2009-09-29, 11:53
Medlem
För nån dag sen så började windows helt plötsligt att komma till sidan där man väljer användare efter att skärmsläckaren gått igång, iställete för att bara slå av den som jag haft tidigare. Jag ändrade det men såg sen att den även på egen hand ändrat till att komma dit när man startar datorn också. Nå det var ju bara att ändra tillbaka i kontrollpanelen.
Men nästa gång jag startade datorn så har windows ändrat så att det krävs lösenord för att komma in också, och ändrat lösenordet! Jag har nämligen haft samma lösenord de senaste typ 10 åren på alla datorer jag haft, ett jätteenkelt, eftersom jag aldrig brytt mig om sånt. Vad kan detta bero på och framför allt, går det att göra något åt detta utan att installera om skiten??
Citera
2009-09-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojan
För nån dag sen så började windows helt plötsligt att komma till sidan där man väljer användare efter att skärmsläckaren gått igång, iställete för att bara slå av den som jag haft tidigare. Jag ändrade det men såg sen att den även på egen hand ändrat till att komma dit när man startar datorn också. Nå det var ju bara att ändra tillbaka i kontrollpanelen.
Men nästa gång jag startade datorn så har windows ändrat så att det krävs lösenord för att komma in också, och ändrat lösenordet! Jag har nämligen haft samma lösenord de senaste typ 10 åren på alla datorer jag haft, ett jätteenkelt, eftersom jag aldrig brytt mig om sånt. Vad kan detta bero på och framför allt, går det att göra något åt detta utan att installera om skiten??

Eftersom lösenordet ändras så är det troligen ngn som gör detta.
Sådana gånger lägger man inte tid på att felsöka, formatera då du troligen har objudna gäster i datorn som vill ha kontroll över den. Använd inte samma lösenord i framtiden heller. *tips*
Citera
2009-09-29, 14:25
Medlem
Ta bort nätverks/Internet kabeln när du formatera och installerar om.

Då råkar inte ha komisar/syskon som vill spela dig ett spratt från en annan dator?
Citera
2009-09-29, 18:48
Medlem
Ingen annan har fysisk tillgång till datorn och Eset smart security har varit installerat sedan senaste ominstallationen av win. Nå, jag bestämde mig iaf för att installera om det nu, med sladdar urdragna och så givetvis.

Det går att partitionera, formatera, kopiera över filer samt starta själva installationen utan minsta problem. Men då, mitt i installationen, så kommer en Blue Screen som säger nåt i stil med att det avbröts för att förhindra att datorn går sönder, felkod 0x000000001 och dumpar minne typ. Starta om datorn är det enda som funkar.

Det blev likadant när jag installerade om windows förra gången, kanske ett halvår sen, men då gick det helt plötsligt vägen vid kanske femte försöket. Nu verkar det inte funka även om man testar att göra om det flera gånger. Någon som har en aning vad som är fel och vad man kan göra åt det??
Senast redigerad av gojan 2009-09-29 kl. 18:54.
Citera
2009-09-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ingen annan har fysik tillgång till datorn och Eset smart security har varit installerat sedan senaste ominstallationen av win. Nå jag bestämde mig iaf för att installera om det nu, med sladdar urdragna och så givetvis.

Det går att partitionera, formatera, kopiera över filer samt starta själva installationen utan minsta problem. Men där mitt i installationen så kommer en Blue Screen som säger nåt att det avbröts för att förhindra att datorn går sönder, felkod 0x000000001 och dumpar minne typ. Starta om datorn är det enda som funkar.

Det blev likadant när jag installerade windows förra gången men då gick det helt plötsligt vägen vid kanske femte försöket. Nu verkar det inte funka även om man testar flera gånger. Någon som har en aning vad som är fel och vad man kan göra åt det??

Skulle gissa på att du har nåt fel på skivan eller läsaren.
Skivan kan du enkelt kontrollera. Skapa en mapp på den dator du använder just nu, var som helst. Stoppa sedan in Windows-skivan, fast avbryt installationen. Sedan går du in och utforskar skivans innehåll, trycker ctrl+a sedan ctrl+c. Gå sedan in i mappen du skapade och tryck ctrl+v så klistras skivans innehåll till den tomma nyskapade mappen. Om det går bra utan felmeddelanden, är skivan ok. Då får man ta det vidare.

Då får du gå vidare. Är det en OEM-dator (tex HP/ACER/DELL el dyl.) kan en retail-skiva sakna drivrutiner som tillverkaren kräver för den hårdvara de satt ihop ska fungera korrekt osv, då är det enklare att använda den föhoppningsvis medföljande recovery-skivan eller nyttja den metod som står beskrivet i handlingarna du fick med vid köpet eftersom i den är tillverkarens drivrutiner inbakade i installationen. Tex har retail XP mkt färre stöd och drivrutiner än Vista/7, vet inte vad du tänkt installera?
Senast redigerad av pc4life 2009-09-29 kl. 19:01.
Citera
2009-09-29, 19:09
Medlem
Det borde inte vara skivan. Jag använder samma skiva nu som sist, det blev samma fel då som sagt men funkade ju efter några försök. Jag sitter på samma dator fast som körs med en ubuntu_skiva just nu så kan bli svårt att testa det du skrev. Datorn funkar ju uppenbarligen att använda, cd_enheten också givetvis, och skivan har funkat förrut iaf. Det är bara just att installera windows som inte går.

Datorn är ett hemmabygge och det är XP jag försöker installera. Det har som sagt fungerat att installera XP från just den skivan på just den datorn så att nåt saknas känns ju lite skumt, men nåt fel är det ju.

Tack för att du försöker iaf, några fler ideer på hur man kan gå vidare?
Citera
2009-09-29, 19:14
Medlem
Citat:
Det borde inte vara skivan. Jag använder samma skiva nu som sist, det blev samma fel då som sagt men funkade ju efter några försök. Jag sitter på samma dator fast som körs med en ubuntu_skiva just nu så kan bli svårt att testa det du skrev. Datorn funkar ju uppenbarligen att använda, cd_enheten också givetvis, och skivan har funkat förrut iaf. Det är bara just att installera windows som inte går.

Datorn är ett hemmabygge och det är XP jag försöker installera. Det har som sagt fungerat att installera XP från just den skivan på just den datorn så att nåt saknas känns ju lite skumt, men nåt fel är det ju.

Tack för att du försöker iaf, några fler ideer på hur man kan gå vidare?

Kan ju fortfarande vara en skada på skivan. Prova kopiera skivans innehåll till en tom mapp i Ubuntu. Eller testa bränn en ny skiva för XP och testa med den istället.
Citera
2009-09-29, 19:16
Medlem
Ta bort minnen, byta minnesplats kanske hjälper dig förbi felet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in