Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-30, 21:33
Medlem
KenZus avatar
Min dator har börjat ta väldigt lång tid på sig vid uppstart.
När man startar upp så kommer ju först loggan Acer upp, och där kan den stå och ladda i 30 min
Sedan laddas windows i minst 5 min och sedan precis innan den loggar in, så tar det ytterligare 5 min. Allting hände över en natt.

Har testat att formatera om, blev inte bättre. Ram-minnet funkar om det nu skulle kunna vara det.

Någon som vet vad problemet kan vara? Mer än att det är en Acer. Bara ett år gammal.
Citera
2009-09-30, 21:45
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenZu
När man startar upp så kommer ju först loggan Acer upp, och där kan den stå och ladda i 30 min
Sedan laddas windows i minst 5 min och sedan precis innan den loggar in, så tar det ytterligare 5 min. Allting hände över en natt.

Har testat att formatera om, blev inte bättre. Ram-minnet funkar om det nu skulle kunna vara det.

Någon som vet vad problemet kan vara? Mer än att det är en Acer. Bara ett år gammal.

Har du märkt om det går långsammare än vanligt när du t. ex ska kopiera stora mängder filer?
Det kan vara hårddisken som är på väg att gå åt helvete.
Citera
2009-10-01, 20:39
Medlem
KenZus avatar
När datorn väl är igång så flyter det som vanligt.
Kanske är det grafikkortet som spökar? Har dessvärre inget att byta o testa med. Så det blir att köpa nytt isf.
Citera
2009-10-01, 20:43
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
När datorn väl är igång så flyter det som vanligt.
Kanske är det grafikkortet som spökar? Har dessvärre inget att byta o testa med. Så det blir att köpa nytt isf.

Grafikkortet tvekar jag på att det kan vara. Och eftersom din hårddisk verkar funkar normalt inne i Windows så kan det ju vara själva operativsystemet som det är fel på? Du kanske har fått virus?
Citera
2009-10-06, 06:59
Medlem
KenZus avatar
Har testat att uppdatera mitt grafikkort. Fixat ett bättre? virusprogram, kör NOD32. Eller vilket ska man ha i dagsläget? Hittade inga virus.

Fick ett tips på att det kunde vara något slags virus i msconfig. Någon som vet var man kan se vilken fil som är farlig? I autostart så är inget igång. Men det ligger säkert något under "Tjänster".
Kör vista.

Mycket tacksam för svar!
Citera
2009-10-06, 10:13
Medlem
927s avatar
går det snabbare om du väljer felsäkert läge?
(med ditt problem skulle jag inte stänga av datorn utan välja viloläge, då borde den starta betydligt snabbare)

laptop?
Citera
2009-10-06, 10:25
Medlem
SinXs avatar
Citat:

Har du några externa USB-enheter kopplade till datorn?
Citera
2009-10-06, 11:46
Medlem
KenZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
går det snabbare om du väljer felsäkert läge?
(med ditt problem skulle jag inte stänga av datorn utan välja viloläge, då borde den starta betydligt snabbare)

laptop?
Dessvärre går den inte snabbare i felsäkert läge heller.
Det är en stationär dator.

Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Har du några externa USB-enheter kopplade till datorn?
Har bara mitt trådlösa tangentbord och mus ansluten. Haft hela tiden.

Får nog köra den i viloläge om problemet inte löser sig
Citera
2009-10-06, 14:20
Medlem
927s avatar
då kan ju tex testa koppla bort strömmen till dvd eller annan hårdvara. ta bort pci kort. har du grafik på moderkoret så kan ju det va ett alternativ (jag tror det aktiveras automatisk när man tar bort externt graffekort, annars får man fixa det i bios)

eller så kan man ju börja med att reparera windows (utan nätverk)

jag tror inte problemet är malwarerelaterat men du kan ju posta en hijackthis logg. fundera även på vad du gjorde med datorn igår
Citera
2009-10-06, 16:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Installera och kör HD-TUNE och kika på fliken Health för din hårddisk.
Likaså om cpu-kylaren sitter snett (släppt av någon anledning) kan den börja trottla och den går fruktansvärt långsamt.
Citera
2009-10-10, 15:57
Medlem
KenZus avatar
Har testat era tips. Funkar dessvärre inte
Mycket tacksam för era svar!
Citera
2009-10-10, 18:48
Medlem
927s avatar
blir det samma sak första gången datorn startas om under windows installationen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in