2004-01-05, 01:39
Medlem
Zosos avatar
När moderatorerna varnar någon för personangrepp blir det såväl inkonsekvent som godtyckligt. Det här retar många användare. Varför inte införa ett system där den som blir påhoppad själv får anmäla om han/hon tycker det är ett personangrepp. Jag skiter fullständigt i om någon kallar mig jävla idiot. Eftersom jag vet att jag inte är en jävla idiot anser jag det således inte vara ett personangrepp.

Det är jag och ingen moderator som ska definiera om det som sägs, riktat mot mig, är ett personangrepp eller inte.
Citera
2004-01-05, 02:28
Medlem
Boogaloos avatar
Låter som thompas förslag tycker jag.
Citera
2004-01-05, 04:17
Bannlyst
Det låter helt klart som en vettig idé. Det är jag med på...

// Roger P.
Citera
2004-01-05, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoso
Det är jag och ingen moderator som ska definiera om det som sägs, riktat mot mig, är ett personangrepp eller inte.

Regeln finns väl inte där primärt för att hindra folk att kränka varandra utan verkar - tillsammans med de andra reglerna i sin helhet - för ett gott diskussionsklimat. Personangrepp hör inte hemma där.
Citera
2004-01-05, 11:47
Medlem
Zosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Låter som thompas förslag tycker jag.
Ojdå, sorry thompa, det var inte min avsikt att "stjäla" ditt förslag . Som sagt, detta har ju redan diskuterats
Citera
2004-01-05, 13:46
Bannlyst
Det är som Lilo säger: det är först och främst för att få ett trevligt klimat på formet som regeln finns. Det finns ju faktiskt ingen anledning att kalla någon för "jävla idiot" för att föra fram sin åsikt, eller hur?
Citera
2004-01-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Det är som Lilo säger: det är först och främst för att få ett trevligt klimat på formet som regeln finns. Det finns ju faktiskt ingen anledning att kalla någon för "jävla idiot" för att föra fram sin åsikt, eller hur?

Nej absoult inte! När A kallar B för t.ex. "djävla idiot" i en diskussion så är det inte bara kränkande för A utan även B kränker sig själv, dvs han sänker sin nivå rejält och sker det ofta att B gör så, så orkar ingen läsa hans inlägg. Och jag tror att B i de flesta fall när han säger så står svarslös och inte kan debattera längre.

Ja jag tycker att Thompas förslag låter vettigt.
Citera
2004-01-05, 15:17
Medlem
WSEs avatar
Kränkande? Om du träffade mig på stan och sa att jag var en ful jävel så skulle jag känna mig kränkt. Om någon kallar mig jävla idiot på fb är det bara ettor och nollor i rymden. LOVE.
Citera
2004-01-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken
Nej absoult inte! När A kallar B för t.ex. "djävla idiot" i en diskussion så är det inte bara kränkande för A utan även B kränker sig själv, dvs han sänker sin nivå rejält och sker det ofta att B gör så, så orkar ingen läsa hans inlägg. Och jag tror att B i de flesta fall när han säger så står svarslös och inte kan debattera längre.

Spelar det roll? Det är ju inte det som är kärnan, om en individ gör bort sig eller inte - kärnan är ju i att man inte vill ha den där låga nivån på bekostnad av den kollektiva massan. Någonstans måste man sätta ner en fot?
Citera
2004-01-05, 16:48
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Någonstans måste man sätta ner en fot?

Absolut, tyvärr ges varningar ut för personangrepp just precis hur som helst, helt godtyckligt. Vissa kommer undan med upprepade personangrepp i varenda postning, andra får en varning för ett skämt. Av denna anledning borde åtminstonde någon behöva anmäla personangreppet.
Citera
2004-01-05, 17:17
Medlem
Kashmirs avatar
Tycker inte det spelar roll om den andre känner sig kränkt eller inte. Pesonligen vill jag ha ett forum där man kan skriva om vad man vill, vilker jag tycker funkar bra, inte att man får skriva hur man vill.

Tummas det på reglerna är jag rädd att det snabbt blir ett fjortisställe. Faktiskt måste jag erkänna att jag tidigare hade fördommar mot fb innan jag regga mig, trodde det var en massa trams för fjortisar. Jag blev mycket positivt överraskad när jag sen såg den oftast höga nivån på debatten, saker jag inte kan det minsta av har börjat intressera mig och lärt mig lite om. Det är kul att utbytta tankar om ämne som alltid intresserat mig, ibland får jag mig ett garv etc etc

Pajkastare tycker jag mest är tråkiga oavsett om de sårar någon eller inte. Jag är inte här för att lära mig nya nedvärderande ord eller hur de värsta småungarna fungerar.
Citera
2004-01-05, 18:32
Bannlyst
Det känns lite som att dom enda som debatterar för varningar vid personangrepp är moderaterna själva. Slagordet för dagen är gott diskussionsklimat.

De flesta andra verkar anse att det är upp till var och en att bestämma om man blir kränkt av tillmälen.

Känns inte resonemanget igen en aning från Mona Sahlins uttalanden om demokratiska folkval? Alltså, om folk själv får välja så blir makthavarnas makt en aning mindre. Alltså vill man behålla sin makt över allmogen och då offrar man gärna folks fria vilja på köpet...

Fast, det kanske bara är jag som har kommit att se sambandet?

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in