2009-09-27, 18:47
Avslutad
Hejhej!

Finns det någon här som vet vilka olika utbildningar inom lumpen som inte är fullt lika fysiskt krävande som de andra (förutom kock och musiker då)?
Jag är ganska spinkig, 190cm lång 68kg tung, och känner inte direkt att jag skulle palla med dom tyngsta inriktningarna. Hur är det med sjukvårdare till exempel, måste man ha goda anatomikunskaper och sådant för att bli godtagen eller kan man bli utbildad "från början"? Det är definitivt en utbildning som jag skulle kunna tänka mig. Även något inom IT/Kommunikation skulle passa mig om man inte behöver allt för stora förkunskaper. Men om det finns något lite "lättare" rent fysiskt till skillnad från närstridssoldat, till exempel prickskytt (jag förmodar att man inte behöver ha lika mycket muskler och kondition för det, ursäkta mig om jag har fel) så är jag även intresserad.

Tacksam för svar!
/Mrwl
Citera
2009-09-27, 19:41
Bannlyst
Om du inte ännu har mönstrat är tjänster ingenting du behöver oroa dig om då vi övergår till ett yrkesförsvar den 1 juli 2010. För övrigt så behöver du vara antingen spaningsoldat eller någon form av jägare för att bli prickskytt och det krävs en hel del muskler och kondition för att bli det.
Citera
2009-09-27, 19:48
Avslutad
Att sverige går mot ett yrkesförsvar spelar för mig inte så stor roll eftersom jag med största sannolikhet inte hade tänkt fortsätta inom militären efter lumpen.

Men allright, då verkar inte prickskytt vara en realistiskt alternativ. Hur är det med sjukvårdare, någon som vet? Eller något inom IT?

MVH/Mrwl
Citera
2009-09-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwl
Att sverige går mot ett yrkesförsvar spelar för mig inte så stor roll eftersom jag med största sannolikhet inte hade tänkt fortsätta inom militären efter lumpen.

Men allright, då verkar inte prickskytt vara en realistiskt alternativ. Hur är det med sjukvårdare, någon som vet? Eller något inom IT?

MVH/Mrwl

Ja du kan ju lägga en av dina polare på en bår och bära i en trappa så får du känna att där behöver du både styrka och kondition.

Lita på att du får bära bår både länge och väl . Under övningar i busken får du bära skadade dygnet runt.

Du får en bra utb under tiden som du gör praktik men skall du göra lumpen så krävs det fysik mer eller mindre till alla tjänster för övningarna i busken kommer du inte undan.
Citera
2009-09-27, 21:19
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
190cm lång 68kg tung
Inte mycket kött där inte. Ta till dig av heavyrockers visdomsord och undvik sjukvårderiet.
Citera
2009-09-27, 21:20
Medlem
det han menade med att sverige kommer gå över till ett yrkesförsvar 2010 är att lumpen som den är idag kommer försvinna. istället kommer de som vill bli yrkessoldater och inte har gjort lumpen få göra en 3 månaders "boot-camp" motsvarande, och de som inte klarar av det kommer sorteras ut. därefter anställs man i en 5års period som soldat. det kommer vara som ett vanligt jobb. för oss som har genomgått lumpen med godkänt betyg slipper göra de 3 månaderna i "boot-camp"

det var så jag förstod det när jag snackade med min gamla kapten i helgen, jag kan ha missförstått, rätta mig om jag är helt ute och cyklar

ontopic så vet jag faktiskt inte vilka tjänster som klassas som lättare, men gissningsvis är det lastbilsförare, kockar och eventuellt sjukvårdare. jag säger eventuellt pga att de sjukvårdare som fanns på vårt regemente inte var några tunnisar direkt, många av dem var bättre tränade än va vi skyttesoldater var. men det kan ju vara en tillfällighet. dock vet jag av erfarenhet hur jävla jobbigt det är att kuta omkring med någon på en bår, så jag tror du kan glömma det
Senast redigerad av Wollt 2009-09-27 kl. 21:22.
Citera
2009-09-28, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heavyrocker
Ja du kan ju lägga en av dina polare på en bår och bära i en trappa så får du känna att där behöver du både styrka och kondition.

Det förstås. Tänkte mer att man skulle tillbringa mycket tid i ett fältsjukhus eller liknande, men det hade jag fel om!

Jag vill verkligen göra Lumpen, men vettefan om jag klarar av det alltså..
Citera
2009-09-28, 14:54
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Citat:
Det förstås. Tänkte mer att man skulle tillbringa mycket tid i ett fältsjukhus eller liknande, men det hade jag fel om!

Jag vill verkligen göra Lumpen, men vettefan om jag klarar av det alltså..
Börja träna! Någon trosstjänst borde du klara av, eller "insatssoldat", mycket stillasittande och minibussåkande.
Citera
2009-09-28, 14:58
Avslutad
Någon som har någon erfarenhet av Radarbefäl/Radarman? Det ska tydligen vara väldigt lite fysik, men väldigt mycket psykiska påfrestningar och långa vänteperioder. Låter lite som min grej utifrån det!
Citera
2009-09-28, 15:08
Medlem
Citat:
Någon som har någon erfarenhet av Radarbefäl/Radarman? Det ska tydligen vara väldigt lite fysik, men väldigt mycket psykiska påfrestningar och långa vänteperioder. Låter lite som min grej utifrån det!

Antar att du läst det här?:

http://www.lumpen.nu/Lumpen/Berattelser/Radarbefal-GJ800/
Citera
2009-09-28, 15:09
Avslutad
Yes, det var där jag fick idéen till det! Verkar passa mig mer än dom andra inriktningarna såsom fallskärmsjagare iallafall!
Citera
2009-09-28, 15:53
Medlem
Exciters avatar
Insats kan nog vara bra för dig.
Det är inte direkt jättejobigt, men klart du kan göra det så hårt du vill. Men rent kravmässigt så är det inget du inte ska klara av med lite vilja och pannben. Inte många långa marcher osv som kan vara svårt för en tunn kille som kanske kan ha svårt att bära tungt och långt.

I och med att du blir bättre fysiskt så kan du höja nivån själv om du vill, kör man stenhårt på allting så är även insats krävande. Skillnaden är egentligen att du inte har lika höga krav på dig som tex jägare och spaning har (och inte lika jobbiga övningar.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in