2009-09-30, 22:50
Medlem
Hejsan,

Jag och min kollega sätter igång med vår telekom verksamhet i början av december och har planer på att leasa var sin bil på bolaget nästa år.

Frågan här är nu ifall någon har någon information gällande leasing av sportbilar i Sverige, t.ex. en bil av BMW Z4's karaktär men även en mer high end modell alá Audi R8 t.ex. I och med att vi arbetar med kunder kommer vi behöva bilar för att presentera verksamheten på ett propert sätt.

Och finns det något annat än leasing, t.ex. uthyrning eller liknande så dela gärna med er. Men leasing är främst på agendan eftersom att man kan lyfta halva momsen på det enligt min revisor på Grant Thorton...

Mvh
Senast redigerad av Spinboy 2009-09-30 kl. 23:44.
Citera
2009-09-30, 22:52
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinboy
Hejsan,

Jag och min kollega sätter igång med vår telekom verksamhet i början av december och har planer på att leasa var sin bil på bolaget nästa år.

Frågan här är nu ifall någon har någon information gällande leasing av sportbilar i Sverige, t.ex. en bil av BMW Z4's karaktär men även en mer high end modell alá Audi R8 t.ex. I och med att vi arbetar med kunder kommer vi behöva bilar för att presentera verksamheten på ett propert sätt.

Och finns det något annat än leasing, t.ex. uthyrning eller liknande så dela gärna med er. Men leasing är främst på agendan eftersom att man kan lyfta halva momsen på det enligt min revisor på Grand Thorton...

Mvh

Varför behövs just "high end" bilar för verksamheten?

Varför jag frågar är för att just dessa bilar kan ha motsatt effekt på kunderna.
Citera
2009-09-30, 23:22
Medlem
yonkerss avatar
bara att kolla upp de bilar ni funderar på:

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bilformansberakning/bilformansberakning09.4.6d02084411db6e252fe8000726 7.html

en r8 (snik) ger ett förmånsvärde på ca 19 000 kr/månad. kostar att ligga på topp .

gissar att er revisor på grant thornton tycker att ni ska se till att verksamheten snurrar på bra innan ni börjar bygga upp en bilpark. men det kanske den redan gör?

edit: sedan tillkommer såklart leasingavgiften på bilen, på en r8 uppskattningsvis ca 10 000 kr/månad i tre år.
Senast redigerad av yonkers 2009-09-30 kl. 23:27.
Citera
2009-10-01, 00:12
Medlem
Som du nämnde yonkers så kommer man upp i ganska mycket i månaden med en R8 (förmånsvärde och leasing) sen är den inte den billigaste i drift heller. Att dessutom ha två i bolaget blir väldigt saftigt, skulle man välja den bilen blir det definitivt att ha en och inte två.

BMW z4 var däremot var mer lindrigt.

Men kan någon förklara vad det exakt innebär med en bilvärdesförmån, det är sent just nu och jag orkar inte ringa revisorn mer än nödvändigt så om någon vill ge en liten förklaring skulle det uppskattas mycket! Är summan av kardemumman att man ska addera förmånsvärdet (månadskostnaden) av bilen med leasingkostnaden för att få en korrekt bild av kostnaden? Sitter nämligen med lite kalkyler och slår ihop siffror.

För övrigt, erbjuder en vanlig bilåterförsäljare generellt leasingavtal eller är det t.ex. Hertz och dylikt man ska vända sig till?

Mvh

Edit: unsung, jag tror inte de ger motsatt effekt, det är verkligen inte syftet. Just nu leker jag självklart med tanken, skulle man komma fram till att det vore ett dåligt beslut som kan drabba försäljningen så kommer man självklart inte leasa en high end sportbil.
Citera
2009-10-01, 00:17
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Som du nämnde yonkers så kommer man upp i ganska mycket i månaden med en R8 (förmånsvärde och leasing) sen är den inte den billigaste i drift heller. Att dessutom ha två i bolaget blir väldigt saftigt, skulle man välja den bilen blir det definitivt att ha en och inte två.

BMW z4 var däremot var mer lindrigt.

Men kan någon förklara vad det exakt innebär med en bilvärdesförmån, det är sent just nu och jag orkar inte ringa revisorn mer än nödvändigt så om någon vill ge en liten förklaring skulle det uppskattas mycket! Är summan av kardemumman att man ska addera förmånsvärdet (månadskostnaden) av bilen med leasingkostnaden för att få en korrekt bild av kostnaden? Sitter nämligen med lite kalkyler och slår ihop siffror.

För övrigt, erbjuder en vanlig bilåterförsäljare generellt leasingavtal eller är det t.ex. Hertz och dylikt man ska vända sig till?

Mvh

Förmånsvärdet som yonkers länkade till är det värde som du beskattas på privat d.v.s det som läggs ovanpå din lön och som du sedan får betala skatt för.
Exempel:
Lön 20.000
Förmånsvärde: 5000:-
Beskattningsbar inkomst 25000:-
Edit: Det finns andra parametrar men ovanstående är enkelt uppställt.

Alla återförsäljare har leasingavtal, Hertz och liknande firmor hyr ut bilar dom ägnar sig inte åt leasing mig veterligen.

