• 1
  • 2
2004-01-06, 13:15
Medlem
wobblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Ursäkta att jag tränger mig in här.

Jag städade lite hos farsan igår och hittade en HP Omnibook som låg å skräpade, tänkte om man kunde ha lite kul med den.
Det sitter W95 i den, så finns det några lämpliga program till W95 som man kan scanna med?
Kan nog få tag i ett w-lan kort till helgen

Ta den absolut lättaste vägen: Knoppix.

Ladda hem senaste iso-filen med knoppix, bränn ut, boota upp datorn och du har en komplett linux-installation med tillhörande verktyg för att scanna wlan eller vad du nu helst vill göra. (knoppix installerar ingenting på datorn, så när du är klar så tar du bara ur skivan, startar om och datorn är tillbaka i samma skick som när du började.)
Citera
2004-01-06, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wobbla
Ta den absolut lättaste vägen: Knoppix.

Ladda hem senaste iso-filen med knoppix, bränn ut, boota upp datorn och du har en komplett linux-installation med tillhörande verktyg för att scanna wlan eller vad du nu helst vill göra. (knoppix installerar ingenting på datorn, så när du är klar så tar du bara ur skivan, startar om och datorn är tillbaka i samma skick som när du började.)
för att boota från cd skiva så kräver det att hans laptop stödjer det, vilket den inte borde göra om de inte är svinrika och låter värdefulla datorer mögla bort på vinden..
Citera
2004-01-06, 13:47
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0n-Gamer
för att boota från cd skiva så kräver det att hans laptop stödjer det, vilket den inte borde göra om de inte är svinrika och låter värdefulla datorer mögla bort på vinden..

Nja....farsans firma "tappade" bort den...så han tog hand om den
är tydligen en Omnibook 800ct och det finns cd att ansluta till den....har inte kollat upp bios än om den kan boota från cd:n
Citera
2004-01-06, 16:26
Medlem
eXPos avatar
nåt att rekomendera är att använda sej av en gps puck när ni knallar runt på stan och "tittar i affärer" då kan ni få veta var ni varit vid ett klockslag .. =)
Citera
2004-01-06, 18:45
Medlem
LonErs avatar
Gps-puck, lagrar den information kontinuerligt direkt på medhavd dator om var man befinner sig för tillfället? Kanske får ta och svänga ihop en sån, tror jag såg min gamla Meccanobyggsats på vinden häromveckan...
Citera
2004-01-06, 18:57
Medlem
TWATEs avatar
GPS te Netstumbler funkar enligt följande..
Stoppa grejjerna i väska eller nåt..
Knalla runt..

Kolla sen loggen, då du har ett antal positioner, en för varje ställe dör du hittat nät... Kör detta sedan mot ett kartprogram.. Så vipps.. Nu vet du vart du kan surfa..
Citera
2004-01-06, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Sajon sa många smarta saker

Det finns många bra windows program, netstumbler osv, som man klarar sig med om man vill lattja lite. Men om man vill gå deep in i sitt w-lan lekande är det lika bra att installera linux och dra ner kismet (http://www.kismetwireless.net/)

Sajon: vad har kismet för features som är bra att känna till, feutures för att knäcka wep-kryptering? annat smått och skoj?

Ojojoj, den första meningen tycker jag om =)
Nämen jag har lekt rätt mycke med wlan..

Kismet.. Man kan använda loggen som den skapar till att lägga in i ettercap, och se vilka lösenord som skickades i luften utan att du var uppkopplad ditt =)

Man ser vilka datorer som är uppkopplade till det wlanet vilket är bra för i vissa fall är wlan'en gömda, och då hittar inte netstumbler det, men kismet gör och för att connecta till det nätet så måste du byta mac adress på wlan kortet, å då e det bara ta ett från listan som kismet ger en.

Kismet har de andra funktionerna som man förväntar sig oxå..

Man kan nog använda kismet loggen och slänga in i wepcrack el nått för att knäcka wep-säkerheten. Men Airsnort kör jag själv på.
Det krävs dock en bra tid för att knäcka 128 bitars.. Går 256 än? (inom rimlig tid)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in