Polens inträde i EU 1 maj gör att priserna både blir lägre än i Tyskland och Danmark för införsel.
Det sägs bli i stort set fritt att föra in så mycket man önskar.
Tål att tänkas på
Vet inte så mycket om första maj, men när jag var i polen senast (ett år?) så kostade en halvliter _billig_ vodka ca 50 spänn. Kom ihåg att varuhuset jag var på hade ca 70 (!) kassor. Innan på färjan kunde man köpa absolut vodka (svenska orginal) för 95 kr litern, nu vet jag inte. Men JAG skulle inte ta för mycket alhohol med mig in (eller något annat), de polska tullarna jag såg var inte direkt de gladaste och att de hade en schäfer med tio meter koppell fritt springande gjorde inte saken bättre.
Men har tagit en tur till polen ett antal gånger och tyckt det varit helt okej.
För ett antal år den var ju priserna EXTREMT låga....
Aldrig blir mitt pass kollat så noga och länge när de har det.
Lite ot:
en släkting var med en kompis över med bil, och när dem precis körde iland så kom tullarna tror jag det var och frågade efter grönt kort. Detta hade dom inte skaffat ännu och egentligen var det en fråga om att bara ställa bilen och gå och köpa. Men föraren (ej min släkting) tyckte att dem gick lite väl hårt fram och och sa det..satt i polskt fängelse kankse en vecka. Hade helt förlorat tidsbegreppet därinne.
Men vid eu inträdet blir det nog betydligt bättre.