2004-01-04, 20:30
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Jadu, det är just det jag har gjort.... har bland annat sertifikat innom Cisco. I och med detta så har jag mycket goda kunskaper när det gäller ARP, TCP/IP och ISO tabellen....
Så istället för att försöka att vara ett wiseass när du uppenbarligen inte kan ett skit så kan du väll nästa gång bara vara tyst istället för att anta en massa.
Så istället för att försöka att vara ett wiseass när du uppenbarligen inte kan ett skit så kan du väll nästa gång bara vara tyst istället för att anta en massa.
Jag undrar vilket certifikat du har?
PMa om du inte vill skrika högt.
Ni verkar ha blandat ihop saker och ting.
Det går INTE att arp-spoofa till sig trafik som kommer ifrån en dator utanför ditt eget LAN (en dator som sitter utanför DIN router/gateway). Ni som påstår motsatsen vill jag gärna höra om hur ni har gjort och varför ni ännu inte sniffat till er Bill Gates battle.net lösen.

Iglo, vad menar du med "Klart att du kan köra utanför din egna switch"?
A-------------SWITCH--------------B
.................. /.......\
SWITCH-----/..........\-------ROUTER
...|...|....................................|..... ..X......Y
...|...|....................................|..... ..|......|
...C...D...................................|-----SWITCH----Z
Med min fina (ovettiga) bild ska jag försöka förklara.
A B C D är via swticharna koppladae till varandra inom samma nät.
En av SW är kopplade till en router som i sin tur är kopplad till en ny switch.
I denna är datorerna X Y Z kopplade inom samma nät.
Nåja,
finns inte mycket att säga, men A B C D kan alla arp-spoofa varandra men ej X Y eller Z.
På samma sätt kan X Y Z spoofa varandra men ej över genom routern.
Detta pga. det faktum att man för att kunna arp-sniffa/spoofa måste trilskas med MAC adresser.
Vi säger så här, C har mac adressen CC:CC och A har AA:AA etc.
Ex. om A vill ha alla trafik som egentligen ska till C så skickar han ut falska ARP reply paket till B och D och säger "Tja mitt IP är CC.CC.CC.CC och min MAC är AA:AA"
Alla datorer uppdaterar sina ARP-tabeller och kommer i fortsättningen att skicka all trafik ämnad till ip: CC.CC.CC.CC till MAC adressen AA:AA. Switchen letar upp denna MAC och skickar trafiken till "rätt" dator.
Anledningen till att man inte kan arpa över en router är för att så fort paketet kommit förbi routern försvinner MACadressen. En MAC kan endast hållas och användas inom ett eget LAN. Den kommer inte ut.
Äh jag vet inte hur mycket ni förstod, förklarar lite konstigt.
Men fråga över det som är oklart!