2009-10-03, 12:02
Medlem
Farbror Fazers avatar
Angående ÅGs kommentar

Citat:
Ni är hemskt välkomna att recensera moderatorer, men ta det i så fall i Laidback där den här sortens trådar hör hemma (och nä, jag får inte flytta den här tråden dit).

Ibland flyttar mods trådar dit de ska men ibland kastas dom. Är det pga av att de inte har rättighet att göra något i de forum de inte modererar?

Det vore ju bra om mods kunde flytta trådar till vilket forum som helst (för att underlätta) men att de inte kan göra något annat i andras delforum.

Detta har säkert tagits upp innan, det kanske är en dålig idé?
Citera
2009-10-03, 12:27
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Angående ÅGs kommentar

Ibland flyttar mods trådar dit de ska men ibland kastas dom. Är det pga av att de inte har rättighet att göra något i de forum de inte modererar?

Det vore ju bra om mods kunde flytta trådar till vilket forum som helst (för att underlätta) men att de inte kan göra något annat i andras delforum.

Detta har säkert tagits upp innan, det kanske är en dålig idé?

Mods kan flytta en tråd från "deras" forum till ett annat.
Citera
2009-10-03, 12:35
Medlem
TTKs avatar
Mods kan flytta trådar till vilket forum som helst men får inte flytta trådar till Laidback utom i undantagsfall. Detta för att stävja startandet av trådar av Laidback-kvalité i övriga delforum och uppmuntra folk att starta LB-trådar direkt i Laidback.
Citera
2009-10-03, 12:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Mods kan flytta trådar till vilket forum som helst men får inte flytta trådar till Laidback utom i undantagsfall. Detta för att stävja startandet av trådar av Laidback-kvalité i övriga delforum och uppmuntra folk att starta LB-trådar direkt i Laidback.
Och kanske även för att de som ännu inte har tillgång till Laidback inte ska missa fortsättningen på en tråd de kanske följer och deltar i?
Citera
2009-10-03, 12:54
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och kanske även för att de som ännu inte har tillgång till Laidback inte ska missa fortsättningen på en tråd de kanske följer och deltar i?

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, där sa du något.
Citera
2009-10-03, 13:31
Medlem
SweTechs avatar
Citat:

Det är faktiskt inte en parameter.
Är det en laidbacktråd så är det en laidbacktråd även om den har 10 skribenter eller 100.

När det gäller flyttning vs kastning så skulle jag vilja säga så här.
Är det en tråd som moderatorn inte tycker ska utvecklas mer men att den trots det innehåller bra information så låser man. Innehåller tråden ingen information som användare kan tänkas dra nytta av så kastas den.

Sen finns det såklart undantag men det lättaste är att om man får sin tråd låst eller slängt, skicka ett PM så diskuterar vi om saken.
Citera
2009-10-03, 14:11
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Är det en laidbacktråd så är det en laidbacktråd även om den har 10 skribenter eller 100.

Är det en tråd som moderatorn inte tycker ska utvecklas mer men att den trots det innehåller bra information så låser man. Innehåller tråden ingen information som användare kan tänkas dra nytta av så kastas den.

Sen finns det såklart undantag men det lättaste är att om man får sin tråd låst eller slängt, skicka ett PM så diskuterar vi om saken.

Jag tycker att väldigt många skittrådar låses istället för att kastas, vilket gör att man får upp 20 värdelösa trådar när man söker och alla förutom en innehåller "Fortsätt i den tråden".

Edit: Förmodligen för att TS annars måste fråga "Vart tog min tråd vägen???" i en ny tråd, men det är störigt.
Citera
2009-10-03, 14:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech

Jag menar så här:

Om en tråd startas i någon delforum (ej Laidback), det blir en lång tråd med många läsare och deltagare. Plötsligt flyttas tråden till Laidback, och därmed utestängs vissa från fortsatt deltagande.
Då är det ju bättre att antingen låta den ligga kvar, eller att låsa den.

Jag råkade själv ut för det när jag var ny här. Det var en spännande tråd som jag följde med intresse, men jag skrev inget i den. Plötsligt var den borta. Jag upptäckte att den var flyttad till Laidback, och jag hade för få inlägg för att få tillträde dit.

Det tog väl någon månad eller så innan jag hade fått ihop tillräckligt antal inlägg, och det var inte kul att behöva vänta. Jag ville heller inte "posthora" för att kunna följa tråden.

Därför är det bra med regeln att trådar inte ska flyttas till Laidback.

