2009-10-01, 02:14
Medlem
nbzs avatar
I byte mot toalett har vi satt dit en tvättmaskin på lilla toaletten. Som ni vet är det ett rör på någon/några centimeters höjd kvar som går vid avloppet.

Jag tänkte först om man kunde knacka bort denna kant eller vad vi ska kalla det, men det vart vinkelslip. Trots att vi hade dörren stängd mest hela tiden så har det trängt igenom damm/sot i hela lägenheten. Förstår liksom inte hur fan det kan ha en sån förmåga att sprida sig ända till vardagsrummet.

Nu får man hosta snyta svart och har ont som fan i halsen. Men det är inte det värsta, drar man med fingret på tapet,vägg,tv,soffa,säng ja alltind så är det svart sot som har satt sig.

Man tycker ju att det borde finnas någon lösning på detta? Hade öppnat alla fönster så det var korsdrag under själva grovjobbet men det hjälpte tydligen inte.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till Luktar slipdamm av allting
Citera
2009-10-01, 03:00
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
I byte mot toalett har vi satt dit en tvättmaskin på lilla toaletten. Som ni vet är det ett rör på någon/några centimeters höjd kvar som går vid avloppet.

Jag tänkte först om man kunde knacka bort denna kant eller vad vi ska kalla det, men det vart vinkelslip. Trots att vi hade dörren stängd mest hela tiden så har det trängt igenom damm/sot i hela lägenheten. Förstår liksom inte hur fan det kan ha en sån förmåga att sprida sig ända till vardagsrummet.

Nu får man hosta snyta svart och har ont som fan i halsen. Men det är inte det värsta, drar man med fingret på tapet,vägg,tv,soffa,säng ja alltind så är det svart sot som har satt sig.

Man tycker ju att det borde finnas någon lösning på detta? Hade öppnat alla fönster så det var korsdrag under själva grovjobbet men det hjälpte tydligen inte.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till Luktar slipdamm av allting

Att det var korsdrag var kanske källan till problemet?
Citera
2009-10-01, 03:01
Medlem
nbzs avatar
Kom på att jag öppnade efter när jag såg att det hade blivit som ett moln utanför så det hade garanterat trängt igenom innan
Citera
2009-10-01, 07:45
Medlem
ariers avatar
http://www.städhjälp.se/
Citera
2009-10-01, 09:04
Medlem
snurreskvätts avatar
Tråkigt.
Det låter som det är läge för en saneringsfirma att kliva in.
Hör av dig till ditt försäkringsbolag först, för sådana historier kan bli dyra om även möbler elektronik etc behöver saneras.
Citera
2009-10-01, 10:11
Medlem
JuggernautBitchs avatar
Ja det var ju synd att du inte täckte över elektronik mm med möbelplast men i övrigt är det väl bara att städa. Ta ut kuddar soffor överkast gardiner mm allt med tyg som går att flytta och skaka/piska det, gå över väggar (tak)? med en stor dammvippa, dammsug sedan allt och då menar jag allt utom väggar och tak. Gärna 2 ggr och byt påse och rengör dammsugaren mellan gångerna. Sen kan du börja våttorka om du tycker det behövs. Det är inte så märkvärdigt bara att det tar lite tid.

- En som levt i (en numera klar) lägenhet under pågående renovering.
Citera
2009-10-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuggernautBitch
Ja det var ju synd att du inte täckte över elektronik mm med möbelplast men i övrigt är det väl bara att städa. Ta ut kuddar soffor överkast gardiner mm allt med tyg som går att flytta och skaka/piska det, gå över väggar (tak)? med en stor dammvippa, dammsug sedan allt och då menar jag allt utom väggar och tak. Gärna 2 ggr och byt påse och rengör dammsugaren mellan gångerna. Sen kan du börja våttorka om du tycker det behövs. Det är inte så märkvärdigt bara att det tar lite tid.

- En som levt i (en numera klar) lägenhet under pågående renovering.

Hyr/låna gärna en grovdammsugare. Slipdammet har en förmåga att förstöra vanliga dammsugare.
Citera
2009-10-01, 11:04
Medlem
JuggernautBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarte Petter
Hyr/låna gärna en grovdammsugare. Slipdammet har en förmåga att förstöra vanliga dammsugare.

Jo det är ju sant. Men i detta fallet tror jag inte det är något som behövs då det inte är några mängder som skall tas upp samt att det är också utblandat med vanligt damm redan. Har själv inte märkt något på den hemdammsugare jag konstant städade med under renoveringen, det var en äldre modell som jag tänkte köra bara till byggstäd så länge den höll. Den drog då i sig säkert 20 påsar med slipdamm och funkar bra fortfarande. Men man får ju hålla efter den och rengöra filter samt blåsa ur den med jämna mellanrum.
Citera
2009-10-01, 12:06
Medlem
cineramas avatar
Om dammsugaren har munstycke som ser ut som en rund borste typ hårborste så använd den. Den är bra att ha om man ska gå över ytor. Speciellt ytor som är svåra att torka av med trasa som istället gräver ner smutsen om man kör med fuktig trasa. (tänker på vissa hyllor från IKEA)
Man kan ta den på många ytor... Väggar också.

Alltså, utnyttja de olika tillbehören i dammsugarens fack.

Dammvippa är bra om man vill vispa upp dammet i luften, men sen lägger det sig igen - någon annanstans som kanske är svårare att nå.

Tyvärr, du måste städa skiten. Det finns inte annat magiskt sätt för att slippa. Eller ja du kan ju slippa om du har råd, betala andra.

Se också det som tillfälle att få rent hem!
Citera
2009-10-01, 14:50
Medlem
Slipdamm är förjävligt.

Slipade ner lacken på en bil ute i garaget, morsan hittade slipdamm på kökslampan några dagar senare. Värt att observera är att garaget och huset inte sitter ihop och jag går aldrig in med arbetskläder i huset.

Så det behövs nog inte mycket förrens det är slipdamm lite överallt.
Citera
2009-10-02, 04:28
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power
Slipdamm är förjävligt.

Slipade ner lacken på en bil ute i garaget, morsan hittade slipdamm på kökslampan några dagar senare. Värt att observera är att garaget och huset inte sitter ihop och jag går aldrig in med arbetskläder i huset.

Så det behövs nog inte mycket förrens det är slipdamm lite överallt.

Sjukt! men asså renovera är fan skitsnack. har skakat allt skit nu, dammsugit torkat. Det är väl damm kvar men det är väl som vanligt damm liksom. Lukten har gått bort med.

Är totalt förstörd i halsen, var inte kul för någon dag sen att hosta svart och smaka fan i munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in