Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jo, det finns bra med utgåvor av Faulkner, både nyare och på antikvariat, på svenska och engelska. Absalom, Absalom! och Light in August är nog mina personliga favoriter, men allt han skrev förtjänar faktiskt minst en genomläsning.
Problemet är bara att dom bokhandlar jag besöker brukar sällan vara inriktade på just klassisk litteratur, även om nu Akademibokhandeln senast har skyltat med Mästaren och Margerita såväl har både Celiné, Camus, Sartre och Söderberg i pocket. Men Faulkner har jag däremot aldrig kommit över i mer större bokförsäljare, kanske är han för amerikaniserad för den svenska läsarkåren och hamnat i skuggan av Steinbeck och Hemingway. Får i alla fall försöka se om Myrorna eller Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgata här i Stockholm har något.
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Tjenare! Ja Steinbeck är grym. Öster om eden är enligt mig hans bästa bok. Han skriver så otroligt vackert och beskriver naturen på ett makalöst sätt! Vredens druvor fastnade jag inte alls för; och kände snarare en motvilja för att läsa ut boken, så jag kom inte längre än 100 sidor. Handlingen var inte lika tilltalande, men jag tror att jag var mer förtjust av översättaren till "Öster om eden" - Nils holmberg - än till "Vredens druvor".
Öster om Eden var längesen jag såg som film med James Dean i huvudrollen regisserad av Kazan, minns filmen som gripande, bra och episk. Så jag hoppas att boken håller bitvis samma charm och atmosfär som filmen. Steinbeck har ju gjort ytterst fina människoporträtt tidigare så jag ser ingen anledning till att han skulle misslyckas. Vredens druvor har jag hört det ena och andra om, men skall läsas efter jag betat av diverse böcker av Klas Östergren.