Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Jag har läst Beevors bok och vad han tar upp är ryska källor som är notoriskt opålitliga. Jag har inte rätt bok framför mig men det finns andra böcker som på ett bra sätt förklarar varför den ryska teorin är fel. Jag kommer inte riktigt i håg alla detaljer.
Håller med om Bosse Schön. Jag personligen läser inte hans alster och räknar inte in dem bland facklitteraturen.
EDIT: Jag infogar en länk som beskriver händelserna ungefär som jag kommer ihåg att jag läst.
http://www.historybookshop.com/articles/people/politicians-courtiers/hitler-death.asp
Källan ifrågasätter den ryska versionen, men den presenterar inte några hållbara bevis om motsatsen. Den kropp som man tror var hitlers hittades enligt de ryska
källorna intakt, dock svårt brännskadade. Det finns en möjlighet att Ryssarna, inte hittade Hitlers kropp, utan har varit tvungna att hitta en kropp, vilken som helst, bara för att man inte ville drabbas Stalins vrede. Detta tyder ju ryssarnas ovilja att gå med på en DNA-undersökning på om inte annat. Fast jag tror nog ändå att det var Hitler man hittade, och att de ryska källorna till större delen är sanna. Och skulle de nu inte vara det så beror det nog snarare på att man inte hittade kroppen, än att hitler lyckats fly från Berlin.
Nä, Bosse Schöns bok är väl inget mästerverk det håller jag med om, men några guldkorn innehåller den, karln har ju trots allt inte suttit hemma fabricerat alltihop. Däremot så håller jag med att faktagranskningen kunde vara bättre. Även Beevors bok innehåller en del fakatafel, men är till större delen korrekt.