Edit:

Citat:
Edit: unsung, jag tror inte de ger motsatt effekt, det är verkligen inte syftet. Just nu leker jag självklart med tanken, skulle man komma fram till att det vore ett dåligt beslut som kan drabba försäljningen så kommer man självklart inte leasa en high end sportbil.

Vad är det då i telekombranschen som gör att just en "high end" bil är viktig?
Senast redigerad av unsung 2009-10-01 kl. 00:21.
Citera
2009-10-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Förmånsvärdet som yonkers länkade till är det värde som du beskattas på privat d.v.s det som läggs ovanpå din lön och som du sedan får betala skatt för.
Exempel:
Lön 20.000
Förmånsvärde: 5000:-
Beskattningsbar inkomst 25000:-
Edit: Det finns andra parametrar men ovanstående är enkelt uppställt.

Alla återförsäljare har leasingavtal, Hertz och liknande firmor hyr ut bilar dom ägnar sig inte åt leasing mig veterligen.

Edit:

Vad är det då i telekombranschen som gör att just en "high end" bil är viktig?

Tack för uppställningen, om jag har förstått det korrekt, är det mer eller mindre detsamma som att jag tar ut en högre lön då? Om det nu t.ex. läggs 5000 kr på min lön som är på 20 000 kr, dvs 25 000 kr totalt, så betalar jag källskatten och på det (30%).

Angående din fråga om det är viktigt i branschen att ha en dyr bil. Nja viktigt är nog inte rätt ord, men att det skulle se bra ut när man anländer m.m. Syftet är inte det som är intressant just nu att diskutera för min del . Det finns också privata intressen i att ha sportbilarna. Det som jag leker lite med är kalkylen och jämförelsen med att ha en standard bil.
Citera
2009-10-01, 00:46
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Tack för uppställningen, om jag har förstått det korrekt, är det mer eller mindre detsamma som att jag tar ut en högre lön då?

Jag är inte 100%-tigt insatt i hur det funkar för egna företagare men så fungerar det för mig som är anställd, ja.

Jag förstår syftet med sportbilen men om ni ska sälja en produkt eller en tjänst till kunder så skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag rullade in till kunden i en bil värd en förmögenhet, det kan som sagt ge helt fler signaler.
Självklart kan en sportbil vara kul att ha i rent privat syfte men vänta med den tills du har råd att köpa den med dina egna pengar det är min ödmjuka ståndpunkt.
Citera
2009-10-01, 00:51
Medlem
Hmm okey, jag får kontrollera med revisorn sen när det blir aktuellt.

Men jag håller med dig till fullo att det vore säkrast att köpa sig en egen privat bil för egna pengar. Att belasta företaget med en bil värd 1 miljon är för mycket för min del har jag kommit fram till, jag beräknade inte vissa kostnader innan.

Men ett avtal för en bil som t.ex. BMW Z4 med en lätt utrustning var inte så farligt och går att arbeta med enligt siffrorna jag har beräknat teoretiskt, hoppas att dem visa sig stämma praktiskt också , en budget är trots allt bara en budget.

Tack igen för infon!
Citera
2009-10-01, 00:55
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Hmm okey, jag får kontrollera med revisorn sen när det blir aktuellt.

Men jag håller med dig till fullo att det vore säkrast att köpa sig en egen privat bil för egna pengar. Att belasta företaget med en bil värd 1 miljon är för mycket för min del har jag kommit fram till, jag beräknade inte vissa kostnader innan.

Men ett avtal för en bil som t.ex. BMW Z4 med en lätt utrustning var inte så farligt och går att arbeta med enligt siffrorna jag har beräknat teoretiskt, hoppas att dem visa sig stämma praktiskt också , en budget är trots allt bara en budget.

Tack igen för infon!

Sälj så det ryker och lycka till..!!
Citera
2009-10-01, 09:20
Medlem
hertz har numera speciella leasing/longterm lösningar för företagskunder, där man kna välja hlet vad som skall ingå i hyran, allt från service till tankkort... kolla hertz.se

nackdelen är väl att det inte är bmw z4 som man kan hyra.... :/
Citera
2009-10-01, 19:32
Medlem
Octavianuss avatar
leasing är precis vad hyrbilsbranchen håller på med. De hyr ju som sagt ut bilar, så så klart leasar de även ut bilar. Vet att på Avis så blir det billigare om du har den längre än tre månader än om du har den mellan 1-3 månader. Har du den under en månad så e det vanlig hyra.
Citera
2009-10-01, 20:06
Medlem
Ja, bilen ska leasas i minst ett år om inte två-tre. Och konceptet med leasing som jag har förstått det är att jag sen kan köpa ut bilen efter leasingavtalet, och priset på bilen är då ett avskrivet värde och inte ett anskaffningsvärde.
Väljer man att inte köpa ut bilen så kan man förlänga avtalet och plocka ut en ny bil. Det är hur som helst en tjänst som liknar det jag beskrev som jag söker.

Men någon mer som kan bekräfta att t.ex. en BMW handlare (t.ex. i den i Solna) erbjuder leasingavtal?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in