2009-09-30, 18:07
Kan ge ett dagsfärskt exempel. I söndags köpte vi nya glödlampor (eller vad det nu heter nuförtiden), de brann av idag i arbetsrummet. I dag har även lampan i hallen slocknat (glödlampan där var kanske 1.5 vecka "gammal") till och råga på allt har lysröret i köket slocknat idag och igår slocknade lampan ovanför matbordet.
Vårt hus är en 70-talsvilla med direktverkande el, "originalelledningar".
Bott här i 4 år. Tycker detta problem med glödlampor som brinner av med en smäll, ökat för varje år. Glödlampor som är max 1-2 veckor gamla.
Särskilt labilt är det om man har tänt en lampa i låt säga varannat rum. Vi har sju rum, vilket innebär att man kan ha tänt i max tre rum utan risk att sabba någon glödlampa. Ett exempel: Idag tände jag i hallen samtidigt som det var tänt en lampa i vardagsrummet, då small både hallampan och kökslampan samtidigt.
Nu börjar jag bli allvarligt oroad över om våra elledningar håller på att "ruttna", de är ändå 35 år gamla. Frugan vill dock inte kolla upp det, eftersom hon är rädd att måsta byta ut elledningarna, vilket tydligen kostar multum. Jag känner mer att: Vad fan, det blir snart dyrare med alla glödlampor
Och tänk om något är fel med elsystemet? Vad är alternativet? Installera brandvarnare i varje rum och hoppas på det bästa?
Kan tillägga att när vi lagar mat och har tänt lysröret i köket, sprakar det i köksradion 1.5 meter bort!!! Vad fan handlar sådant om?
Någon med tips på vad vi borde göra och vad detta kan handla om?
Om vi kontaktar en elektriker för en genomgång av elsystemet och han hittar fel antar jag attd et dokumenteras så huset blir svårare att sälja kanske (vi tänker flytta inom fyra år) huset ligger inte bra till, så vi kommer aldrig att få tillbaka pengarna vi lägger på att ev. byta elsystem. Men nu känner jag bara att ååååååååh, jag orkar inte med detta mörker!!!
Vårt hus är en 70-talsvilla med direktverkande el, "originalelledningar".
Bott här i 4 år. Tycker detta problem med glödlampor som brinner av med en smäll, ökat för varje år. Glödlampor som är max 1-2 veckor gamla.
Särskilt labilt är det om man har tänt en lampa i låt säga varannat rum. Vi har sju rum, vilket innebär att man kan ha tänt i max tre rum utan risk att sabba någon glödlampa. Ett exempel: Idag tände jag i hallen samtidigt som det var tänt en lampa i vardagsrummet, då small både hallampan och kökslampan samtidigt.
Nu börjar jag bli allvarligt oroad över om våra elledningar håller på att "ruttna", de är ändå 35 år gamla. Frugan vill dock inte kolla upp det, eftersom hon är rädd att måsta byta ut elledningarna, vilket tydligen kostar multum. Jag känner mer att: Vad fan, det blir snart dyrare med alla glödlampor
Och tänk om något är fel med elsystemet? Vad är alternativet? Installera brandvarnare i varje rum och hoppas på det bästa?Kan tillägga att när vi lagar mat och har tänt lysröret i köket, sprakar det i köksradion 1.5 meter bort!!! Vad fan handlar sådant om?
Någon med tips på vad vi borde göra och vad detta kan handla om?
Om vi kontaktar en elektriker för en genomgång av elsystemet och han hittar fel antar jag attd et dokumenteras så huset blir svårare att sälja kanske (vi tänker flytta inom fyra år) huset ligger inte bra till, så vi kommer aldrig att få tillbaka pengarna vi lägger på att ev. byta elsystem. Men nu känner jag bara att ååååååååh, jag orkar inte med detta mörker!!!