Citat:
Ursprungligen postat av Jocke06
Sökte man fann inget så men... En hund har bitit ihjäl min katt, om jag nu dödar äckelhunden, kan man få straff för det? Är det en rätt handling av mig att döda hundkräket? Vill ju bara ha ihjäl äcklet. Vad skulle ni gjort i min sits? VAd skulle ni ha gjort som hundägare?
Är du medveten om att du själv gjort ett aktivt val att släppa ut din katt? I och med det måste du också tänkt igenom de risker du faktiskt valt att utsätta din lilla katt för, att den lilla kraken skulle kunna bli överkörd, utsatt för djurplågare, instängd, förgiftad eller skadad på annat vis, och (v s v) rent av dödad. Det var just därför mina katter fick vara innekatter.
Om hunden kom åt din katt hemma på sin egen tomt får du nog skylla dig själv, tyvärr. Befann sig hunden lös någon annanstans kanske man kan hävda att hundägaren brustit i tillsyn. En av mina hundar skulle gärna nypa en katt om han kunde. Det gör att han inte får vara lös överallt, men hemma på tomten måste han kunna få springa omkring och leka. Vi kan inte bygga en flera meter hög mur runt tomten för att skydda grannarnas katter, bara ett staket högt nog för att inte han ska ta sig ut, sedan kan vi bara prata med grannarna om den risk som finns om deras katter kommer in på vår tomt.