2010-01-06, 00:48
Medlem
Inget ljud, inga ljudvågor. Allt vi gör är att anta allt är som vi upplevt det tidigare och som vi lärt oss av omvärlden hur världen ska vara. Måste alltid finnas både en sändare och en mottagare och båda är lika beroende av varandra. Tyvärr är det så jobbigt.

Finns det något på andra sidan väggen? Lever dina nära och kära? Fanns Pluto före vi upptäckte den? Var jorden rund även när vi trodde den var platt?
Citera
2010-01-06, 00:52
Medlem
Weejays avatar
Jag tror det endast är applicerbart på icke-materiella ting och inte materiella ting

Ljud kan man inte ta på;
som någon sade tidigare: om man blundar och inte ser, finns den människa som står framför dig då? (ungefär)
Svaret är ju ja (finns ingenting för ex. blinda?), man kan fortfarande ta på människan.
Senast redigerad av Weejay 2010-01-06 kl. 00:58.
Citera
2010-01-06, 06:27
Medlem
TheSpacePopes avatar
Det enda vi med säkerhet vet är att vi inte vet någonting. Vi kan dock anta att vi vet, och jag, och 99,99% av alla människor, antar att trädet låter även när ingen kan hör det.
Citera
2010-01-06, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jag tror det endast är applicerbart på icke-materiella ting och inte materiella ting

Ljud kan man inte ta på;
som någon sade tidigare: om man blundar och inte ser, finns den människa som står framför dig då? (ungefär)
Svaret är ju ja (finns ingenting för ex. blinda?), man kan fortfarande ta på människan.

Jämförelsen är ju bra dock finns ju ingenting för blinda eftersom de inte ser det. Om du leker kurragömma med någon och blundar 10 sekunder. Står personen framför dig då eller inte? Du antar ju att personen inte gör det men du har ju ingen aning. Så fort du(mottagaren) öppnar ögonen och ser efter så vet du om ditt antagande är rätt eller fel.
Citera
2010-01-06, 16:06
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejonas
Jämförelsen är ju bra dock finns ju ingenting för blinda eftersom de inte ser det. Om du leker kurragömma med någon och blundar 10 sekunder. Står personen framför dig då eller inte? Du antar ju att personen inte gör det men du har ju ingen aning. Så fort du(mottagaren) öppnar ögonen och ser efter så vet du om ditt antagande är rätt eller fel.

Men det behöver ju inte finnas bara för att man inte ser någonting;
man kan ju känna, lukta, höra. Samma som man inte behöver höra för att veta att det finns; dock gäller detta ju inte ljud, då det bara kan appliceras till hörsel.

Men såhär då; om någonting endast kan appliceras till ett enda sätt att veta om det existerar (ex. ljud > hörsel; odör > lukt etc.)?
Citera
2010-01-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WePiXiE
Jo det kan jag hålla med om, men hur vet man att det blir ljudvågor, för det det blir svårt att bevisa det om ingen såg eller hörde det hända.
Därför att träd obönhörligen gör ljud ifrån sig om man ser det falla. Tänk trädet inte skulle veta att vi var där och faller men gör inget ljud ifrån? Ljudvågornas existens bestäms inte utav våran närvaro utan utav fallet av trädet. Är du beredd att hålla med? Annars kan vi anta att ljudvågorna inte existerar utan att allting bara är inbillning. Men i och med att det finns fysiska bevis på att ljudvågor existerar, vare sig vi vill det eller inte, så kan vi även anta att ljudvågor kan skapas oavsett om vi är där för att höra det eller inte.
Citera
2010-01-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Därför att träd obönhörligen gör ljud ifrån sig om man ser det falla. Tänk trädet inte skulle veta att vi var där och faller men gör inget ljud ifrån? Ljudvågornas existens bestäms inte utav våran närvaro utan utav fallet av trädet. Är du beredd att hålla med? Annars kan vi anta att ljudvågorna inte existerar utan att allting bara är inbillning. Men i och med att det finns fysiska bevis på att ljudvågor existerar, vare sig vi vill det eller inte, så kan vi även anta att ljudvågor kan skapas oavsett om vi är där för att höra det eller inte.

Bevisen är i det fallet mottagaren, om det nu är så du menar. Det förutsätter dock ändå att det finns en mottagare. Du kan ju inte köra en radiostyrd bil med bara sändaren i handen(trädet) utan du behöver ju en bil också(något som uppfattar ljud). Jämförelsen är också intressant eftersom du ju inte kan se eller höra själva radiovågorna.
Citera
2010-01-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Men det behöver ju inte finnas bara för att man inte ser någonting;
man kan ju känna, lukta, höra. Samma som man inte behöver höra för att veta att det finns; dock gäller detta ju inte ljud, då det bara kan appliceras till hörsel.

Men såhär då; om någonting endast kan appliceras till ett enda sätt att veta om det existerar (ex. ljud > hörsel; odör > lukt etc.)?
"Höra" får ses som en metafor för alla intryck, vilket trådtiteln visar bland annat genom att bara bestämma vårat varande där.
Citera
2010-01-07, 10:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Yidaki va lite utav min idol då det kom till att diskutera bara för diskuterades skull. Men missuppfatta mig ej, det förhåller sig som en hatkärlek of sorts. <3

Men nu dyker Syxelin upp som en contender, så jag frågar er då; Vad händer då en ostoppbar kraft träffar ett orubbligt objekt? Tja, följ tråden och vi lär få veta.

Förlåt om jag går off-topic, men måste bara kommentera på detta slarviga försök på att mind-fucke flashback:

Definier ostoppbar kraft! Om du menar en kraft som rör på sig i en rikting, och att kraftens fart och rikting aldrig ändras oavsett vad, så är svarat lätt; ostoppbar i denna benämning innebär att det inte finns något som är orubbligt inför denna kraft. Finns det ett orubbligt objekt, då finns inte denna kraft, och omvänd!

mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in