• 1
  • 2
2009-10-04, 16:07
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
verkar intressant

det här med linux. Skulle man kunna ta en, säg firefox linux versionen och starta på en sådan telefon ?
Eller hur skalade är dessa versioner av linux

Browsern som följer med bygger på firefox, men det finns en vanlig firefox till maemo.

Maemo är inte en nedskalad dist i sig, hela kärnan finns där - MEN mobilen har en arm processor - 99% av alla linuxbinärer du kommer att stöta på ute på nätet förutsätter dels att du har en i386 eller x86-64 processor samt att din burk har alla bibliotek som programmet i fråga använder sig av. Dvs nej färdiga binärer kommer du inte att kunna köra på den, om du inte hittar dem på maemo.org vs. Källkod däremot är en helt annan femma. Så länge du har alla bibliotek programmet kräver så finns det inget som säger att du inte kan kompilera det mesta du kan tänka dig för cortex a8. Om mobilen blir ruskigt populär så skulle det inte förvåna mig om det började rassla in en himla massa program på maemo.org

Cortex a8 är inte ens den senaste arm processorn och den rullar bara på i 600 mhz...

Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Undrar om man kan installera vanliga distar på dem

Om du hittar en vanlig dist som rullar på arm processorer - ja. (ledtråd - det finns inga sådanna)
Citera
2009-10-04, 17:42
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Jag har för mig att Debian har portats till ARM.
Citera
2009-10-04, 18:12
Medlem
Flashbackmembers avatar
Ser riktigt lovande ut.. Känner att det kliar i köpfingrarna nu då en gamla telefon inte riktigt håller måttet idag

Hoppas att kunna se fler linux baserade telefoner i framtiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in