2009-09-30, 20:53
Medlem
Snapcounts avatar
Skall inom den närmaste framtiden resa till Firenze. Det finns ju en massa gott att smaka och köpa i det Italienska köket och hoppades att ta hem lite.

Men jag undrar om hur lång hållbarhet man kan räkna med 12h ?, 24h ? vad är max ? Man har ju inte matvarorna i ett kylskåp när man reser och jag kommer inte att resa direkt hem.
Kan spontant tänka mig att vakumförpackad skinka håller sig bättre.

Vidare om ni kan rekomendera någon spec. skinka, ost, korv eller något annat gott ifrån Toscana-köket så lyssnar jag gärna
Citera
2009-09-30, 21:46
Medlem
crackhitlers avatar
Kurerat kött (som torkade skinkor och salami) håller sig garanterat på din hemresa.

Ost kan bli lite torr när den ligger sådär men köper du en hel ost som har vaxbehandlad yta borde det inte vara någon fara. Den kanske förlorar lite i konsistens men smak borde inte förändras alldeles för märkbart.
Annars går det ju alltid att bara skära bort det torra på osten. Den kommer inte bli gammal och farlig för dig iaf.

Tycker att du ska satsa på salami i Italien, deras prosciutto tycker jag inte är så mycket att hänga i julgranen jämfört med spanjorernas serrano.

GLHF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in