• 1
  • 2
2004-01-03, 12:32
Medlem
kezoos avatar
Jag har sett en graf som visade jordens värme växling under ett par miljoner år, den dalade som fan och gick upp igen isamma takt, men sen avtog det under våra årtusenden och stabiliserade sig, den gick nästan helt rakt gämfört med resten. Så vi skall bara vara glada och hoppas det finns någon större makt som tar hand om oss...
Citera
2004-01-03, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Så, om jag förstått dig rätt så kan man bevisa växthuseffekten (greenhouse effect), vilken innebär att visa gaser ökar temperaturen i atmosfären, dock har man aldrig kunnat bevisa att människan är kapabel av att, med utsläpp av dessa gaser, påverka jordens atmosfär, utan endast i laboratorier osv? Eller vadå? Jag tror jag rör ihop begreppen fortfarande..

Har du läst länkarna?

Det finns en växthuseffekt. Den gör att temperaturen på jorden håller sig över 0 genom att "fånga" in solstrålningen.

Däremot vet vi inte om människan påverkat den naturliga växthuseffekten genom att släppa ut växthusgaser i atmosfären.

"Greenhouse effect" (växthuseffekt) = en mekanism som är nödvändig för att liv ska kunna finnas på jorden (annars skulle planeten vara en kall stenklump).

"Greenhouse warming" = det man tror på om man tror att människan påverkat växthuseffekten genom sina utsläpp av olika växthusgaser.

EDIT: Ja, det råder en viss begreppsförvirring här. De allra flesta (också jag ) säger "global warming" när de egentligen menar "greenhouse warming".
Citera
2004-01-03, 12:36
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Har du läst länkarna?

Det finns en växthuseffekt. Den gör att temperaturen på jorden håller sig över 0 genom att "fånga" in solstrålningen.

Däremot vet vi inte om människan påverkat den naturliga växthuseffekten genom att släppa ut växthusgaser i atmosfären.

"Greenhouse effect" (växthuseffekt) = en mekanism som är nödvändig för att liv ska kunna finnas på jorden (annars skulle planeten vara en kall stenklump).

"Greenhouse warming" = det man tror på om man tror att människan påverkat växthuseffekten genom sina utsläpp av olika växthusgaser.

Det är jag med på, bara inte säker på hur Greenhouse Warming skiljer sig från Global Warming.

Artikeln du länkar till, skriven av Richard S. Lindzen, verkar använda uttrycket "Global Warming" för vad vi, här och nu, kallar "Greenhouse Warming". Korrekt?
Citera
2004-01-03, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Det är jag med på, bara inte säker på hur Greenhouse Warming skiljer sig från Global Warming.

Artikeln du länkar till, skriven av Richard S. Lindzen, verkar använda uttrycket "Global Warming" för vad vi, här och nu, kallar "Greenhouse Warming". Korrekt?

Ja. Jag är inte riktigt säker på om det finns någon riktig konsensus om vilket uttryck som är korrekt. Nej, nu ska jag ägna mig åt lite "local warming" genom att ta en kopp te

EDIT: Slippery fingers
Citera
2004-01-03, 17:06
Medlem
Snacka om att vi blivit förda bakom ljuset......................!!!

!!

(kunde inte låta bli)
Citera
2004-01-14, 22:37
Medlem
oVERGROWs avatar
Bronstiden...

Hmms.. var det inte mycket varmare på bronstiden än vad det är nu?

Tror inte speciellt mycket på tha växthuseffect..

peace
Citera
2004-01-24, 18:29
Medlem
Det finns fler och bättre underbyggda skäl än det omstridda "global warming" för att sluta gräva upp skit ur marken och elda upp det. Jag vet inte om det kommer som en nyhet men det är en väldig massa gifter som frigörs/skapas vid utvinningen och den följande förbränningen. Snart är både luft, vatten och jordmån otjänliga på denna planet. Och ingen bryr sig nog för att faktiskt göra något åt saken - dvs lägga sina slantar på miljövänligare alternativ och framför allt konsumera mindre rent generellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in