2009-09-29, 13:45
Medlem
Dr.Elmos avatar
Tjena folkes! Jag är nu snart 20 fyllda och ska så småningom börja skatta till den svenska kyrkan.
Jag har börjat fråga mig själv, varför? Jag är döpt, konfirmerad och lever efter kyrkans traditioner, förutom att jag aldrig sätter min fot i en kyrka om jag inte är tvungen. Jag tror inte på gud och allt som har med gud att göra. Jag bryr mig inte om kulturarvet, då jag tycker att vi ska blicka framåt, inte bakåt.

Istället hade jag tänkt skänka min kyrkoskatt till behövande i sydvärlden.
Varför gör jag det inte bara undrar ni?
Nackdelar:
Jag får inte gifta mig i svenska kyrkan. (Kan bli ett jävla liv från framtida fru)
Jag får inte begrava mig i svenska kyrkan. (Inte för att jag bryr mig när jag är död men det blir mer arbete för anhöriga)
fler?
Diskussion: Varför är Du fortfarande med i svenska kyrkan / (*Varför drog Du dig ur*).

* Diskuteras i https://www.flashback.org/showthread.php?t=636801

Notera: Jag vill helst få svar av icketroende.
Citera
2009-09-29, 13:50
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
Tjena folkes! Jag är nu snart 20 fyllda och ska så småningom börja skatta till den svenska kyrkan.
Jag har börjat fråga mig själv, varför? Jag är döpt, konfirmerad och lever efter kyrkans traditioner, förutom att jag aldrig sätter min fot i en kyrka om jag inte är tvungen. Jag tror inte på gud och allt som har med gud att göra. Jag bryr mig inte om kulturarvet, då jag tycker att vi ska blicka framåt, inte bakåt.

Istället hade jag tänkt skänka min kyrkoskatt till behövande i sydvärlden.
Varför gör jag det inte bara undrar ni?
Nackdelar:
Jag får inte gifta mig i svenska kyrkan. (Kan bli ett jävla liv från framtida fru)
Jag får inte begrava mig i svenska kyrkan. (Inte för att jag bryr mig när jag är död men det blir mer arbete för anhöriga)
fler?
Diskussion: Varför är Du fortfarande med i svenska kyrkan / (*Varför drog Du dig ur*).

* Diskuteras i https://www.flashback.org/showthread.php?t=636801

Notera: Jag vill helst få svar av icketroende.
Du har fel angående giftermålet. Begravd blir du oavsett du är medlem eller ej. Måste du promt ha en kristen begravning i Svenska Kyrkans regi, ja då kanske du bör vara medlem.

Här kan du kolla in lite mer om detta: http://uturkyrkan.se/vad-sker/
Citera
2009-09-29, 13:54
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Du har fel angående giftermålet. Begravd blir du oavsett du är medlem eller ej. Måste du promt ha en kristen begravning i Svenska Kyrkans regi, ja då kanske du bör vara medlem.

Här kan du kolla in lite mer om detta: http://uturkyrkan.se/vad-sker/
Skit i vad jag har listat, och skriv varför du stannar i svenska kyrkan... Det var bara några grova exempel som jag egentligen inte bryr mig om.
Citera
2009-09-29, 13:58
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag är inte medlem i svenska kyrkan för att jag för det första inte är född här och för det andra var medlem i ett annat kyrkosamfund när jag var yngre. Om jag varit medlem men icke-troende hade jag nog dragit mig ur, av ren respekt mot kristendomen.

Själv ska jag bli kremerad och lagd i en keramikurna under en nybyggd megalitgrav. Om det är på kyrkomark eller ute i skogen spelar mindre roll för mig, en simpel gravsten är så 90-tal.
Citera
2009-09-29, 14:01
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Skit i vad jag har listat, och skriv varför du stannar i svenska kyrkan... Det var bara några grova exempel som jag egentligen inte bryr mig om.
Nej jag är inte längre medlem. Jag var det under lång tid fast jag inte haft med den att göra. Lathet helt enkelt. Och till viss mån hyckleri då jag inte är troende eller stödjer deras verksamhet på annat sätt. Sen är bevarandet av kulturhistoriska byggnader och klenoder jag kunnat stödja. Men efter kyrkans allt mer politiska inriktning och dumpandet av religiösa frågor gick jag slutligen ur.
Citera
2009-09-29, 14:16
Medlem
Kalmantos avatar
Jag gick ur Svenska Kyrkan eftersom jag inte vill ge mitt stöd till denna maktfaktor som bygger på en fantasi utan något som helst belägg. Kristendomen, Islam och Judendomen påverkar oss direkt eller indirekt varje dag. Detta ska motarbetas anser jag = gå ur kyrkan till att börja med.
Citera
2009-09-29, 14:21
Medlem
Pestens avatar
Gå ur. Om du ändrar dig kan du alltid gå med igen.
Begravning ingår ändå. För kyrkligt giftemål räcker det att en av parterna är medlemmar i svenska kyrkan.
Finns ingen anledning att vara medlem.
Jag har gått ur sedan länge.
Citera
2009-09-29, 14:47
Medlem
jag vill ur svenska kyrkan. Hur går man tillväga? Fått höra man ska ringa skatteverket så dom ska ta bort en därifrån eller man ska ringa till svenska kyrkan?
Citera
2009-09-29, 14:49
Medlem
roccs avatar
Jag gick ur svenska kyrkan för fyra år sedan.
Anledningar

* Jag är inte religiös och förespråkar inte att Sverige ska hålla kvar vid det kristna arvet.
* Jag anser att kristendomen och svenska kyrkan (på samma sett de flesta större världsrelgioner) sköter sin verksamhet med högst tvivelaktiga metoder.
* Jag delar inte övertygelserna som står nerskrivna i Bibeln vilket är den text som Svenska kyrkan vilar på.
* Jag vill inte skänka mina skattepengar till en rörelse jag inte uppskattar till fullo.
* Jag vill att Sverige ska sekulariseras i mesta möjliga mån från kristendom, judendom och islam.
Citera
2009-09-29, 14:49
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikeachoklad
jag vill ur svenska kyrkan. Hur går man tillväga? Fått höra man ska ringa skatteverket så dom ska ta bort en därifrån eller man ska ringa till svenska kyrkan?
Sökte lite snabbt på google och hittade den här sidan. http://www.uturkyrkan.se/

Finns det ingen som är icketroende och kvar i svenska kyrkan?
Citera
2009-09-29, 15:04
Medlem
roccs avatar
Citat:
Sökte lite snabbt på google och hittade den här sidan. http://www.uturkyrkan.se/

Finns det ingen som är icketroende och kvar i svenska kyrkan?
Mina syskon är kvar med motiveringen att mycket av kyrkans pengar går till välgörenhet som de inte orkar anstränga sig själv att ge sig på.
Citera
2009-09-29, 15:39
Medlem
dilevas avatar
Jag har gått ett långt varv känns det som.
Jag gick ur svenska kyrkan för omkring 12 år sedan. Då ansåg jag mig som troende men jag trodde inte på det som svenska kyrkan förespråkade. Jag gifte mig borgeligt vilket blev en fantastiskt fin ceremoni.

Numera är jag ateist men känner mig faktiskt mer kristen nu på ett kulturellt sätt. Tack vare ateismen tillåter jag mig att kalla mig kulturellt kristen och firar gärna kristna högtider såsom jul och påsk, jag går gärna i kyrkan på lucia med mera. Jag har inga problem att stödja kyrkan i vissa insamlingar eller kulturprojekt men jag är inte beredd att ge de mina skattepengar rakt av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in