Här är tråden om någon undrar:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=571140
Citera
2009-10-03, 14:28
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Jag tycker att väldigt många skittrådar låses istället för att kastas, vilket gör att man får upp 20 värdelösa trådar när man söker och alla förutom en innehåller "Fortsätt i den tråden".

Edit: Förmodligen för att TS annars måste fråga "Vart tog min tråd vägen???" i en ny tråd, men det är störigt.

Antingen det du själv svarar eller så startar TS en ny tråd.
Det är dock en klurig gränsdragning, personligen så slänger jag ganska mycket men det beror nog mer på typen av trådar som startas i mina forum.

Citat:
Jag menar så här:

Om en tråd startas i någon delforum (ej Laidback), det blir en lång tråd med många läsare och deltagare. Plötsligt flyttas tråden till Laidback, och därmed utestängs vissa från fortsatt deltagande.
Då är det ju bättre att antingen låta den ligga kvar, eller att låsa den.

Jag råkade själv ut för det när jag var ny här. Det var en spännande tråd som jag följde med intresse, men jag skrev inget i den. Plötsligt var den borta. Jag upptäckte att den var flyttad till Laidback, och jag hade för få inlägg för att få tillträde dit.

Det tog väl någon månad eller så innan jag hade fått ihop tillräckligt antal inlägg, och det var inte kul att behöva vänta. Jag ville heller inte "posthora" för att kunna följa tråden.

Därför är det bra med regeln att trådar inte ska flyttas till Laidback.

Här är tråden om någon undrar:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=571140

Jag förstår vad du menar men valet att flytta tråden istället för att låsa är ju för att kunna tillhandahålla tråden även om den är bedömd som en laidbacktråd.

Att sen alla inte har tillgång till laidback är ju självklart något vi känner till men det är inget som påverkar beslutet om att flytta tråden.
Citera
2009-10-03, 14:34
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Tanken är att en tråd skall kastas till papperskorgen då den inte innehåller något av värde för forumet. Papperskorgen indexeras inte - och är således inte sökbar - just av detta skäl. Trådar med ett relevant innehåll men ändå inte tillåts leva av något skäl skall således låsas men ligga kvar i forumet.

Skulle du, eller någon annan, se en tråd som är "värdelös" i det aktuella forumet och alltså borde kastas så skicka gärna en RP på den.

admin4
Citera
2009-10-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Tanken är att en tråd skall kastas till papperskorgen då den inte innehåller något av värde för forumet. Papperskorgen indexeras inte - och är således inte sökbar - just av detta skäl. Trådar med ett relevant innehåll men ändå inte tillåts leva av något skäl skall således låsas men ligga kvar i forumet.

Skulle du, eller någon annan, se en tråd som är "värdelös" i det aktuella forumet och alltså borde kastas så skicka gärna en RP på den.

admin4

Ja, men vad innebär "värdelös"? Om det t.ex. är en teori eller tanke av någon så ska väl ändå inte en moderator ta och säga att den passade bäst i papperskorgen med anledningen till att den var så "snurrig"?

Om moderatorn ifråga inte tror på det så betyder det väl inte att han/hon har rätt att bestämma om det är för "snurrigt". När det handlar om existens, hjärnan och universum så kan väl inte någon som ska flytta trådar alt. stänga dom ta och ha rätt att klassa olika teorier eller trossuppfattningar som "skräp"?!!

mitt exempel från idag (den första tråden som jag har startat):

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1028233

När jag skickade meddelande och ifrågasatte hans anledning får jag till svar:

"Tyckte faktiskt det var så snurrigt att jag övervägde 'Tripprapporter' alt 'Psykakuten' först men sen insåg jag att det inte heller var rätt och då tyckte jag 'Papperskorgen' var det enda vettiga alternativet."

Det känns som en kränkning!
Det är en sak om han flyttade den. som ansåg att det passade in i "konspirationsteorier" men eftersom det bara var en "teori" enligt moderator så skulle den skickas till papperskorgen efter att indirekt ha kallat mig både "hög" och "psykiskt sjuk"?
Citera
2010-11-29, 23:36
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4

admin4
Varför kastas då trådar med indexeringsvärde till papperskorgen, och varför vägrar den ansvarige moderatorn svara på PM?

Kan ju bli ganska jobbigt att hitta den tråden om man vill läsa om den episke kirE(Erik) som lyckades hacka HP och som senare blev terrad av FB över telefon och msn.

Ursäktar bumpen, men kändes onödigt att starta en ny tråd när det fanns en befintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in