Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag skrev kontrakt på en lägenhet förra veckan. Mäklaren informerade inte att jag har undersökningsplikt i lägenheten. Den här sidan hittade jag idag.
http://www.superbo.se/kop/fastighetensskick.aspx Där står det klart och tydligt att
I veckan kontaktade jag banken som ville ha en del uppgifter om lägenheten. Idag var det en besiktningsman i lägenheten som hade anmärkning på köksfläkten och kablarna till tvättmaskinen i badrummet. Eftersom det här är mitt första bostadsköp visste jag inte om att det gick till så här. Om jag hade vetat hade jag tagit dit en besiktningsman innan jag skrev kontraktet. Jag är inte den som klagar på minsta lilla saker men vad kan/ska man göra mot mäklaren i det här fallet?
Du kan inte räkna med att du kan ställa mäklaren till svars för att du inte undersökt lägenheten, men du kan alltid ta kontakt och begära att "mäklaren tar sitt ansvar" och hjälper till att rätta till problemet. Mäklare driver affärer och vårdar kunder, så de är inte alldeles rabiata.
Jag tipsar också om ett alternativ argumentationslinje: Du har lika liten kompetens som någon annan icke-elektriker att avgöra om tvättmaskinen och köksfläkten är korrekt installerade. Hur man installerar tvättmaskiner i våtrum respektive köksfläktar i kök är noga angivet och det är förbjudet att installera sådant utan behörighet (sök på ELSÄK-FS).
Nu vill du helt enkelt att mäklaren hjälper dig att reda ut om det är förre hyresgästen eller hans elektriker som installerat, för det här är tydligen "livsfarligt installerat" och "du kunde dött".
Du undrar också vad förre ägaren tänker göra åt saken innan du tar upp detta med bostadsrättsföreningen respektive hör dig för med polisen om något brott har begåtts i sammanhanget.
Mäklaren är "köparens man" och när denne inser att du nog inte tänker släppa detta utan tänker dra det till bostadsrättsföreningen och kanske tom till polisen lär denne åtminstone ta kontakt med förre ägaren. Med litet tur (det här kan knappast kosta många tusenlappar att ordna) så får du hjälp att betala eller kanske hela pengen betalad. Kanske kan tom den som gjort jobbet komma för att göra om det, korrekt.