2004-02-16, 08:42
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Jag tror dig inte. Du har fel.
Såg faktiskt ett program på discovery för något år sedan eller två som tog upp just dessa uppgifter så jag tror det är sant. Inte för att det är världens tillförlitligaste källa, men uppgifterna verkade solida. Som källor använde man bl a ett obduktionsprotokoll som påstods vara Hitlers.

De tog även upp att Hitlers lik sedan flyttades runt i östtyskland och slutligen förstördes i Magdeburg 1970.

Enligt denna skickades ej hela kroppen utan endast Hitlers underkäke (tandidentifiering, ni vet) till Moskva.

Bosse Schön däremot borde vara noggrannare med faktakontrollen. Han är ju rena rama Herman Lindkvist för fan.
Citera
2004-02-16, 08:52
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Såg faktiskt ett program på discovery för något år sedan eller två som tog upp just dessa uppgifter så jag tror det är sant. Inte för att det är världens tillförlitligaste källa, men uppgifterna verkade solida. Som källor använde man bl a ett obduktionsprotokoll som påstods vara Hitlers.

De tog även upp att Hitlers lik sedan flyttades runt i östtyskland och slutligen förstördes i Magdeburg 1970.

Enligt denna skickades ej hela kroppen utan endast Hitlers underkäke (tandidentifiering, ni vet) till Moskva.

Bosse Schön däremot borde vara noggrannare med faktakontrollen. Han är ju rena rama Herman Lindkvist för fan.

Jag har läst Beevors bok och vad han tar upp är ryska källor som är notoriskt opålitliga. Jag har inte rätt bok framför mig men det finns andra böcker som på ett bra sätt förklarar varför den ryska teorin är fel. Jag kommer inte riktigt i håg alla detaljer.

Håller med om Bosse Schön. Jag personligen läser inte hans alster och räknar inte in dem bland facklitteraturen.

EDIT: Jag infogar en länk som beskriver händelserna ungefär som jag kommer ihåg att jag läst.

http://www.historybookshop.com/articles/people/politicians-courtiers/hitler-death.asp
Citera
2004-02-16, 10:02
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Jag har läst Beevors bok och vad han tar upp är ryska källor som är notoriskt opålitliga.
Ja, hela den teorin är vad jag förstår byggd på ryska källor. Huruvida dessa är opålitliga eller ej har jag däremot inte en jävla susning om. Men ryssarna är väl de som tog riksdagen och de borde ju veta mest, vilket dock inte gör deras källor pålitliga givetvis.
Citat:
Håller med om Bosse Schön. Jag personligen läser inte hans alster och räknar inte in dem bland facklitteraturen.
Jag tänker främst på den lägervakten han grävde upp som tjänstgjorde i ett koncentrationsläger ett år efter att det var nedlagt. Det tycks mig mest som om han är inne på det sensationella i sina böcker vilket placerar honom i samma fack som Herman Lindkvist, dvs damtidningshistoriker som är mer intresserade av att skildra skandaler och chocka än att skildra ett historiskt skeende. Såpopera/kvällstidning i historisk tappning med andra ord. Jag läste "Svenskarna som stred för Hitler" sen fick det vara nog.
Citera
2004-02-16, 10:38
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Jag har läst Beevors bok och vad han tar upp är ryska källor som är notoriskt opålitliga. Jag har inte rätt bok framför mig men det finns andra böcker som på ett bra sätt förklarar varför den ryska teorin är fel. Jag kommer inte riktigt i håg alla detaljer.

EDIT: Jag infogar en länk som beskriver händelserna ungefär som jag kommer ihåg att jag läst.

http://www.historybookshop.com/articles/people/politicians-courtiers/hitler-death.asp
Källan ifrågasätter den ryska versionen, men den presenterar inte några hållbara bevis om motsatsen. Den kropp som man tror var hitlers hittades enligt de ryska
källorna intakt, dock svårt brännskadade. Det finns en möjlighet att Ryssarna, inte hittade Hitlers kropp, utan har varit tvungna att hitta en kropp, vilken som helst, bara för att man inte ville drabbas Stalins vrede. Detta tyder ju ryssarnas ovilja att gå med på en DNA-undersökning på om inte annat. Fast jag tror nog ändå att det var Hitler man hittade, och att de ryska källorna till större delen är sanna. Och skulle de nu inte vara det så beror det nog snarare på att man inte hittade kroppen, än att hitler lyckats fly från Berlin.

Nä, Bosse Schöns bok är väl inget mästerverk det håller jag med om, men några guldkorn innehåller den, karln har ju trots allt inte suttit hemma fabricerat alltihop. Däremot så håller jag med att faktagranskningen kunde vara bättre. Även Beevors bok innehåller en del fakatafel, men är till större delen korrekt.
Citera
2004-02-17, 16:06
Bannlyst
Ingen vet med andra ord.
Citera
2004-02-18, 16:16
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En_Slugger
Ingen vet med andra ord.
Nja det vill jag inte säga, det mesta tyder nog på att den ryska versionen är den korrekta. Även om det finns vissa tveksamheter.
Citera
2004-02-18, 17:20
Medlem
Fonuss avatar
Det finns ju flera personer i bunkern som vittnat om att Hitler och Eva Braun lät viga sig och sedan några dagar senare, den 30 April 1945, begick självmord. Ett av vittnena är Traudl Junge, en av Hitlers sekreterare. En annan är Hitlers adjutant Otto Günsche.
Händelserna i bunkern finns detaljerat beskrivna i boken "Albert Speer och sanningen" av Gitta Serney, en bok som också i övrigt är mycket intressant.
Citera
2004-02-19, 12:42
Bannlyst
Det finns en annan intressant bok som berör ämnet ,nämligen "The last day of hitler ,Legend,Evidence and Truth " av Anton Joachimsthaler

En ganska välskriven bok tycker jag,rekommenderas.
I alla fall så står det bla:
Den 6 Juni 1945 ,håll ryssarna en in-officiell press konferens i Berlin för krigs reportrar från USA,Storbrittanien,och Frankrike ,en officerare från Marskalk Zhukov stab avslöjade detaljerna om sökande efter Hitlers kropp ,och bemyndigade reportrarna att rappotera ,utan att nämna officerarens namn som källa -att den rätta kroppen hade blivit hittad med stor grad av sannolikhet att det var Hitler.
Hitlers svarta och svårt brännskadade kropp var en av fyra kroppar som hade hittats i bunkern den 3 och 4 Maj ,dem hade blivit brända med en (antog ryssarna) eldkastare för att försvåra identifieringen,men trots detta hade det fortfarande varit möjligt att identifiera Hitlers lik.

Detta var den möjligen den sista obemyndigande press träff utan Stalin´s vetskap som han accepterade av Marskalk Zhukov ,efter denna kanske sista sanningsenliga presskonferens ,styrde Stalin helt vad som skulle sägas vid framtida presskonferenser.

Den 28 December 1956 dödsförklarades Hitler officiellt i "Register of declared dead wich records office I in Berlin-Dahlem maintains for the Federal republic and West Berlin"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in