Citat:
Ursprungligen postat av agitator
jag vet att detta diskuterats förut men det gör kanske inte så mycket med en ny tråd i ämnet. Måste nog ändå säga att jag tycker att det är bättre att hålla edss frågor under revisionism då jag anser att det inte behövs en särskild forumdel för knnsppirationer. Jag diskuterade detta i
denna post.
Jag har inte hittat någon tråd som tar upp förslaget, utan endast lite småkommentarer, som t.ex. "Kanske dags för ett eget forum?", upsridda i trådar som diskuterar sådant här. Revisionisms är väldigt politiskt och det är inte bara politik som är bluff och båg.
Enligt SAOB (
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/):
Citat:
REVISION
BETYDELSE: förhällandet l. handlingen att revidera: granskning, genomgång, kontroll o. d.
Citat:
REVISIONISM 1004 l. 0104 i.. l. m.
BETYDELSE: till (I 2 a o.) I 9: värksamhet l. strävan att genomföra en revision l. förändring av ngt bestående; särsk. polit. om strävan ettor revision av en fredstraktat o. dyl. l. av en stats gränser. GHT 1895, nr 252, s. 3 (om strävan att genomföra en revision av unionsavtalet mellan Sverige o. Norge). Revisionismen, som skulle beröva Rumänien stora delar av dess nu så väl avrundade område. Fornv. 1937, s. 313. särsk. polit. om en (av tysken E. Bern stein (†) 1932) grundlagd) riktning inom socialdemokratin, som ställer sig kritisk till den or todoxa marxismen o. önskar (deltagande i) en praktisk reformpolitik inom det bestående sam hällets ram; jfr reformism b. KJELLÉN Stormakt. 1: 213 (1905).
Citat:
KONSPIRATION,
BETYDELSE: sammansvärjning, kom plott; stämpling. Deltaga i (förr äv. göra) en konspiration (mot ngn), förr äv. hava konspira- tion med ngn, vara i komplott med ngn.
Slutsats: Jag saknar fortfarande ett komspirationsforum.