid det bästa valet
Citera
2009-10-06, 09:47
Moderator
Kyrpators avatar
Jag vill minnas att jag en gång panerade och friterade sardiner i olja i olja enligt något recept. Jag kan för mitt liv inte förklara varför jag fann receptet lockande, men det fungerade i den meningen att fisken klarade behandlingen utan att falla i bitar. Men det finns strängt taget ingen anledning att hålla på så där. Usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in