För några dagar sedan åkte jag båt, och tänkte för en gångs skull testa hur svårt det egentligen är att få loss flytvästen från under sätet. Det gick inte att dra ut den. Jag pillade, drog, men inget. Till slut kände jag något spänne runt den som satt fast i stolen. Efter lirkande och tryckande så lossnade spännet och flytvästen kunde tas ut. Svårt? Nja, när man väl fick in lirkningstekniken och spännet lossnade så var det inga problem. Vad hade jag gjort om båten lutat 40 grader, larmet tjutit och folk knuffats för att komma ut? Mja, antagligen hade jag hamnat i vattnet utan flytväst.
När Titanic förliste dog en himla massa folk. Det fanns för få båtar, ingen var riktigt beredd på att det kunder ske etc. etc. Hur som helst sket det sig kan man ju säga.
När Estonia förliste dog en massa folk. Saker och ting var oklara, larmen kom för sent, ja - en massa gick fel helt enkelt.
Min fråga: Finns det något exempel på när sådant här gått bra? Jag har en känsla av att allt är på låtsas för att ge sken av att det finns någon säkerhet. Jag garanterar att majoriteten på båten jag åkte med inte hade fått loss sina flytvästar i ett nödläge.