2008-01-22, 15:58
Citat:
Herrejävlar...
Ursprungligen postat av Memnok
När vi nu snackar om att bygga upp en liten grundstomme till en vinsamling rekommenderar jag att satsa på olika druvor istället för olika viner.
En grundsamling bör innehålla åtminstonde:
2 flarror Cabarnet Savignion
2 flarror Shiraz (kallas i frankrike för chablis tror jag)
2 flarror Tempranillio eller tempranillioblandning (exempelvis rioja)
1 flarra Pinot noir (eftersom dessa normalt blir lite dyrare om man skall ha bra grejer, riktig lyxdruva i frankrike)
Du kan hitta typiska viner från dessa druvor i Penfolds produktsortiment, de heter helt enkelt Penfolds och druvans namn, kostar mellan 70-120 för de enklare varianterna. Dessutom får du snygga enhetliga etiketter på din samling.
En grundsamling bör innehålla åtminstonde:
2 flarror Cabarnet Savignion
2 flarror Shiraz (kallas i frankrike för chablis tror jag)
2 flarror Tempranillio eller tempranillioblandning (exempelvis rioja)
1 flarra Pinot noir (eftersom dessa normalt blir lite dyrare om man skall ha bra grejer, riktig lyxdruva i frankrike)
Du kan hitta typiska viner från dessa druvor i Penfolds produktsortiment, de heter helt enkelt Penfolds och druvans namn, kostar mellan 70-120 för de enklare varianterna. Dessutom får du snygga enhetliga etiketter på din samling.
Nån annan hann före med Shiraz-Chabliskopplingen. Shiraz är samma druva som Syrah.
Cabernet Sauvignon heter druvan från Bordeaux.
Penfolds viner är njutbara nu men är inte lagringståliga. Krävs mycket frukt och strävhet för att viner ska gå att lagra nån längre tid, ställer högre krav på skörden så sådana viner kostar mer.
Tempranilloviner kan vara lagringståliga, det är inte druvan som gör det, enbart. Som alltid får du gå upp i pris och inte köpa den billigaste Riojan. Överhuvudtaget brukar Rioja-viner redan vara lagrade ett tag, gillar man viner som är mjuka som hallonsaft så kan man förvisso lagra dom, annars rekommenderar jag nåt bråkigt från distriktet Toro.
Pinot Noir odlas i Bourgogne i Frankrike ja. Ska det tåla att lagras ska det kosta några hundra. Oregon i USA gör väldigt bra Pinot också, liksom Nya Zeeland.
Satsa på Bordeaux och andra distrikt som är kända för hög lagringstålighet, till exempel Priorat i Spanien. Spanska kvalitetsviner kostar en bråkdel av vad dom är värda så det är en bra investering.
Glöm inte söta dessertviner. Eiswein från Österrike eller Tyskland blir väldigt bra och kan ligga i princip hur länge som helst.
Whisky och Cognac tjänar inte på att lagras. Det utvecklas inte i flaska, det gör ingen sprit.