2009-09-30, 20:49
Medlem
Ödlans avatar
Spånar på möjligheten att outsourca en del av min verksamhet och marknaden till Kina. Jag jobbar med ett projekt som inte är så vänligt mot myndigheter. Kan jag bredda verksamheten och öppna ett Hong Kong-baserat bolag eller liknande kinesland där de talar kinesiska och välkomna asiatiska landsmän? Min affärsidé är inget som skulle uppskattas av kinesisk myndighet och man vill ju inte att de gula rackarna ska trilla av pinn så man tvingas lära upp andra på nytt. Det är ju fördelaktigt att de talar engelska så det sker någon form av tvåvägskommunikation med resterade avdelningar. Är det möjligt? Vad kostar det att anställa en handfull styck gult och hyra en lokal där de kanske inte behöver sitta varken jättetrångt eller i landskapsmiljö? Finns det något sätt att undvika kinesernas möjlighet att snoka?
Citera
2009-09-30, 23:29
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Spånar på möjligheten att outsourca en del av min verksamhet och marknaden till Kina. Jag jobbar med ett projekt som inte är så vänligt mot myndigheter. Kan jag bredda verksamheten och öppna ett Hong Kong-baserat bolag eller liknande kinesland där de talar kinesiska och välkomna asiatiska landsmän? Min affärsidé är inget som skulle uppskattas av kinesisk myndighet och man vill ju inte att de gula rackarna ska trilla av pinn så man tvingas lära upp andra på nytt. Det är ju fördelaktigt att de talar engelska så det sker någon form av tvåvägskommunikation med resterade avdelningar. Är det möjligt? Vad kostar det att anställa en handfull styck gult och hyra en lokal där de kanske inte behöver sitta varken jättetrångt eller i landskapsmiljö? Finns det något sätt att undvika kinesernas möjlighet att snoka?

Engelska är inte speciellt utbrett i HK, trots deras historia.
Förstår att du inte vill berätta helt vad du ska syssla med, men berätta något mer... vilken sektor handlar det om och vilken är målgruppen? Ska du sälja inom HK, till fastlandet, eller tredje land?
Citera
2009-10-01, 07:49
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Engelska är inte speciellt utbrett i HK, trots deras historia.
Förstår att du inte vill berätta helt vad du ska syssla med, men berätta något mer... vilken sektor handlar det om och vilken är målgruppen? Ska du sälja inom HK, till fastlandet, eller tredje land?

Målgruppen är hela världen, i detta fall Kina. Jag kommer inte producera eller sälja något, snarare tillhandahålla. Verksamheten kommer finnas internationellt men jag spånar kring möjligheterna att placera en bas i HK för att underlätta breddning och anställa lämpliga översättare t ex.
Citera
2009-10-02, 02:10
Medlem
jokers avatar
Citat:
Målgruppen är hela världen, i detta fall Kina. Jag kommer inte producera eller sälja något, snarare tillhandahålla. Verksamheten kommer finnas internationellt men jag spånar kring möjligheterna att placera en bas i HK för att underlätta breddning och anställa lämpliga översättare t ex.

Singapore kan troligen erbjuda samma utbud vad gäller människor hemmastadda i både anglosaxisk och han-kinesisk språk och kultur som HK kan. Fast folkrepubliken saknar helt jurisdiktion i Singapore, till skillnad från HK där man är ägda av Beijing.
I Singapore har du även fördelen av att engelska är administrationsspråk och korruptionen behagligt låg.

Vill du bara åt billiga kinesisktalande som inte kan åtalas av politrukerna i Beijing kan du även kika på länder som Malaysia, Indonesien, Vietnam och Thailand. Som alla har rejält tilltagna kinesiska minoriteter.
Citera
2009-10-13, 22:11
Medlem
Ödlans avatar
Vilka är de egentliga faktorerna man bör tänka på för att etablera sig på den sidan av klotet? Har hört efter lite angående Singapore nu, tydligen ska det vara väldigt byråkratiserat. En kontakt sade något om en genomsnittlig månadslön på ~4500 SGD. Det är främst supportpersonal och översättare jag vill outsourca till dessa länder, vilken lön kan en sådan arbetare förväntas kosta? Finns det någon fackverksamhet eller liknande som kan huggas i ryggen?
Citera
2009-10-17, 15:47
Medlem
Vrängar'ns avatar
Vet inte om detta hjälper dig, och kommentaren är vinklad på Kina:

Om du sätter upp verksamhet i Kina så kom ihåg att valutan inte är konverterbar. Du bör med andra ord ha ett kontor (moderbolag) på en plats där valutan är konverterbar, exempelvis HK.

Om du jobbar med Kina så är byråkratin väldigt speciell. Med svenska ord liggrer nog ordet korrupt nära till hands, på gott och ont.

I Kina är arbetsrätten helt annorlunda jämfört vad en svensk är van vid, även detta på gott och ont.

Om du jobbar med Kina, leta upp en inhemsk partner. Vet inte om det finns längre, men tidigare hade de ett skattesubjekt kallat Foregin Invested Entity (tror jag det hette). Via ett sådant bolag behandlas man betydligt mer förmånligt skattemässigt än inhemska bolag.
Citera
2009-11-01, 02:20
Medlem
[complex]s avatar
*Nyfniken*
Men social engineering kanske? hmm. Lär känna nån du kan lita på, men det är väl inte det enklaste heller. Hmm.
Kanske kan börja här? http://forums.sgclub.com/ Eller skapa nån tråd/reklam på lite olika forum dom besöker. Sen hittar du antagligen nån som är intresserad tillslut.
Citera
2009-11-01, 13:57
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
*Nyfniken*
Men social engineering kanske? hmm. Lär känna nån du kan lita på, men det är väl inte det enklaste heller. Hmm.
Kanske kan börja här? http://forums.sgclub.com/ Eller skapa nån tråd/reklam på lite olika forum dom besöker. Sen hittar du antagligen nån som är intresserad tillslut.

...Hur skulle social engineering hjälpa mig? Det finns väl klockrena ambassader som man kan kontakta för att höra hur det fungerar med byråkratin och juridiken i just det landet man väljer att expandera till. Forumet du länkar verkar totalt ointressant, behöver jag någon för anställning kommer jag naturligtvis vända mig till någon som sysslar med just arbetsförmedling. Tack ändå.
Citera
2009-11-01, 19:08
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
...Hur skulle social engineering hjälpa mig? Det finns väl klockrena ambassader som man kan kontakta för att höra hur det fungerar med byråkratin och juridiken i just det landet man väljer att expandera till. Forumet du länkar verkar totalt ointressant, behöver jag någon för anställning kommer jag naturligtvis vända mig till någon som sysslar med just arbetsförmedling. Tack ändå.

Ah jo..
Nä men jag försökte komma med ett så gott svar jag kunde typ heh..
Men ah, testa vänd dig till nån arbetsförmedling då och ambassader. Allt det där är väl lite "social engineering" med. Np.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in