2009-10-01, 20:02
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag skrev kontrakt på en lägenhet förra veckan. Mäklaren informerade inte att jag har undersökningsplikt i lägenheten. Den här sidan hittade jag idag. http://www.superbo.se/kop/fastighetensskick.aspx Där står det klart och tydligt att
Citat:
Mäklaren skall informera köparen om den undersökningsplikt köparen har. Det är viktigt att mäklaren förklarar vad som ingår i undersökningsplikten och att den omfattar mer än en byggteknisk undersökning

I veckan kontaktade jag banken som ville ha en del uppgifter om lägenheten. Idag var det en besiktningsman i lägenheten som hade anmärkning på köksfläkten och kablarna till tvättmaskinen i badrummet. Eftersom det här är mitt första bostadsköp visste jag inte om att det gick till så här. Om jag hade vetat hade jag tagit dit en besiktningsman innan jag skrev kontraktet. Jag är inte den som klagar på minsta lilla saker men vad kan/ska man göra mot mäklaren i det här fallet?
Citera
2009-10-02, 06:55
Medlem
Roherians avatar
Hej
Du bör helt enkelt ta kontakt med mäklaren igen och förklara hur du uppfattat det hela, samt visa protokollet från besiktningsmannen besök. Var tydlig med att du anser att han/hon brustit i informationsskyligheten.
Du måste också klargöra vad det är du vill ha ut av mäklaren eller säljaren. Är det s k dolda fel som inte uppenbart syns eller kan noteras vid en besiktning är det en sak. Om köparen har brustit i sin undersökningsplikt är det allmänt sett mycket svårare att i efterhand få någon ersättning. För jag misstänker att det är det du fiskar efter, eller ?

Good luck
Citera
2009-10-02, 08:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag skrev kontrakt på en lägenhet förra veckan. Mäklaren informerade inte att jag har undersökningsplikt i lägenheten. Den här sidan hittade jag idag. http://www.superbo.se/kop/fastighetensskick.aspx Där står det klart och tydligt att

I veckan kontaktade jag banken som ville ha en del uppgifter om lägenheten. Idag var det en besiktningsman i lägenheten som hade anmärkning på köksfläkten och kablarna till tvättmaskinen i badrummet. Eftersom det här är mitt första bostadsköp visste jag inte om att det gick till så här. Om jag hade vetat hade jag tagit dit en besiktningsman innan jag skrev kontraktet. Jag är inte den som klagar på minsta lilla saker men vad kan/ska man göra mot mäklaren i det här fallet?

Du kan inte räkna med att du kan ställa mäklaren till svars för att du inte undersökt lägenheten, men du kan alltid ta kontakt och begära att "mäklaren tar sitt ansvar" och hjälper till att rätta till problemet. Mäklare driver affärer och vårdar kunder, så de är inte alldeles rabiata.

Jag tipsar också om ett alternativ argumentationslinje: Du har lika liten kompetens som någon annan icke-elektriker att avgöra om tvättmaskinen och köksfläkten är korrekt installerade. Hur man installerar tvättmaskiner i våtrum respektive köksfläktar i kök är noga angivet och det är förbjudet att installera sådant utan behörighet (sök på ELSÄK-FS).
Nu vill du helt enkelt att mäklaren hjälper dig att reda ut om det är förre hyresgästen eller hans elektriker som installerat, för det här är tydligen "livsfarligt installerat" och "du kunde dött".
Du undrar också vad förre ägaren tänker göra åt saken innan du tar upp detta med bostadsrättsföreningen respektive hör dig för med polisen om något brott har begåtts i sammanhanget.

Mäklaren är "köparens man" och när denne inser att du nog inte tänker släppa detta utan tänker dra det till bostadsrättsföreningen och kanske tom till polisen lär denne åtminstone ta kontakt med förre ägaren. Med litet tur (det här kan knappast kosta många tusenlappar att ordna) så får du hjälp att betala eller kanske hela pengen betalad. Kanske kan tom den som gjort jobbet komma för att göra om det, korrekt.
Citera
2009-10-02, 08:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Din länk verkar handla om fast egendom och du har av tråden att döma köpt lös egendom.
Citera
2009-10-03, 15:03
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
*text*

Bergakungen har en poäng. För i övrigt förväntas man tyvärr alltid veta vad lagen säger, oavsett hur svårtillgänglig lagtexten är (med vilket menas att man aldrig kommit i kontakt med den). Att man inte fullgjort sin undersökningsplikt kommer man inte runt, sedan kan möjligen mäklaren prickas om de har ett internt regelverk. Annars håller jag helt med Bergakungen, not all press is good press.
Citera
2009-10-03, 16:34
Medlem
Citat:

Är det mäklarens fel att du inte lyssnar på vad han säger jag slår vad om att han sagt åt dig att titta på lägenheten. Om det enda felet som en besiktningsman kan hitta är en sladd till tvättmaskinen och köksfläkten är fel ska du inte gnälla. Byta ut sladden till tvättmaskinen kostar någon hundring och troligtvis är det så att köksfläkten är monterad med en stickkontakt och den är monterad så att den inte går att dra ut sladden utan att ta bort stickkontakten "grovt" fel skall du inte gnälla på mäklaren. Det här är saker som gamla innehavaren gjort. Är det inte mer fel så ta fram plånboken och håll käften och är du missnöjd köp nyproducerat, då kan du klaga på skitfel -D-OT!!!!
Citera
2009-10-03, 17:56
Medlem
om du läser objektsbeskrivningen, om det är en sofistikerad firma, så står det där i, "köparen ombes härmed att nyttja sin undersökningsplikt"..liknande. Om du köper bostad/fastighet via en billig mäklarfirma, ja då har du chans att processa mot dem.

Detta gnäll på mäklare är rent patetiskt från flera individer, jante-lag etc. som styr svagsinta personer skapar hysteri i maskopi med lågutbildade journalister.

Tag ansvar för vad du gör, leta inte syndabockar.
Citera
2009-10-03, 20:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelB
om du läser objektsbeskrivningen, om det är en sofistikerad firma, så står det där i, "köparen ombes härmed att nyttja sin undersökningsplikt"..liknande. Om du köper bostad/fastighet via en billig mäklarfirma, ja då har du chans att processa mot dem.

Detta gnäll på mäklare är rent patetiskt från flera individer, jante-lag etc. som styr svagsinta personer skapar hysteri i maskopi med lågutbildade journalister.

Tag ansvar för vad du gör, leta inte syndabockar.

Det spelar ingen roll om mäklaren påmint om undersökningsplikten eller inte. Den gäller i alla fall, men rent praktiskt är det bara att lyfta luren och berätta för mäklaren att "nu har vi upptäckt något tråkigt". Sedan får man se. De flesta hederliga, rättskaffens människor som säljer en lägenhet vill inte bli förknippade med en farlig elinstallation så chansen är god att det hela reder ut sig. Sätter sig alla inblandade på tvären går det dock inte att tvinga fram något.

Sedan är gnället på mäklare rent allmänt något som mäklarkåren tuggat till själva. Men det är inte juridik, det är etik, alltså inget för de som bara känner rätt eller fel genom lagens bokstav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in