2009-09-29, 10:59
Medlem
likeithards avatar
När jag kikar efter divansoffor märker jag att det knappt existerar längre.

Tydligen var divan så ohyggligt fult att man har valt att ersätta det med det vackra ordet schäslong.

Jag ser ingen som helst skillnad på en divan och en schäslong, har jag missat något?

Eller är helt enkelt divan inte trendigt nog?

Sista frågan nu, är det bara jag som tycker det misstänkt tyskklingande ordet schäslong är fruktansvärt oattraktivt?

Här har vi vad som i dagligt tal kallas för soffor med divaner http://www.moblera-hemma.se/1/sv/products/soffor-divaner.php?gclid=CLGHqpG5lp0CFUeK3godJgt22Q

Här visar google att schäslonger mer liknar fåtöljer.
http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&sa=1&q=sch%C3%A4slong&btnG=S%C3 %B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0

Varför kallar då jysk sina divansoffor för schäslonger?
Citera
2009-09-29, 11:11
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Sista frågan nu, är det bara jag som tycker det misstänkt tyskklingande ordet schäslong är fruktansvärt oattraktivt?
När ett ord slutar på -ong kan man ofta sätta pengarna på att det kommer från franskan.

Chaise longue - lång stol på franska.
Citera
2009-09-29, 11:23
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
När ett ord slutar på -ong kan man ofta sätta pengarna på att det kommer från franskan.

Chaise longue - lång stol på franska.

Må så vara, men om ett ord innehåller "schä" så går min tyskradar på högvarv, instinkt om man så vill.
Citera
2009-09-29, 12:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Må så vara, men om ett ord innehåller "schä" så går min tyskradar på högvarv, instinkt om man så vill.

Schäslong uttalas nästan likadant som chaise longue... Ai = ä. Det är ingen långsökt gissning att det är från franskan.

SAOB online: SCHÄSLONG [...] (ʃäsloŋl l. -ŋ⁴g LoW (1911)), r. l. m. l. f.; best. -en; pl. -er ( WoJ (1891) osv. ) ((†) -or DA 1824, nr 101, Bih. s. 2). (chaise long 1869. chaiselongue (chaise longue, chaise-longue) 1791–1917. chaislong- i ssg 1895 (: chaislongfotmatta). chaislonge- i ssg 1889(: chaislonge öfverdrag). chaislongue 1898. chaislångor, pl. 1824. schäslong (chäs-, sjäs-) 1887 osv.)
[jfr d. chaise*lon(gue), t. o. eng. chaiselongue; av fr. chaise longue, schäslong, eg.: lång stol, av chaise, stol (se SCHÄS), o. longue, f. av long, lång, av lat. longus
Citera
2009-09-29, 15:25
Medlem
Anteauss avatar
Skillnaden mellan en schäslong och en divan är sovmöjligheten.

En schäslong är som nämnts en "lång stol" och förvisso kan man säkerligen sova i den, men det är inte syftet.

En divan är i det stora hela en "dagbädd", dvs ett madrassliknande underlag som vid borttagandet av kuddor/dynor och tillsättandet av sängkläder blir en säng.
Citera
2009-09-29, 15:38
Medlem
Egon3s avatar
En skillnad mellan schäslongen och divan är att den senare ofta har sina later.

De pryda anglosaxarna kan tänka sig att sova med divan, när »man« inte gör just det.
Senast redigerad av Egon3 2009-09-29 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in