• 1
  • 2
2009-10-02, 16:30
Medlem
Stoxozs avatar
Tjena! Lnar trden lite granna om det r okej...

r det ngra av er hr p forumet som har hunnit testa Windows 7 n?
Man har ju hrt s mycket om att Windows r piskade att dom mste lyckas med detta annars kan dom hlsa hem...
Men vad r det annars som r nytt? Vad r frbttrat och vad r den stora skillnaden?

Vill veta fr jag knner att jag r lite dligt plst om allt detta. S att hra frn ngra som testat det vore najs!
Citera
2009-10-02, 16:40
Medlem
[Strange Days]s avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=940310

Windows 7 har testats lnge, och det har skrivits om Windows 7 lnge p forumet ocks!
Hll till godo med lsningen.

Hr finns mer lsning om nya funktioner och utseendefrndringar:

http://www.askvg.com/whats-new-in-wi...h-screenshots/
http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_7
http://www.winsupersite.com/faq/windows_7.asp

Se ven denna FAQ:en p Flashback:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=860756
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-02 kl. 16:43.
Citera
2009-10-16, 10:58
Medlem
muglerts avatar
Men fr man kpa en OEM version utan att kpa en ny burk? Eller brukar det g att gra nd? Windows 7 blir det frsta operativsystemet jag kper sjlv RC is great!
Citera
2009-10-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muglert
Men fr man kpa en OEM version utan att kpa en ny burk? Eller brukar det g att gra nd? Windows 7 blir det frsta operativsystemet jag kper sjlv RC is great!
Det ska inte vara ngra problem. Men du mste dock gra en ren installation. Hrddisken mste vara tom.
Skillnaden mellan Retail och OEM r att OEM versionen blir lst till moderkortet i datorn. (Allts, om man vill byta moderkort mste det vara av samma modell, men det brukar g att ringa till Microsoft och aktivera via telefon om man bytt moderkort.). Och man fr ingen gratis support.
Citera
2009-10-23, 01:40
Medlem
Sereenas avatar
Nn som vet hur kinkiga komplett r med OEM, kan jag kpa tex en ny HDD och en OEM utan att dom stter sig p tvren?
Citera
2009-10-23, 17:11
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nn som vet hur kinkiga komplett r med OEM, kan jag kpa tex en ny HDD och en OEM utan att dom stter sig p tvren?

Du behver inte kpa ngonting annat n op't skulle jag tro, jag kpte mitt Vista OEM p NetOnNet och det var bara och knalla in och handla.
Citera
2009-10-26, 15:49
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om du har en processor som r x64-kompatibel s r det givet, ja.

r det inte speciella drivrutiner fr 64-bitars versionen fr vrig hrdvara, typ ntverkskort och kringutrustning? Vill ogrna kpa 64 bitars versionen fr att sedan behva byta mus, skrivare etc.
Och hur r det med programmen man installerar? Br dom vara 64 bitars kompatibla, eller?
Citera
2009-10-26, 15:55
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
r det inte speciella drivrutiner fr 64-bitars versionen fr vrig hrdvara, typ ntverkskort och kringutrustning? Vill ogrna kpa 64 bitars versionen fr att sedan behva byta mus, skrivare etc.
Och hur r det med programmen man installerar? Br dom vara 64 bitars kompatibla, eller?

1] Det fungerar alldeles utmrkt med drivrutiner o. dylikt fr ntverkskort och kringutrustningar i 99% av fallen, s du behver nog inte vara orolig fr det. OM det skulle till att strula med ngon drivrutin, s kan du oftast installera Vista-drivrutinerna i Windows 7 i Vista-kompatibelt lge.

2] Nej, programmen du installerar behver inte vara x64-kompatibla. I 64-bitars Windows system s finns det en inbyggd emulator i krnan som heter "WoW64" - Windows on Windows 64 - vilken gr det mjligt fr 64-bitarskrnan att exekvera 32-bitarsapplikationer utan ngra konstigheter.
Citera
2009-11-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Andra saker i mnet r att om du fr problem med Windows (OEM) och ej kan lsa det och ringer supporten hos Microsoft s kostar det stora pengar, dr du med Retail vanligtvis fr hjlp gratis.

En annan mera oknd sak r att OEM knyts till din dator/hrdvara (Vista/Win7), och byter du tex moderkort r din licens "normalt sett" frbrukad, medan det p Retail gr bra.

Vad menas med det hr? Om jag byter moderkort s kan jag inte formatera datorn och installera windows oem p nytt?

Eller gller det hr bara om man byter moderkort och inte ominstallerar?

Rtt vrdelst om man kper en oem version sen nr man byter moderkort mste man kpa en ny utgva, borde g att omformatera datorn efter bytet.
Citera
2009-11-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Rtt vrdelst om man kper en oem version sen nr man byter moderkort mste man kpa en ny utgva, borde g att omformatera datorn efter bytet.
Gissa varfr oem r mycket billigare n fullversionen.
Citera
2011-01-02, 23:26
Medlem
D denna trd bland en mngd andra var den som bst lmpade sig fr min frga passar jag drfr p.

Jag tnkte kpa Win 7 OEM/Home & installera p en butikskpt dator dr XP var frinstallerat. Fr mig finns det inga etiska vervganden gllande licensen, dremot undrar jag om den frinstallerade OEM versionen av XP har registrerat moderkortet i ngon Microsoft databas, och att detta skulle kunna stlla till problem om jag installerar en Win 7 OEM? Kommer jag under installationen mtas av ngon ruta i stil med:

Detta moderkort/dator/maskin r redan registrerad och ger ej rttigheten att installera en OEM version.

Br kanske nmnas att jag tnker gra en clean install, vilket enligt mnga hemsidor innebr att OEM licensen knyts till den nuvarande hrdvaran i maskinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in