Kan någon vara snäll och hjälpa mig förstå begreppen då jag har en hemtenta och boken gör mig inte smartare..
Forskarna Ada och Beda kontaktas av personalchefen Carl, som har problem på sinarbetsplats. Under det senaste året har det förekommit besvärande mobbningstillbud på en av avdelningarna och vantrivseln är utbredd. Carl vill att Ada eller Beda skall åta sig uppgiften att utreda vad som är orsaken till den olyckliga situationen och ber dem komma in medförslag på hur man skulle kunna gå till väga för att undersöka det hela. Till saken hör att Ada har en idealistisk syn på människan och verkligheten i stort (ontologi), medan Beda har en materialistisk utgångspunkt.
Frågan är hur Adas respektive Bedas sätt att närma sig forskningsuppgiften kommer att påverkas av deras skilda ontologiska utgångspunkter.
1. Vilka föreställningar kan Ada respektive Beda tänkas ha om mobbningens orsaker,
dvs. vad mobbningen beror på?
2. Vilken form av data (information) kan de tänkas vilja samla in för att förklara/beskriva
problemsituationen?
3. Sammanfatta: Vilka är de huvudsakliga skillnaderna mellan hur Ada och Beda väljer
att närma sig forskningsuppgiften?
4. Slutligen: Om du var Carl, vem av Ada och Beda skulle DU välja att genomföra
undersökningen. Företagets budget räcker inte till att anställa båda … Motivera ditt
ställningstagande!