2008-03-06, 19:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Tänkte just precis samma sak! Faulkners bästa böcker måste helt enkelt falla ett hardcore-Dostojevskij-fan på läppen.

Däremot har jag inte själv läst någonting av Faulkner men varit väldigt intresserad utav hans verk då han tycks falla mig helt i smaken då han tycks utstråla samma sortens prosa som Hemingway och Steinbeck gjorde. Vet att han skrivit As I lay dying (som bandet tagit sitt namn ifrån), men vad mer har han skrivit som du rekommenderar och hur är det med pocketutgivningen? Har tyvärr inga bibliotekskort längre som fungerar och föredrar att äga böcker i stället för att låna.
Citera
2008-03-06, 19:37
Medlem
nosferatous avatar
Norske Knut Hamsun.
Hemingway sa att det var Hamsun som lärde honom att skriva, och han var en stor inspirationskälla för bla Kafka och Bukowski.
Citera
2008-03-06, 20:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Däremot har jag inte själv läst någonting av Faulkner men varit väldigt intresserad utav hans verk då han tycks falla mig helt i smaken då han tycks utstråla samma sortens prosa som Hemingway och Steinbeck gjorde. Vet att han skrivit As I lay dying (som bandet tagit sitt namn ifrån), men vad mer har han skrivit som du rekommenderar och hur är det med pocketutgivningen? Har tyvärr inga bibliotekskort längre som fungerar och föredrar att äga böcker i stället för att låna.

Jo, det finns bra med utgåvor av Faulkner, både nyare och på antikvariat, på svenska och engelska. Absalom, Absalom! och Light in August är nog mina personliga favoriter, men allt han skrev förtjänar faktiskt minst en genomläsning.

http://www.mcsr.olemiss.edu/~egjbp/faulkner/faulkner.html

Hamsun är också ett utomordentligt förslag till en Dostojevskijfrälst.
Citera
2008-03-06, 20:21
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou
Norske Knut Hamsun.
Citat:

Andre Gide compared him to Dostoevsky but thought Hamsun was "perhaps even more subtle" than the Russian master.
http://www.worldandi.com/newhome/public/2003/february/bkpub2.asp
Citera
2008-03-06, 20:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou
Norske Knut Hamsun.
Hemingway sa att det var Hamsun som lärde honom att skriva, och han var en stor inspirationskälla för bla Kafka och Bukowski.

Hamsun skrev väl Svält?
Citera
2008-03-06, 21:09
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Hamsun skrev väl Svält?
Ja.
Citera
2008-03-06, 21:26
Medlem
Eremitens avatar
Vad anser ni om Björn-Erik Höijer? Han har ju kallats för Malmbergets Dostojevskij.
Kanske romanen Mannen på myren? Jag har för mig att jag läst någonstans att han var påverkad av Brott och straff när han skrev Trettio silverpenningar.
Citera
2008-03-06, 21:27
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Har bara läst Pärlan utav Steinbeck men den gillade jag skarpt på något egendomligt vis, Vredens druvor, Öster om Eden och Möss & Människor väntar på mig. Om man gillar Steinbeck borde man väl gilla William Faulkner också?

Tjenare! Ja Steinbeck är grym. Öster om eden är enligt mig hans bästa bok. Han skriver så otroligt vackert och beskriver naturen på ett makalöst sätt!
Vredens druvor fastnade jag inte alls för; och kände snarare en motvilja för att läsa ut boken, så jag kom inte längre än 100 sidor. Handlingen var inte lika tilltalande, men jag tror att jag var mer förtjust av översättaren till "Öster om eden" - Nils holmberg - än till "Vredens druvor".
Citera
2008-03-06, 21:34
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Tänkte just precis samma sak! Faulkners bästa böcker måste helt enkelt falla ett hardcore-Dostojevskij-fan på läppen.
I viss mening är ju dock Faulkner mycket svårare att ta till sig. Hans komplexa berättarteknik är ju naturligtvis skild från Dostojevskijs samtidigt som det ligger en del i att samma teman återkommer hos de båda.

Vid läsandet av de andra ryska 1800-talsförfattarna tycker jag att man hamnar i samma härliga sinnesstämning som när man läser Dostojevskij. Någon obegriplig och dold koppling verkar existera.
Citera
2008-03-06, 22:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Ja.

Så var det ja. Har dock inte läst boken ännu och inte kommit över den själv på något av dom bibliotek jag varit aktiv hos, men tror jag skymtat den i bokhandeln. Låter sannerligen unik och bra, då jag har för mig att den är smått självbiografisk historia om Hamsun, och kan förstå utifrån vad jag läst om den att Bukowski ska ha tagit den till sig då han även gillade Ristat i damm av Joe... (vad fan hette han i efternamn nu igen?). Svält lär ju såväl påminna mycket om Postverket och Ristat i damm som jag gillar starkt.
Citera
2008-03-06, 22:10
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Tjenare! Ja Steinbeck är grym. Öster om eden är enligt mig hans bästa bok. Han skriver så otroligt vackert och beskriver naturen på ett makalöst sätt!
Vredens druvor fastnade jag inte alls för; och kände snarare en motvilja för att läsa ut boken, så jag kom inte längre än 100 sidor. Handlingen var inte lika tilltalande, men jag tror att jag var mer förtjust av översättaren till "Öster om eden" - Nils holmberg - än till "Vredens druvor".

Har du läst hans mer lättsamma böcker?
"Tortilla Flat", "Cannery Row" och "Sweet Thursday". Rekomenderas, men de har ju självklart ingenting med Dostojevskij att göra...
Citera
2008-03-06, 22:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jo, det finns bra med utgåvor av Faulkner, både nyare och på antikvariat, på svenska och engelska. Absalom, Absalom! och Light in August är nog mina personliga favoriter, men allt han skrev förtjänar faktiskt minst en genomläsning.

Problemet är bara att dom bokhandlar jag besöker brukar sällan vara inriktade på just klassisk litteratur, även om nu Akademibokhandeln senast har skyltat med Mästaren och Margerita såväl har både Celiné, Camus, Sartre och Söderberg i pocket. Men Faulkner har jag däremot aldrig kommit över i mer större bokförsäljare, kanske är han för amerikaniserad för den svenska läsarkåren och hamnat i skuggan av Steinbeck och Hemingway. Får i alla fall försöka se om Myrorna eller Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgata här i Stockholm har något.

Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Tjenare! Ja Steinbeck är grym. Öster om eden är enligt mig hans bästa bok. Han skriver så otroligt vackert och beskriver naturen på ett makalöst sätt! Vredens druvor fastnade jag inte alls för; och kände snarare en motvilja för att läsa ut boken, så jag kom inte längre än 100 sidor. Handlingen var inte lika tilltalande, men jag tror att jag var mer förtjust av översättaren till "Öster om eden" - Nils holmberg - än till "Vredens druvor".

Öster om Eden var längesen jag såg som film med James Dean i huvudrollen regisserad av Kazan, minns filmen som gripande, bra och episk. Så jag hoppas att boken håller bitvis samma charm och atmosfär som filmen. Steinbeck har ju gjort ytterst fina människoporträtt tidigare så jag ser ingen anledning till att han skulle misslyckas. Vredens druvor har jag hört det ena och andra om, men skall läsas efter jag betat av diverse böcker av Klas Östergren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in