• 1
  • 2
2009-10-02, 16:30
Medlem
Stoxozs avatar
Tjena! Lånar tråden lite granna om det är okej...

Är det några av er här på forumet som har hunnit testa Windows 7 än?
Man har ju hört så mycket om att Windows är piskade att dom måste lyckas med detta annars kan dom hälsa hem...
Men vad är det annars som är nytt? Vad är förbättrat och vad är den stora skillnaden?

Vill veta för jag känner att jag är lite dåligt påläst om allt detta. Så att höra från några som testat det vore najs!
Citera
2009-10-02, 16:40
Medlem
[Strange Days]s avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=940310

Windows 7 har testats länge, och det har skrivits om Windows 7 länge på forumet också!
Håll till godo med läsningen.

Här finns mer läsning om nya funktioner och utseendeförändringar:

http://www.askvg.com/whats-new-in-wi...h-screenshots/
http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_7
http://www.winsupersite.com/faq/windows_7.asp

Se även denna FAQ:en på Flashback:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=860756
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-02 kl. 16:43.
Citera
2009-10-16, 10:58
Medlem
muglerts avatar
Men får man köpa en OEM version utan att köpa en ny burk? Eller brukar det gå att göra ändå? Windows 7 blir det första operativsystemet jag köper själv RC is great!
Citera
2009-10-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muglert
Men får man köpa en OEM version utan att köpa en ny burk? Eller brukar det gå att göra ändå? Windows 7 blir det första operativsystemet jag köper själv RC is great!
Det ska inte vara några problem. Men du måste dock göra en ren installation. Hårddisken måste vara tom.
Skillnaden mellan Retail och OEM är att OEM versionen blir låst till moderkortet i datorn. (Alltså, om man vill byta moderkort måste det vara av samma modell, men det brukar gå att ringa till Microsoft och aktivera via telefon om man bytt moderkort.). Och man får ingen gratis support.
Citera
2009-10-23, 01:40
Medlem
Sereenas avatar
Nån som vet hur kinkiga komplett är med OEM, kan jag köpa tex en ny HDD och en OEM utan att dom sätter sig på tvären?
Citera
2009-10-23, 17:11
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nån som vet hur kinkiga komplett är med OEM, kan jag köpa tex en ny HDD och en OEM utan att dom sätter sig på tvären?

Du behöver inte köpa någonting annat än op't skulle jag tro, jag köpte mitt Vista OEM på NetOnNet och det var bara och knalla in och handla.
Citera
2009-10-26, 15:49
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om du har en processor som är x64-kompatibel så är det givet, ja.

Är det inte speciella drivrutiner för 64-bitars versionen för övrig hårdvara, typ nätverkskort och kringutrustning? Vill ogärna köpa 64 bitars versionen för att sedan behöva byta mus, skrivare etc.
Och hur är det med programmen man installerar? Bör dom vara 64 bitars kompatibla, eller?
Citera
2009-10-26, 15:55
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Är det inte speciella drivrutiner för 64-bitars versionen för övrig hårdvara, typ nätverkskort och kringutrustning? Vill ogärna köpa 64 bitars versionen för att sedan behöva byta mus, skrivare etc.
Och hur är det med programmen man installerar? Bör dom vara 64 bitars kompatibla, eller?

1] Det fungerar alldeles utmärkt med drivrutiner o. dylikt för nätverkskort och kringutrustningar i 99% av fallen, så du behöver nog inte vara orolig för det. OM det skulle till att strula med någon drivrutin, så kan du oftast installera Vista-drivrutinerna i Windows 7 i Vista-kompatibelt läge.

2] Nej, programmen du installerar behöver inte vara x64-kompatibla. I 64-bitars Windows system så finns det en inbyggd emulator i kärnan som heter "WoW64" - Windows on Windows 64 - vilken gör det möjligt för 64-bitarskärnan att exekvera 32-bitarsapplikationer utan några konstigheter.
Citera
2009-11-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Andra saker i ämnet är att om du får problem med Windows (OEM) och ej kan lösa det och ringer supporten hos Microsoft så kostar det stora pengar, där du med Retail vanligtvis får hjälp gratis.

En annan mera okänd sak är att OEM knyts till din dator/hårdvara (Vista/Win7), och byter du tex moderkort är din licens "normalt sett" förbrukad, medan det på Retail går bra.

Vad menas med det här? Om jag byter moderkort så kan jag inte formatera datorn och installera windows oem på nytt?

Eller gäller det här bara om man byter moderkort och inte ominstallerar?

Rätt värdelöst om man köper en oem version sen när man byter moderkort måste man köpa en ny utgåva, borde gå att omformatera datorn efter bytet.
Citera
2009-11-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Rätt värdelöst om man köper en oem version sen när man byter moderkort måste man köpa en ny utgåva, borde gå att omformatera datorn efter bytet.
Gissa varför oem är mycket billigare än fullversionen.
Citera
2011-01-02, 23:26
Medlem
Då denna tråd bland en mängd andra var den som bäst lämpade sig för min fråga passar jag därför på.

Jag tänkte köpa Win 7 OEM/Home & installera på en butiksköpt dator där XP var förinstallerat. För mig finns det inga etiska överväganden gällande licensen, däremot undrar jag om den förinstallerade OEM versionen av XP har registrerat moderkortet i någon Microsoft databas, och att detta skulle kunna ställa till problem om jag installerar en Win 7 OEM? Kommer jag under installationen mötas av någon ruta i stil med:

Detta moderkort/dator/maskin är redan registrerad och äger ej rättigheten att installera en OEM version.

Bör kanske nämnas att jag tänker göra en clean install, vilket enligt många hemsidor innebär att OEM licensen knyts till den nuvarande hårdvaran i maskinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in